اول : باید قوی باشیم و در خانه را محکم ببندیم و راههای نفوذ دزد را سد کنیم. دوم : بترسیم و ضعف از خود نشان داده و نقطهضعفها و راههای ورود به خانه و آدرس اشیای باارزش را در اختیار دزد یا دوستانش قرار دهیم . حکایت رفع سایه جنگ بر سر کشورمان هم همینطور است و قدرت موشکی و هستهای حکم همان بازدارندگی در فرض اول را دارد و التماس برای مذاکره و خودتحریمی و ترس شبیه فرض دوم است . حالا بهتر می توان قضاوت کرد که کدام راه درست است ؟ رهبر شهید هم قهرمان بزرگ ملی و هم رهبر محبوب امت اسلامی است و حتی فراتر در بین آزادیخواهان جهان جایگاه ویژهای دارند.
نکته مهم شهادت رهبری و حتی حاجقاسم سلیمانی، الگو شدن جهانی آنهاست . بااین یادآورد که رهبر شهید انقلاب اسلامی با هیچ جریان ملیگرا یا دینی مشابه از نظر ابعاد و تاثیرگذاری قابل قیاس نبوده و نیست و جا دارد به ادبیات عزتمندانه و عزتآفرین ایشان نگاهی عبرتپذیر بیفکنیم. از ویژگیهای ادبیات عزتمندانه ایشان، همانا راهبرد خروج از «پیرامون به مرکز» در مذاکره درباره مسأله هسته ای ایران این است که بگوییم : «توان هسته ای ایران در هر سطحی هم که باشد موضوعی داخلی است و به آمریکا ربطی ندارد . البته اگر اصراری بر مذاکره در مورد برنامه هستهای ما دارند، ما هم باید درباره برنامه هستهای آمریکا نظر بدهیم .» درود بر روان شهید دکتر علی لاریجانی که هر وقت آمریکا با ادبیات قلدرمآبانه سخن میگفت در همان سطح و لحن به آنان پاسخ میداد .