در آستانه هفته بهداشت روان (24 الی 30 مهر) مهمترین مشکلات این بیماران ، نبود پوشش بیمه ای مناسب ، دوره طولانی انتظار برای بستری و نوسانات دسترسی بیماران به داروها عنوان می شود.
کد خبر: ۱۴۸۹۷۵

سرپرست دفتر سلامت روانی - اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت در این خصوص به «جام جم» می گوید: وضعیت بیمه این بیماران مناسب نیست و متاسفانه داروهای این بیماران نیز معمولا دچار نوسانات شده و دسترسی بیماران به داروها در دوره زمانی مختلف دچار مشکل می شود.
دکتر محمدباقر صابری با اشاره به کمبود تختهای روانپزشکی در کشور می افزاید: در حال حاضر، تعداد روانپزشکان و تختهای روانپزشکی ، نسبت به جمعیت کشور کم است و بر همین اساس ، دوره انتظار برای بستری بیماران مبتلا به اختلالات روانی طولانی است.
به گفته وی ، تعداد روانپزشکان در کشور 1200 نفر است که هر سال 70 نفر به تعداد جامعه روانپزشکان کشور افزوده می شود.

بیماران روانی در نوبت بستری

بر اساس بخشنامه ای در وزارت بهداشت ، اختصاص 10 درصد از تختهای بیمارستان های عمومی به بیماران روانپزشکی الزامی است ، اما این مساله اعمال نمی شود.
سرپرست دفتر سلامت روانی اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت در این خصوص می افزاید: متاسفانه با وجود این که سالها از ابلاغ این بخشنامه می گذرد، هنوز بیمارستان ها نسبت به رعایت این دستورالعمل بی اعتنا هستند.
صابری ، دلیل امتناع بیمارستان های عمومی از اجرای این بخشنامه را زیانده بودن بخشهای روانپزشکی در بیمارستان ها عنوان کرده و می گوید: در حال حاضر 22 درصد بیمارستان ها از این دستورالعمل پیروی می کنند و تا مرز 50 درصد که آمار کشورهای پیشرفته است ، فاصله زیادی داریم.
به گفته سرپرست دفتر سلامت روانی اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت ، پرداخت یارانه از سوی وزارت بهداشت به ازای بستری هر بیمار روانی در بیمارستان های عمومی ، می تواند تا حدودی از مشکلات بستری بیماران روانپزشکی کم کند.
وی همچنین از پوشش بیمه ای بیماران روانپزشکی انتقاد کرده و می افزاید: در مجوزهای جدید به بیمارستان های عمومی ، الزام به رعایت اختصاص 10 درصد تختها به بیماران روانی ، از اهمیت بالایی در ارائه خدمات به این گونه بیماران برخوردار است.

بیماران روانی بدون آمار

سرپرست دفتر سلامت روانی - اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت در خصوص آمار این بیماران در کشور تاکید می کند: آمار دقیق و رسمی این بیماران قابل دسترس نیست ، چرا که بسته به نوع اختلال میزان شیوع آن متفاوت است.
وی می گوید: بر اساس آمارهای جهانی و تحقیقات انجام شده در کشور حدود 20 درصد جمعیت کشور به نوعی دچار یکی از انواع اختلال روانی خفیف تا شدید هستند، به طور مثال افسردگی در بیش از 20 درصد از افراد جامعه شایع است یا حدود یک تا 1.5 درصد جمعیت کشور مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی به عنوان یک بیماری شدید روانی هستند.
وی اضافه کرد: افسردگی ، شایع ترین اختلال روانی کشور است که اگر همه موارد بسیار خفیف تا شدید این اختلال را در نظر بگیریم ، می توان گفت 45 درصد مردم در طول زندگی خود این اختلال روانی را تجربه می کنند؛ در واقع این نوع اختلال ها گستردگی بیشتری دارد.

انگ زدایی از بیماران

رئیس اداره سلامت روان معاونت سلامت وزارت بهداشت نیز در نشستی خبری ، انگ زدایی از بیماران روانپزشکی را از برنامه های این دفتر در هفته بهداشت روان دانست.
به گزارش مهر، احمد حاجبی به مقوله انگ زدایی از بیماران روانپزشکی و همچنین بهبود ارتقای روابط خانواده به عنوان 2 برنامه اصلی دفتر سلامت روانی - اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت ، در هفته بهداشت روان اشاره کرد و افزود: اختلافات وزارت بهداشت با وزارت آموزش و پرورش در ارائه نوع برنامه هایی که برای بهداشت روان در نظر گرفته شده است ، باعث شده که حرکت به سمت جامعه سلامت کند شود.
رئیس اداره سلامت روان دفتر سلامت روانی اجتماعی معاونت سلامت وزارت بهداشت ، ارائه درس مهارت زندگی برای نمره دهی را بدون کارایی لازم دانست و گفت: بر اساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی ، بالای 45 درصد مردم جامعه دچار یکی از اختلالات روانی هستند.
حاجبی ادامه داد: در بحث درمان بیماران روانپزشکی ، باید جامع نگر بود و فراتر از کمبود تختهای بیمارستانی را دید؛ زیرا افزایش تعداد تختهای روانپزشکی و روانپزشکان ، مشکلات این بیماران را حل نمی کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها