تولید سلاحهای کشتار جمعی ازجمله موضوعاتی است که هرازگاهی دستمایه ایراد اتهام توسط امریکا علیه دولتهای مستقل و مخالف این کشور قرار می گیرد و به این وسیله فشارهای بین المللی و سیاسی را بر آنان وارد می کند
کد خبر: ۱۵۰۸۰
این در حالی است که امریکا، خود بزرگترین ناقض کنوانسیون های خلع سلاح شیمیایی و میکربی است و تولید این گونه سلاحها توسط این کشور و کمک به دولتهایی نظیر اسرائیل برای این کار، ازجمله بدیهی ترین موارد نقض این کنوانسیون هاست . مقاله حاضر که در واحد معاونت صدا و سیما تهیه شده است ، با بررسی این موضوع و ارائه شواهد متعدد در این زمینه ، این پرسش را مطرح می کند که چرا دستگاه دیپلماسی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی اقدامات لازم را برای محکومیت امریکا در مجامع بین المللی انجام نمی دهند؛ جان بولتن معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا در سخنرانی افتتاحیه خود در کنفرانس پنجم بازنگری ژنو ( آبان 1380) چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران را به نقض کنوانسیون میکربی متهم کرد. بسیاری از مقامات کشور، از جمله ریاست محترم جمهور و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کردند که لازم است ، جمهوری اسلامی ایران به جای آن که تنها خود را از اتهامات مبرا کند، با ایالات متحده امریکا از موضعی تهاجمی برخورد کند. از آنجا که کنفرانس پنجم بازنگری کنوانسیون میکربی به دلایلی توسط امریکا به شکست کشانده شده قرار شد ادامه کنفرانس در تاریخ 19آبان تا 2آذر امسال برگزار شود. بتازگی امریکا مجددا اعلام کرده است که موافق تشکیل جلسه مذاکراتی نیست ؛ بلکه کشورهای عضو کنوانسیون فقط به مدت 10دقیقه جلسه بگذارند و موضوع جلسه هم تعیین یک تاریخ در سال 2006برای اجلاس بازنگری ششم کنوانسیون میکربی باشد. امریکا همچنین تهدید کرده است چنان که کشورهای عضو با این پیشنهاد موافقت نکنند، این کشور مجبور خواهد شد مجددا نام کشورهایی که کنوانسیون بیولوژیک را نقض کرده اند، افشا کند! نویسنده مقاله با توجه به آشنایی با مسائل خلع سلاح ، معتقد است از آنجا که جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه کنوانسیون بیولوژیک را نقض نکرده است به منظور مقابله و برخورد فعال در مجامع بین المللی ، از جمله کنوانسیون های خلع سلاح ، موارد زیر تهیه شده است تا الگویی باشد برای دیپلمات های ما؛ تا این موارد و دیگر موارد فاش نشده را در مجامع مختلف مطرح کنند.
1- کشور ایران در سال 1351به کنوانسیون بیولوژیک پیوست و از آن تاریخ تا امروز به آن پایبند بوده و تا زمانی که از آن خارج نشده است ، به مفاد آن پایبند خواهد بود.
2-جمهوری اسلامی ایران هیچ گاه به دنبال تولید، ذخیره ، به دست آوردن (اکتساب ) سلاح بیولوژیک نبوده و خود به عنوان بزرگترین قربانی سلاحهای کشتار جمعی در 25سال اخیر، همواره با این گونه سلاحهای غیرانسانی مخالف بوده است.
3-هر گونه نقل و انتقال و یا استفاده از مواد، تجهیزات و تکنولوژی بیولوژیک در ایران از 1351تاکنون صرفا در راه مصارف صلح جویانه و انسانی بوده است.
4-جمهوری اسلامی ایران هرگونه اتهامی را از طرف هر کشوری رد می کند.
5-جمهوری اسلامی ایران با اجرای تبعیض آمیز معاهدات بین المللی ، بخصوص معاهدات خلع سلاح و ازجمله کنوانسیون سلاحهای بیولوژیک بشدت مخالف است.
6-جمهوری اسلامی ایران بشدت نگرانی خود را از نقض صریح مفاد کنوانسیون سلاحهای بیولوژیک توسط ایالات متحده امریکا و رژیم صهیونیستی اعلام می کند.
7-جمهوری اسلامی ایران مخالف هر گونه به کارگیری سلاح بیولوژیک بوده است ؛ به همین دلیل طی چهارمین کنفرانس بازنگری ، انجام اصلاحیه در عنوان کنوانسیون و اضافه کردن «منع استفاده » در آن را درخواست کرد که متاسفانه با مخالفت کشورهای غربی ، بخصوص امریکا مواجه شد و تنها پیشنهادهای مختلفی در بیانیه نهایی کنفرانس چهارم بازنگری مبنی بر ممنوعیت به کارگیری سلاح بیولوژیک به تصویب رسید.
