شواهد نشان می دهد دندانپزشکی قدمتی 9 هزار ساله دارد و به این معنا است که انسان های اولیه نیز دانش دستکاری در بافت های سخت دندانی را داشته اند.
کد خبر: ۱۵۴۲۶۷

اما از قرن 18 سرعت پیشرفت در این رشته زیاد شد و اولین متدهای مکانیکی دندانپزشکی در این قرن ساخته شد در قرن 19 میلادی با معرفی ماده ترمیمی آمالگام تحولات شگرفی در این رشته پدید آمد، امروزه نیز پیشرفت های سریعی را درمواد و وسایل دندانپزشکی شاهد هستیم و خبرهایی از کشف جدیدی در این حیطه می شنویم. بتازگی نیز دکتر سعید عسگری موفق به اختراع ماده دندانی با خواص جدیدی شدند که به همین دلیل نیز از وزیر بهداشت لوح تقدیر دریافت کردند.

هدف و انگیزه اصلی شما از ساخت ماده دندانی CEM چه بوده است؛
طبیعتا کمبود و کسری های موجود در هر رشته ای ، متخصصان امر را به برطرف کردن مشکلات وا می دارد. در عرصه تخصص من یعنی درمان ریشه نیز، مواد موجود کیفیت مطلوب را دارا نبودند و با تحقیق در این زمینه موفق به ساخت ماده CEM با خواص متفاوت شدم.

در مورد تفاوت ماده CEM با مواد موجود توضیح دهید.
از آنجا که حفره دهان همواره خیس و مرطوب است و مواد مخصوص پرکردن حفرات دندانی بشدت آب دوست هستند، مواد موجود در مجاورت رطوبت خواص و کیفیت مطلوب خود را از دست می دادند، اما این ماده دندانی ، CEM، در حضور رطوبت بر خصوصیات مثبت آن افزوده می شود و در واقع خصوصیت خوب این ماده در محیط رطوبتی تشدید می شود.

درخصوص مزیت های ماده CEM توضیح دهید.
افزایش خصوصیات مطلوب در محیط رطوبتی و تولید ماده ای به نام هیدروکسی آپاتید از سوی ماده CEM در محیط رطوبتی از دیگر خواص این ماده به شمار می آید. هیدروکسی آپاتید از عناصر سخت بدن به شمار می آید و ماده CEM به دندان کمک می کند که ماده سخت خود را بسازد از دیگر خواص این ماده می توان به اثرات ضدمیکروبی آن اشاره کرد. به این معنا که با استفاده از CEM محیط را برای همیشه عاری از میکروب می کنیم و هیچ باکتری و میکروبی حق رشد و زندگی نخواهد داشت.

درباره رنگ ماده و موارد استفاده آن توضیح دهید.
رنگ ماده سفید است چون اگر تیره باشد، دندان کدر جلوه می کند. همچنین این ماده در حوزه معالجه ریشه دندان کاربرد دارد.

آیا مشابه این ماده در دنیا وجود دارد؛
در دهه گذشته پروفسور ایرانی مقیم امریکا، دکتر ترابی نژاد، ماده ای به نام MTA را اختراع کرده است که خواصی مشابه CEM را داراست. اما گفتنی است که ماده CEM خواص مطلوب تری را از خود نشان داده است.

درخصوص هزینه های درمان و زمان عرضه این ماده توضیح دهید.
هزینه درمان با این ماده هنوز برآورد نشده است ، اما پیش بینی می شود که هزینه های درمان کاهش خواهد یافت. همچنین با همکاری ها و پشتیبانی های مسوولان حوزه بازرگانی وزارت بهداشت که در این زمینه دریغ نداشته اند و با امید به همکاری های سایر مسوولان ذیربط، این ماده هر چه زودتر به بازار عرضه خواهد شد.


فرناز محمدی پور
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها