اشتباه رایج ما معلم ها و والدین این است که فکر می کنیم با رونویسی ،این مشکل برطرف شده و دانش آموز هرچه بیشتر بنویسد؛ غلط املایی او بهتر و مشکلش بر طرف می شوددر حالی که دقیقا عکس این قضیه اثبات شده است .در اینجا به برخی از عوامل موثر در غلط املایی می پردازیم :
اختلال در شنیدن :بعضی از بچه ها ممکن است در شنوایی مشکل داشته باشند،همانطور که در کتاب درمان اختلال دیکته نویسی دکتر مصطفی تبریزی در قسمت مقدمه به گفتگوی یک دانش آموز با والدینش اشاره کرده است که اینگونه می گوید :مامان مهربانم ،بابای عزیزم من دوست دارم دیکته هام رو بی غلط بنویسم اما فکر میکنم تکلیف هایی که به من می دهید خیلی مفید نیست مثلا من یکبار به جای اینکه بنویسم (آمدند)نوشته بودم آمدن. من گوشم حساس نبود و صدای آخر کلمه آمدند را نشنیده بودم.یکبار هم مژده را نوشته بودم مجده؛این بار هم گوشم درست نشنید .شما به من گفتید درست کلمه ها را چند بار بنویسم تا یاد بگیرم ولی من نوشتن آنها را بلد بودم .من دوست دارم تمرین هایی به من بدهید که گوشم حساس بشه و بتونم کلمات دیگر هم درست بنویسم.
پس اولین عامل می تواند مشکل در شنیدن کودک باشدکه باید تقویت شود .
درست نویسی:وقتی از درست نویسی صحبت می شود در واقع به 3 موضوع اشاره دارد :1-درست نویسی محتوا
2-درست نویسی شکل و ظاهر 3-درست نویسی نگارش و قواعد.
علت اشکالات درست نویسی محتوایی
1-تند نویسی
2-مطالعه کم
3-کم صحبتی و عدم استفاده ی کافی از قدرت کلام
4-تمرین ناکافی (تکرار معنادار )
5-تاثیرات فرهنگی
تند نویسی باعث بد خطی می شود و کلمه ها خوانا و مشخص نیستند واین موضوع هم باعث غلط املایی دانش اموزان می شود. در مقاله ای در سایت معلم توانمند https://moallemtavanmand.ir منتشر شده است ده نکته برای پیشرفت دست خط اشاره کرده است که عبارتند از 1-حالت نشستن 2-نحوه ی گرفتن مداد 3-فشار وارده بر مداد 4-شکل حروف 5- فاصله 6-اندازه 7-اشتباه اتفاق می افتد 8- کمک بیشتر 9- سرعت نوشتن 10-تمرین واگر ما به این ده نکته توجه کنیم حتما دست خط بچه ها بهتر و بهترو غلط املایی آنها کمترمی شود .با مراجعه به سایت ذکر شده می توانید متن کامل مقاله را مطالعه کنید .
اشتباه در استثناها:بیشتر دانش آموزان در استثناها اشتباه می کنند،هر چه استثنا بیشتر ،غلط املایی بیشتر
راهکار چیست ؟1-تمرکز روی تقویت قدرت دیداری و شنیداری
یعنی شکل کلمه را به دانش اموز بیشتر نشان دهیم و سعی کنیم، به جای تاکید بر استثنا،صدای آن را بیشتر بشنود. مثل کلمه خورشید .
2-بادرگیرکردن چند حس به رفع اشکال املایی کمک کنیم.(لامسه ،بینایی ،شنوایی و...)
درست نویسی ظاهری :در این نوع درست نویسی به 3مطلب می پردازیم :1-کد گذاری که هم برای خواندن و هم برای نوشتن کاربرد دارد2-از روش یادگیری 3اچ استفاده کنیم که شامل قلب ،دست وسر هست و3- حافظه ی دانش آموز را تقویت کنیم .
دانش آموزان بیشتر در کلماتی که یک صدا و چند نشانه مختلف دارند، مشکل دارند و اشتباه می نویسند مثلا زهرا ،ظهرا ،ذهرا و حتی ه هم همینطور .دانش آموزباید نوشتن درست کلمه را ببیند و به حافظه بسپارد تا هنگام نوشتن املا یادش بیاید که با کدام نشانه نوشته می شود .تمرین هایی که با چشم دیده شود ودر حافظه دیداری ثبت شودتا وقتی که کلمه را شنید بتواند تصویرش را به خاطر بیاورد و درست آن را بنویسد .پس باید حافظه دیداری دانش آموز را تقویت کنیم .
نوشتن زیاد دانش آموز را خسته کرده و بی انگیزه می کند برای همین یکی از روش ها استفاده از روش 3اچ است .یعنی با دست تمرین انجام می دهد ،کاری که قلبی دوست دارد و با سر به
آن تمرین فکر می کند .مثل نوشتن روی نمک .
اگر والدین و معلمان همین نکات را مدنظر قرار دهند مشکل غلط املایی دانش آموزان خیلی کمتر و بهتر می شود .
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه
گفتوگو با محسن بهرامی، گوینده کتاب «مسیح بازمصلوب»
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم