موضوع :تفاوت سنجش و ارزشیابی

اکثرا سنجش و ارزشیابی را یک موضوع واحد می دانیم ،به طوری که در سربرگ آزمون های مداد کاغذی ؛ارزشیابی آبان ماه یا ارزشیابی نوبت اول نوشته می شود،در حالی که این دو باهم متفاوت هستند.
اکثرا سنجش و ارزشیابی را یک موضوع واحد می دانیم ،به طوری که در سربرگ آزمون های مداد کاغذی ؛ارزشیابی آبان ماه یا ارزشیابی نوبت اول نوشته می شود،در حالی که این دو باهم متفاوت هستند.
کد خبر: ۱۴۸۷۹۵۲
نویسنده عاطفه سادات آل رسول -مدرس آموزش های مهارت محور و دوره های نوین آموزشی

ناگفته نماند منظور از ارزشیابی به طور کلی خود ارزشیابی است نه صرفا ارزشیابی توصیفی .یعنی ارزشیابی توصیفی در دبستان یک مطلب جدا و مفصل است.

تفاوت اصلی بین سنجش و ارزشیابی این است که سنجش بیشتر به معنای اندازه گیری و ارزیابی مهارت ها ،دانش ها یا خصوصیات فرد است ،بدون انتقاد.اما ارزشیابی شامل تحلیل عملکرد فرد با توجه به اهداف و انتظارات مشخص است.

سنجش : در واقع سنجش ها یکی از ابزار های ارزشیابی هستند ،ابزاری برای جمع اوری اطلاعات.

انواع سنجش :آزمون مداد کاغذی –تکلیف خانه –سوال پرسیدن –آزمون تستی –مشاهدات معلم –فعالیت های کلاسی همگی سنجش هستند،چون معلم در حال جمع آوری اطلاعات است تا در مرحله بعد قضاوت کند .

ارزشیابی :اطلاعات جمع اوری شده را به قضاوت می گذارند .ملاک اصلی ارزشیابی برای یادگیری است و هدف پیدا کردن ارزش هاست .

با یک مثال مطلب روشن تر می شود :

فرض کنید یک معلم یا استاد دانشگاه قصد ارزشیابی یک شاگرد یا دانشجو را دارد :

  • سنجش :استادیا معلم ممکن است آزمون نوشته شده برای اندازه گیری دانش و مهارت های دانشجویا دانش آموزان بگیرند .این آزمون ممکن است شامل سوالات چهارگزینه ای یا پاسخ های کوتاه باشد که به استادومعلم کمک میکند تا ببینند دانشجوودانش آموز چقدر از مطالب درسی را فهمیده است .
  • ارزشیابی :اگر استادومعلم به دنبال ارزشیابی دانشجوودانش آموز باشد ،نه تنها نتایج آزمون را بررسی می کنندبلکه عملکرد کلی دانشجوو دانش آموزرا نیز بررسی می کند .

به عنوان مثال ایشان ممکن است نگاه کنند که دانشجوودانش آموز چقدر توانایی حل مسائل عملی را دارند ،چقدر مهارت های ارتباطی و همکاری را دارند یا چقدر توانایی انجام پروژه های تحقیقاتی را دارند .

این ارزشیابی بر اساس استانداردها واهداف مشخص دوره تحصیلی انجام می شود و به استادومعلم کمک می کند تا بفهمند که دانشجو ودانش آموزچقدر به خوبی اهداف آموزشی را دنبال کرده اند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
مراقب دروغِ راست باشیم

دکتر اکبر نصرالهی، استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به پدیده تازه این روزها، از وارونگی افکار عمومی می‌گوید

مراقب دروغِ راست باشیم

نیازمندی ها