قایم مقام وزیر امور خارجه ایران روز پنجشنبه در مجمع اقتصادی اروپا - آسیا (اورآسیا)، آمادگی کشورمان را برای گسترش همکاری های اقتصادی بویژه در عرصه انرژی با کشورهای آسیایی اعلام کرد.
کد خبر: ۱۵۱۶۵۳

علیرضا شیخ عطار که در دومین مجمع اورآسیا در شهر «شی ان» چین سخن میگفت،افزود: باتوجه به ظرفیتهای بالقوه و بالفعل ایران یکی از مراکز مهمانرژی منطقه به شمار میرود واین برای همه کشورهای آسیایی و همسایه فرصت مغتنمی به حساب میآید و براساس این قابلیتها طرفین قادر به گسترش همکاری در عرصه انرژی هستند.
وی گفت : ایران با ذخایر عظیم انرژی ، سوخت و برنامه ریزی برای افزایش تولید برق کهدر سال تولید آن به هزار مگاوات رسید درانتقال انرژی و برق به کشورهای همسایه و دیگر کشورهای قاره آسیا گامهای بلندی برداشته است.
ایران به غیراز اینکه دارای منابع غنی گاز و نفت است میکوشد تا انرژی هستهای و دیگر منابع سالم و غیرآلودهکننده انرژی را نیز تولید کند و با توجه به پهناوری ایران و اینکه جمعیت آن در سال میلادی به میلیون نفر خواهد رسید ، انتخاب دیگری بجز توسعه این منابع انرژی وجود ندارد.
به گزارش ایرنا ، شیخ عطار گفت: "ایران با توجه به افزایش مصرف انرژی در کشور و پایان پذیری انرژی فسیلی باید بهتوسعه انرژی هستهای در چارچوب صلحآمیز روی آورد و یافتن منابع جدید انرژی جزو برنامههای زیربنایی این کشور است."
قایم مقام وزیر خارجه ایران گفت : دولت ایران سیاستهای تسهیلکننده ای را برای سرمایهگذاری خارجی درنظر گرفتهاست و کشورها و شرکتهای خارجی علاقهمند به فعالیت دربخشهای اقتصادی ، تجاری و صنعتی ایران باتوجه بهمقررات جدید به آسانی قادر به ورود به این بازار هستند.
"ایران روند خصوصیسازی را تسریع کرده و سیاستهای کلان برای این منظور در نظر گرفته و آنها را به اجرا گذارده است."
وی گفت: کشورهای آسیایی باید بهدنبال یکپارچگی منطقهای وتشویق سرمایه گذاری متقابل و ایجاد کریدوری برای تقویت همکاریهای انرژی ، تجاری ، حمل و نقل و گردشگری و دیگر زمینهها باشند.
شیخ عطار در بخش دیگری از سخنانش که در جمع بیش از یک هزار و تن از مقامات و کارشناسان کشور جهان ایراد شد، با بیان آمار و ارقامی از وضعیت ذخایر نفت و گاز ایران گفت: ایران میلیارد بشکهذخایر نفتی ثابت و میدان برای تولید نفت دارد وصنعت نفت آن با توجه به تدابیر اندیشیده شده در حال توسعه میباشد.
وی گفت : ذخایر گاز ایران 16.13 درصد از ذخایر گاز جهان را شامل میشود و تا دو قرن دیگر ایران این ذخایر را در اختیار خواهد داشت.
"ایران دومین ذخایر بزرگ گاز پس از روسیه را در اختیار دارد و توافقنامه هایی برای صادرات گاز طبیعی مایع با کشورهای دیگر امضا کرده است و یکی از طرحهای مهم آن طرح انتقال گاز ایران - پاکستان - هند بهارزش هفت میلیارد و میلیون دلار است.
وی در پایان گفت : قاره آسیا بابزرگترین سرزمین و جمعیت زیاد و منابع انسانی و طبیعی غنی ظرفیتهای بالایی برای توسعه ، فرهنگی و اقتصادی و گسترش همکاریهای متقابل دارد.
آسیا با توجه بهاین ظرفیتها و تواناییهای بالا میتواند در عرصههای فرهنگی ، اقتصادی و گردشگری همکاریهای گسترده تری داشته باشد و راه برای همکاریهای منطقهای در این قاره در صورت تقویت یکپارچگی منطقهای و مقابله با چالشهای ناشی از جهانی شدن ، هموارتر خواهد شد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها