دانشمندان گروه پزشکی میشیگان یک واکسن نانوامولسیونی برای پیشگیری از ابتلا به سیاه زخم تهیه کردهاند که از واکسن موجود موثرتر بوده و استفاده از آن آسانتر است.
کد خبر: ۱۵۱۳۴۵

به گزارش ماهنامه فناوری نانو ، در این مطالعه نانو امولسیون و یک پروتئین نوترکیب از باسیلهای سیاه زخم برای ساخت واکسن ترکیب و بر روی موشها و خوکها آزمایش شدند.
پژوهشگران با وارد کردن نانوامولسیونی از آب، روغن دانه سویا، الکل و سورفکتانت برای ایجاد قطرات ریزی به اندازه تا نانومتر به داخل بینی حیوان توانستند یک پاسخ مصونیت قوی دریافت کنند.
این ذرات روغن آنقدر کوچک هستند که میتوانند یک پروتئین کلیدی سیاه زخم را از داخل غشای بینی عبور دهند و در نتیجه سلولهای سیستم ایمنی اجازه واکنش با پروتئین را داشته باشند تا یک پاسخ ایمنی محافظتی ایجاد شود.
این سیستم ایمنی سریع و بدون معطلی در مواجهه با میکروبها و ضد آنها وارد عمل میشود.
این واکسن سیاه زخم نانو امولسیونی علاوه بر حذف نیاز به سوزن مزیت دیگری نیز دارد.
پژوهشگران معتقدند ذخیره و استفاده از این واکسن در مکانی که یخچال ندارد، آسان است.
یک واکسن موثر با کاربرد آسان میتواند ابزار ارزشمندی برای سازمانهای حافظ سلامتی باشد.
پژوهشگران معتقدند که اگر واکسن سیاه زخم بر پایه نانوامولسیون توسعه یابد میتواند حتی بعد از اینکه شخص در معرض حمله سیاه زخم قرار گرفت به همراه آنتیبیوتیکها به راحتی بکار گرفته شود.
آزمایشها نشان دادهاند که این واکسن اثر جانبی مهمی ندارد و یک ایمنی موثر برای حداقل شش ماه ایجاد میکند. این مطالعه در مجله عفونت و ایمنی «Infection and Immunity» منتشر شده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها