دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به همکاریهای ایران با آژانس در زمینه مدالیته مورد توافق طرفین، خاطر نشان کرد:
کد خبر: ۱۵۲۵۸۰
در یک همکاری شفاف ایران به سئوالات آژانس پاسخ داد و آژانس نیز اعلام کرد که پاسخهای ایران با یافتههای آنان تطابق دارد.
سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران که برای نخستین بار پس از انتصاب به این سمت درجمع خبرنگاران همزمان با انتشار گزارش البرداعی در مورد فعالیتهای هستهای ایران حضور یافته بود، به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

موضوعات مورد چالش می توانند تبدیل به موضوع همکاری شوند

وی در کنفرانس خبری در تهران در جمع خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی دلیل تاخیر چند ساعته برگزاری کنفرانس را که قرار بود صبح امروز برگزار شود ، تاخیر 24 ساعته در ارائه گزارش البرادعی خواند و گفت : ما برای اعلام مواضع در انتظار ارائه گزارش ماندیم ، اما برخی قدرتها در روزهای اخیر عجله کردند و با پیش داوری و جو سازی رسانه ای سعی کردند به آژانس فشار وارد کنند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال بر در اقلیت بودن این کشورها تاکید کرد.
جلیلی با اشاره به نگاه جهانی ایران به مقوله امنیت اظهارداشت: ما معتقدیم امنیت یک مقوله جهانی است لذا گفتمان ما گفتمان صلح و امنیت برای همه جهان است.

وی با اشاره به جمله یک متفکرغربی مبنی براینکه"عدالت درصلح و امنیت است"گفت: ما براین باوریم که بسیاری ازموضوعات مورد چالش می تواند تبدیل به موضوع همکاری شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در عین حال تاکید کرد : همکاری به یک پارادایم مشترک نیاز دارد . وی در این راستا به موضوع هسته ای اشاره کرد و افزود: حقوق بین المللی می تواند موجب احیا و تقویت همکاری ها در این چارچوب باشد.
مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران تصریح کرد : این حقوق باید متوازن باشد.
جلیلی همچنین دراین کنفرانس خبری گفت: مناسبات قدرت درجهان به گونه ای رقم خورده است که جنگ افزار مبنای قدرت نیست ، بلکه مبنای قدرت کشورها رابطه مستحکم ملت ها با دولت ها است.

وی با بیان اینکه اقتدار دولت ها از پشتیبانی ملت ها نشات می گیرد افزود : اقتدار جمهوری اسلامی ایران نیز که امروز به عاملی برای ثبات و امنیت جهان تبدیل شده است ، بر این مبنا است.

حل موضوع سانتریفیوژها مبنای غلط
ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را آشکار کرد

دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام حل موضوع سانتریفیوژها و تطابق یافته های آژانس با اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را رسوایی بزرگی برای مخالفان برنامه هسته ای ایران و جنجال آفرینان در این مسیر دانست و آنرا بیانگر مبنای غلط ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، دکتر سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی همزمان با ارائه گزارش البرادعی به آژانس طی نشستی خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی انجام شد، اظهار داشت: احیای روابط هسته ای نیازمند توازن بین حقوق و تکالیف ملت ایران و جامعه جهانی است که لازمه آن ایجاد اعتماد میان دو طرف است.
وی افزود: به نظر می رسد که تعامل مناسب ایران با آژانس بین المللی هسته ای موجب احیا و تقویت روابط دو طرف در چارچوب مشخص آژانس و ان پی تی بوده است . دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه ایران به عنوان عضو ان پی تی و آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره رفتاری شفاف از خود در خصوص مسائل هسته ای بر جای گذاشته است تصریح کرد: به تکالیف خود صادقانه عمل خواهیم کرد اما همواره بر حقوق خود به عنوان خواست ملی ملت ایران در چارچوب مقررات آژانس تاکید داریم.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه کسانی که امروز نوع سوم و چهارم سلاح های اتمی را استفاده می کنند به دنبال آن هستند تا رفتار ما را در بحث هسته ای برخلاف واقعیت موجود نشان دهند. اما طبق گزارش اخیر آقای البرادعی به سازمان ملل همگان متوجه شدند که این کشورها نه تنها در جهت ماده شش مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی برای خلع سلاح اتمی قدمی بر نداشته اند بلکه بر خلاف ماده 2 در راستای این نوع سلاح ها گام برداشته اند.
دکتر جلیلی با بیان اینکه حرکت کشورهای مخالف ایران برای دستیابی به انرژی اتمی همواره در جهت تیره سازی عملکرد ایران بوده است گفت: چون ما به رفتار و منطق خود اطمینان داریم از حرکات و رفتار این کشورها هیچ گونه ابایی نداریم و علاوه بر انجام تکالیف پادمانی خود همواره بر حقمان پافشاری می کنیم.
وی اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران برای مدت دو سال را در راستای اعتماد سازی در انجام تکالیف پادمانی دانست و تصریح کرد: انجام تعلیق و اینکه اجازه بازرسی به بیش از 2 هزار و 200 نفر روز از سوی آژانس را داده ایم در راستای اعتماد سازی جهت تکالیف پادمانی ایران در بحث هسته ای بوده و در گزارشات البرادعی نیز آمده که حتی یک مورد بحث برانگیز در مسئله هسته ای ایران مشاهده نشده است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به تلاش برخی کشورها برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و پس از ارجاع تصویب چند قطعنامه و بیانیه بر علیه کشورمان اظهار داشت: آنها می دانستند که مجلس تصویب کرده در صورتی که پرونده ایران به شورای امنیت ارجاع شود دولت نباید تعلیق را ادامه دهد با این حال پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع داده و بسته ای پیشنهاد کردند که علیرغم پاسخ ما به بسته پیشنهادی قطعنامه هایی بر علیه ایران به تصویب رساندند.
وی با تاکید بر اینکه انجام رفتارهای خلاف واقع به هیچ وجه نمی توان مانع از پیشبرد پرونده هسته ای ایران شود خاطرنشان کرد: تمامی دستاوردها و پیشرفت هایی که ایران در بحث هسته ای کسب کرد زمانی بود که آنها به شدت مخالف پرونده هسته ای ایران بودند و پرونده ما در تعلیق بسر می برد.
جلیلی با اشاره به مذاکرات لیسبون و طرح ایده جدید مدالیتی از سوی ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اظهار داشت: بر اساس طرح مدالیتی ایران به پاسخ های مختلف آژانس در خصوص مسائل گوناگون هسته ای که هنوز برای آنها مبهم است پاسخ می دهد و در صورت حل مسئله مورد بحث مسائل بعدی در دستور کار قرار می گیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: مدالیتی برای این موضوع مطرح شد که مسائل باقی مانده میان آژانس و ایران شفاف سازی شود اما متاسفانه برخی از کشورهای مخالف ایران با طرح مسائلی همچون اینکه ایران قصد اتلاف وقت دارد و یا نمی خواهد در چارچوب حل مسائل حرکت کند بدنبال جلوگیری از این طرح بودند.
وی با اظهار خرسندی از اینکه ایران حتی زودتر از 60 روز زمان تعیین شده برای مشخص کردن چارچوب حل مسائل و موضوعات توانست با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر سر مدالیتی به توافق برسد افزود: بر خلاف آنچه که برخی کشورها ادعا می کردند که فهرست بلند بالایی از موانع دستیابی ایران به انرژی اتمی موجود است تنها شش موضوع پلوتونیوم، منشاء آلودگی ، اورانیوم فلزی ، معدن گچ ، P1 وP2 بود که جزو موارد ابهام آمیز بود.
دکتر جلیلی ادامه داد: خوشبختانه مسائلی همچون موضوع کانتینرهای آلوده در کرج حل شده و آژانس رسما اعلام کرده که ایران هیچ گونه فعالیت بازفراوری که از جمله اتهامات پرونده ایران در ارجاع آن به شورای امنیت بود ، ندارد.
وی با اشاره به تاکید گزارش البرادعی بر حل موضوع سانتریفیوژها تاکید دارد گفت : در این گزارش اعلام شده که موضوع سانتریفیوژهای پی یک و پی دو حل شده و از این پس ایران و آژانس وارد حل مساله منشاء آلودگیها خواهند شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: رفع مسئله سانتریفیوژهای P1 وP2 رسوایی بزرگی بر سر این موضوع برای کشورهایی که در گذشته اعلام کرده بودند که ایران از این راه بدنبال اجرای برنامه های نظامی بوده و انحراف داشته و مخفی کاری کرده است ، بود و نشان داد که این موضوع مبنای غلطی برای ارجاع پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت محسوب می شود.
وی با اشاره به مدل مدالیتی در این باره که بر اساس آن هر موضوعی حل شود آژانس به سراغ مسئله ای بعدی می رود توضیح داد: در پایان اوت در مرحله اول آژانس 12 سئوال به ایران داد و در 25 سپتامبر 50 سئوال فرعی دیگر ارائه کرد و پس از آن در نشست سوم معاونان دو طرف در روزهای 9 ، 10 و 11 اکتبر به بحث و بررسی در خصوص پاسخهای داده شده و اسناد ارائه شده پرداختند که در مرحله آخر حدود 10 روز پیش پاسخ نهایی اعلام شد.
وی افزود: در گزارش اخیر آژانس اعلام شده که با توجه به اینکه پاسخ های ایران با مدارک ارائه شده مطابقت دارد موضوع P1 و P2 به اتمام رسیده و از هم اکنون آژانس وارد مسئله منشاء آلودگی خواهد شد.

جلیلی با بیان اینکه گزارش آژانس بسیار شفاف بوده و بیانگر تمامی مسائل ابهام آمیز است گفت: در مدت اجرای مدالیتی رهیافت پادمان در فعالیت های غنی سازی نطنز نهایی شده و پیوست زمینه آن نیز در چارچوب آژانس و ان پی تی ارائه شده است.
وی افزود: اوراق مربوط به اورانیوم فلزی که کپی آن در این مرحله به آژانس ارائه شداز دیگر موضوعات مورد بحث بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: ما همواره به معاهدات خود با آژانس پایبندیم و به فکر رفع ابهامات در جهت خلع سلاح اتمی در جامعه جهانی تلاش خواهیم کرد اما به طریق اولی تبعیض و آپارتاید را به خصوص در موضوع هسته ای بر نمی تابیم.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در خصوص بندهای گزارش البرادعی و ارزیابی جمهوری اسلامی ایران از این گزارش گفت: در گزارش ارائه شده البرادعی بندهایی در راستای موضوعات تفاهم آمیز آمده است که یکی از پاسخ های مهم این است که پاسخ های ایران در موضوع P1 و P2 با مستندات ارائه شده مطابق است و این نشان می دهد که برخلاف برخی ادعاها ایران در این زمینه هیچ استفاده نظامی از این موضوع نداشته است.
جلیلی با بیان اینکه گزارش آژانس در خصوص موضوع P1 و P2 مبنای بسیاری از اتهامات علیه ایران را فرو ریخت خاطرنشان کرد: تمام شدن موضوع P1 و P2و پرداختن آژانس به مسئله منشاء آلودگی ها نشان می دهد که پاسخ های ما به سئوالات آنها در چارچوب مشخص شده بود و در این زمینه همکاری کامل و فعال از سوی دو طرف انجام شده است.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری که پرسیده بود آیا روند ارائه برخی سئوالات خارج از چارچوب سوالات آژانس از سوی کشورهای فرانسه، آمریکا و انگلیس به آژانس در رابطه با مسئله هسته ای ایران روندی حقوقی است گفت: در طرح مدالیتی همه چیز را در خصوص اینکه چگونه به سئوالات پاسخ خواهیم داد مشخص کرده ایم. برای ما همواره آژانس مرجع طرح سئوالات است و هر وقت تواستیم پاسخ قانع کننده بدهیم وارد مسئله بعدی خواهیم شد.
جلیلی افزود: اینکه برخی کشورها سئوالاتی را مطرح کنند نشان می دهد که روند بی اعتمادی هنوز ادامه دارد و آنها به دنبال حل مسائل و شفاف سازی نیستند.
وی در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار مبنی بر اینکه آیا وزیر امورخارجه چین از ایران درخواست کرده است که در تعاملات خود انعطاف بیشتری نشان دهد اظهار داشت: وزیر امورخارجه چین در سفر به ایران بحث های خوبی را در گفتگو با بنده مطرح کرد و از همکاری های موجود ایران و آژانس استقبال کرد.

صدور قطعنامه در روند اجرای مدالیتی تاثیر گذار است

دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد : صدور قطعنامه علیه ایران روند مدالیتی را حتما تحت تاثیر قرار خواهد داد.
جلیلی در پاسخ به این سئوال که در صورت تحریم و صدور قطعنامه بعدی در شورای امنیت سرنوشت همکاری های فعلی ایران و آژانس چه خواهد شد، گفت: به نظر من در این فضا باید کسانی که می خواهند تحریم کنند پاسخ دهند که چه مبنایی برای اقدامات غلط خود دارند ، چون همکاری ایران و آژانس باعث فروریختن یک مبنای غلط صدور قطعنامه شده است ، آنها باید توضیح بدهند که چرا می خواهند این کار را انجام بدهند.

جلیلی ارزیابی اش از گزارش البرادعی چنین توصیف کرد: گزارش البرادعی جامع و نکات آن قابل توجه بود . این گزارش پاسخ روشنی بود به همکاری خوب و فعال ایران با آژانس .
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص صدور قطعنامه بعدی شورای امنیت گفت: آنها باید توضیح بدهند که با چه توجیهی می خواهند خطای دیگری را تکرار کنند تا با وجود همکاری های ایران و آژانس این روند معکوس شود . وی در خصوص امکان اجرای پروتکل الحاقی گفت: غرب با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت مانع اجرای داوطلبانه آن از سوی ایران شد.
جلیلی خاطرنشان کرد: رفتار منطقی ای که شورای امنیت می تواند به خرج دهد رویکرد مثبت به گزارش البرادعی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با استقبال از هرگونه گفتگو در موضوع هسته ای ایران گفت: فکر می کنم این گفتگو ها می تواند دریچه های همکاری را باز کند و باعث رفع سو تفاهمات شود.
وی در خصوص ارائه طرح های جدید هسته ای گفت: ما از اینکه طرح های هسته ای مطرح شود استقبال می کنیم اما نکته اصلی این است که ما به تکالیف خود بر اساس ان پی تی عمل می کنیم و به همان میزان حقوق خود را نیز می خواهیم.
جلیلی همچنین از سفر محمد البرادعی مدیر کل آژانس به تهران استقبال کرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد طرح مدالیتی همکاری های ایران و آژانس گفت: حل تک تک مسائل و پایان همه مسائل یعنی عادی شدن پرونده هسته ای و این موضوع در مدالیته ایران و آژانس اشاره شده است. ما این مسائل را دنبال می کنیم و امیدواریم با روند فعلی موضوع عادی شدن پرونده ایران محقق شود. البته ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت اساسا اقدامی انحرافی بود.
وی در پاسخ به سئوالی در مورد واکنش آمریکایی ها به گزارش البرادعی گفت: موضع اخیر آمریکایی ها واعلام آمادگی آنها برای صدور قطعنامه جدید نشان می دهد که برای آمریکایی فرقی نمی کند که گزارش البرادعی مثبت باشد یا منفی.
جلیلی تصریح کرد: صدور قطعنامه علیه ایران روند مدالیته را حتما تحت تاثیر قرار خواهد داد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد پرونده موسویان گفت: این موضوع ، یک موضوع داخلی است و باید در دادگاه بررسی شود. وی از اظهارنظر بیشتر در این مورد خودداری کرد.

من و لاریجانی سیاست دولت را ادامه می دهیم

وی درباره علت عدم پذیرش انجام دیدار با سولانا از سوی جلیلی در روزهای اخیر توضیح داد : ما در مذاکره ای که با آقای لاریجانی و آقای سولانا داشتیم توافق کردیم که مذاکرات هفته آخر نوامبر باشد اما بعدا آقای سولانا پیشنهاد کرد که این مذاکرات 16 نوامبر باشد ولی ما مشغول بودیم و گفتیم اگر اصرار دارید شما تشریف بیاورید تهران و ایشان قبول نکرد ، قرار شد معاونان ما با هم تماس داشته باشند.

جلیلی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا چارچوب مذاکرات وی با سولانا صرفا موضوع مدالیته همکاری ها با آژانس است یا موضوعات دیگری نیز در این گفتگو ها مطرح خواهد شد گفت : روند مدالیته تاکنون روند خوبی داشته و ما در چند ماه گذشته چند بحث مهم را حل کرده ایم و آمادگی هرگونه همکاری با آژانس را داریم.
وی در مورد اظهار نظر اخیر رئیس جمهور در مورد فعال بودن 3 هزار سانتریفیوژ گفت: طبق ان پی تی غنی سازی حق همه کشورهاست و تعداد سانتریفیوژها هیچ وقت جزء ابهامات و سئوالات آژانس نبوده است.
وی افزود: طبق ان پی تی کشورها باید در خصوص فعالیت های غنی سازی خود در مورد نحوه نظارت با آژانس در یک رهیافت پادمانی به توافق برسند.
جلیلی در پاسخ به سئوالی در مورد سیاست های هسته ای ایران بعد از استعفای دکتر لاریجانی گفت: سیاست هسته ای ایران سیاست مشخصی است و هم من و هم آقای لاریجانی سیاست های دولت را ادامه می دهیم . سیاست های هسته ای ایران مبتنی بر اراده آحاد ملت ما است و امروز موضوع هسته ای به یک اجماع ملی تبدیل شده است.
وی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در موضوع عراق گفت: مذاکره با آمریکا در جهت امنیت و منافع مردم عراق بود که بر این اساس دو - سه دور مذاکره انجام شد . اگر آمریکایی در این خصوص درخواستی داشته باشند باید ارائه کنند که ما بررسی کنیم که آیا در چارچوب امنیت عراق است یا نه.

خبرنگاری از جلیلی سئوال کرد ما که به خاطر منافع مردم عراق با آمریکا مذاکره می کنیم چرا به خاطر مصالح ملت ایران با آمریکا مذاکره نمی کنیم که وی پاسخ داد آقای سولانا در مذاکرات هسته ای نماینده آمریکا نیزهست.
وی با تکذیب تغییر ترکیب تیم هسته ای خبر از عدم حضور لاریجانی در دور بعدی مذاکره با سولانا خبر داد و گفت: البته در مورد مکان مذاکرات به توافق نرسیده ایم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان در مورد پیشنهادهای ارائه شده هسته ای گفت: آن چیزی که برای ما مهم است حقوق هسته ای ملت ایران است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها