ناگفته نماند منظور از ارزشیابی به طور کلی خود ارزشیابی است نه صرفا ارزشیابی توصیفی .یعنی ارزشیابی توصیفی در دبستان یک مطلب جدا و مفصل است.
تفاوت اصلی بین سنجش و ارزشیابی این است که سنجش بیشتر به معنای اندازه گیری و ارزیابی مهارت ها ،دانش ها یا خصوصیات فرد است ،بدون انتقاد.اما ارزشیابی شامل تحلیل عملکرد فرد با توجه به اهداف و انتظارات مشخص است.
سنجش : در واقع سنجش ها یکی از ابزار های ارزشیابی هستند ،ابزاری برای جمع اوری اطلاعات.
انواع سنجش :آزمون مداد کاغذی –تکلیف خانه –سوال پرسیدن –آزمون تستی –مشاهدات معلم –فعالیت های کلاسی همگی سنجش هستند،چون معلم در حال جمع آوری اطلاعات است تا در مرحله بعد قضاوت کند .
ارزشیابی :اطلاعات جمع اوری شده را به قضاوت می گذارند .ملاک اصلی ارزشیابی برای یادگیری است و هدف پیدا کردن ارزش هاست .
با یک مثال مطلب روشن تر می شود :
فرض کنید یک معلم یا استاد دانشگاه قصد ارزشیابی یک شاگرد یا دانشجو را دارد :
به عنوان مثال ایشان ممکن است نگاه کنند که دانشجوودانش آموز چقدر توانایی حل مسائل عملی را دارند ،چقدر مهارت های ارتباطی و همکاری را دارند یا چقدر توانایی انجام پروژه های تحقیقاتی را دارند .
این ارزشیابی بر اساس استانداردها واهداف مشخص دوره تحصیلی انجام می شود و به استادومعلم کمک می کند تا بفهمند که دانشجو ودانش آموزچقدر به خوبی اهداف آموزشی را دنبال کرده اند .
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین هشدار داد
حسن هانیزاده در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در گفتگوی تفصیلی با جام جم آنلاین مطرح کرد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد:
سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین هشدار داد
گفتوگوی «جامجم» با یک متخصص تغذیه درباره اینکه چطور فودبلاگرها در فضای مجازی عادات غذایی ما را شکل میدهند
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با «جامجم» از طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی میگوید