8-جمهوری اسلامی ایران اغلب مفاد متن تلفیقی رئیس اجلاس کنوانسیون بیولوژیک را که نتیجه 24دور مذاکرات چندجانبه با حضور ایالات متحده امریکا بوده ، قبول دارد و حاضر است برای اصلاح ، کم و یا اضافه کردن مفادی از آن(از جمله پیشنهادهای اخیر ایالات متحده امریکا) طی جلساتی محدود مذاکرات چند جانبه را به پایان برساند.
9-ایالات متحده امریکا زیر پوشش اقدامات پدافندی ، صلح آمیز و مقابله با بیوتروریسم ، به دنبال توسعه ، تولید و ارزیابی سلاحهای بیولوژیک بوده و اخیرا نیز به استناد اطلاعات دقیق که بخشی از آن توسط روزنامه نیویورک تایمز در تاریخ 5سپتامبر 2001افشا شد، معلوم شده است ایالات متحده امریکا هم اکنون نیز به دنبال این گونه سلاحهاست.
10-ایالات متحده به گواهی تاریخ و نیز به استناد اعترافات رئیس اسبق سازمان سیا در سنا و CHURCH COMMITTEEو نیز CBMهای اظهار شده توسط ایالات متحده ، سالها درصدد تولید، توسعه ، انباشت و به کارگیری سلاحهای شیمیایی میکربی بوده است . به عنوان مثال ، به کارگیری 72میلیون لیتر سلاح شیمیایی ضد گیاه (دیوکسین ) علیه ویتنام که باعث قربانی شدن 30هزار زن و مرد و کودک و تخریب 500هزار هکتار و محصولات کشاورزی ویتنام شد و یا به کارگیری آنسفالیت حاد، سیاه زخم و طاعون در جنگ کره و علیه چین کمونیست ، که نقض پروتکل ژنو است و یا اشاعه ویروس ایدز (گاردین 22ژانویه 1999دکتر لئونارد هاروتیس دانشگاه هاروارد)، که عملی ضدانسانی ، تروریستی و مغایر با کنوانسیون 1972بیولوژیک است .
11-ایالات متحده با عدم کنترل آزمایشگاه های نظامی خود، باعث انتشار باسیل سیاه زخم در آزمایشگاه های فورت دتریک شد (نیویورک تایمز، سوم دسامبر2001).
12-ایالات متحده به عنوان مبارزه با مواد مخدر در افغانستان ، دست به تولید عوامل بیولوژیک ضدگیاه ، با عنوان «عامل سبز» زده است . با علم به این که با گذشت یک سال از اشغال افغانستان توسط امریکا، هیچ اقدامی به منظور ریشه کنی مواد مخدر نشده ، این اقدام امریکا نقض صریح کنوانسیون بیولوژیک است.
13-ایالات متحده امریکا با علم به درد و رنجی که ملت ایران از حملات شیمیایی عراق متحمل شد، نه تنها در برابر جنایات عراق سالها سکوت کرد؛ بلکه این کشور را با ارسال مواد و تجهیزات فراوان برای کشتار جمعی مردم ایران تشویق کرد (گزارش کمیته امور بانکی و شهرسازی سنای امریکا، 27اکتبر 1997و نیویورک تایمز، 26مرداد 1381)بنابراین باید پاسخگوی دولت و ملت ایران باشد.
14-عراق به آنسکام اعتراف کرد که علیه ملت ایران طی سالهای 1981تا 1988مقدار 2870تن سلاح شیمیایی استفاده کرده است . چگونه ایالات متحده سالها از اجرای عدالت در قالب دادن غرامت به قربانیان و خانواده های آنها جلوگیری کرده است ؛
15-ایالات متحده امریکا با نگه داشتن حق تحفظ در کنوانسیون 1925ژنو، به دنبال توسعه و تولید سلاحهای بیولوژیک برای به کارگیری آنها به عنوان تلافی است.
16-ایالات متحده امریکا به بهانه حفظ اسرار تجاری و یا امنیت ملی ، حاضر به هیچ گونه بازرسی از تاسیسات دومنظوره و نظامی خود در زمینه بیولوژیک نیست که این نشاندهنده ترس از افشای تخلفات از کنوانسیون بیولوژیک 1972است.
17-ایالات متحده امریکا با انتقال عوامل پاتوژن به دیگر کشورها (نظیر ارسال عوامل پاتوژن به عراق برای به کارگیری علیه ایران نیویورک تایمز، 14فوریه 1994آنها را به تولید هزاران تن عوامل بیولوژیک جنگی تشویق کرده است و هنوز نیز این عمل را درباره رژیم صهیونیستی ادامه می دهد.
18-ایالات متحده امریکا بارها در زمینه به کارگیری آفات و ناقلان علیه برخی از کشورهای عضو کنوانسیون بیولوژیک (ازجمله جمهوری اسلامی ایران با به کارگیری کرم ساقه خوار برنج در سالهای 1351و علیه کوبا در سالهای مختلف ) متهم شده است .
19-ایالات متحده امریکا ضمن رد معاهدات بین المللی نظیر ABM، کیوتو، CTBTو... آشکارا کنوانسیون شیمیایی را در قانون اجرای ملی خود نقض می کند.
20-ایالات متحده امریکا با اتکا به قدرت نظامی و اقتصادی و با تهدید قطع کمکهای مالی و حق السهم خود، تلاشش را در به انقیاد کشیدن معاهدات بین المللی (مانند فشار برای تعویض مدیرکل سازمان منع سلاحهای شیمیایی )، اجرای تبعیض آمیز آنها به نفع خود و تضعیف آنها به کار بسته است .
21-ایالات متحده امریکا برخلاف تعهدات خود در بیانیه نهایی کنفرانس های بازنگری کنوانسیون میکربی و ازجمله چهارمین کنفرانس بازنگری و نیز کنفرانس ویژه مبنی بر تقویت کنوانسیون ، نهایت سعی خود را در تضعیف آن ، ازجمله در مخالفت صریح با مذاکرات چندجانبه ، گروه موقت و دستورالعمل آن به کار می گیرد.
22-ایالات متحده امریکا به صراحت با اجرای ماده 10کنوانسیون میکربی و ماده 11کنوانسیون شیمیایی مخالفت کرده و به بهانه جلوگیری از اشاعه سلاحهای بیولوژیک و شیمیایی ، به تنهایی و یا در چارچوب برخی رژیمهای کنترلی ، مانند گروه استرالیا، اقدام به جلوگیری از انتقال تجهیزات و تکنولوژی برای مصارف صلح آمیز کرده و بتازگی نیز پیشنهاد کنترل «اطلاعات » و «دانش بیولوژیک » را داده است.
23-ایالات متحده امریکا بی هیچ دلیلی به خود اجازه می دهد که به جمهوری اسلامی ایران اتهام نقض ماده یک کنوانسیون بیولوژیک را بزند که این خود نیز نقض صریح کنوانسیون است.
24-رژیم صهیونیستی به هیچ یک از معاهدات بین المللی ، ازجمله تولید و به کارگیری سلاحهای کشتار جمعی پایبند نبوده و ایالات متحده با پشتیبانی همه جانبه از این رژیم نژادپرست ، آن را تشویق به توسعه و اشاعه سلاحهای کشتار جمعی کرده است ؛ بنابراین تعهدات خود در کنوانسیون های بین المللی ، از جمله ماده 3کنوانسیون بیولوژیک و ماده 1کنوانسیون شیمیایی را مبنی بر عدم اشاعه سلاحهای کشتار جمعی و عدم تشویق و ترغیب دیگران در به دست آوردن آنها نقض کرده است.
25-ایالات متحده امریکا با تشویق تروریست های ضدایرانی ، آنها را ترغیب و کمک می کند تا عملیات تروریستی در خاک ایران انجام دهند. جمهوری اسلامی ایران سال گذشته مواردی از بسته های مشکوک و حاوی عوامل بیولوژیک که از این تروریست ها به نشانی برخی از شهروندان و مسوولان ارسال شده بود، دریافت کرد.
26-امریکا رسما در اظهارنامه CBMخود در 1997، به وجود قراردادهای سازمان سیا با ارتش امریکا با نام رمز MKNAOMIبه منظور به کارگیری سلاح بیولوژیک در عملیات مخفی اقرار کرد. امریکا در این زمینه رسما پروتکل 1925ژنو را نقض کرده است .
27-امریکا و اتحادیه اروپا باید پاسخگو باشند که به چه دلیل دست رژیم صهیونیستی را کاملا باز گذاشته اند تا ضمن نپیوستن به معاهدات بین المللی ، به نقض همه آنها، از جمله معاهدات خلع سلاح بپردازد و خود را به انواع سلاحهای شیمیایی ، میکربی ، هسته ای و موشکی تجهیز و صلح و امنیت خاورمیانه را تهدید کند؛ آنچه اشاره شد بخش کوچکی از پرسشهایی است که جهان غرب بویژه امریکا باید پاسخگوی آن باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها