ناگفته نماند منظور از ارزشیابی به طور کلی خود ارزشیابی است نه صرفا ارزشیابی توصیفی .یعنی ارزشیابی توصیفی در دبستان یک مطلب جدا و مفصل است.
تفاوت اصلی بین سنجش و ارزشیابی این است که سنجش بیشتر به معنای اندازه گیری و ارزیابی مهارت ها ،دانش ها یا خصوصیات فرد است ،بدون انتقاد.اما ارزشیابی شامل تحلیل عملکرد فرد با توجه به اهداف و انتظارات مشخص است.
سنجش : در واقع سنجش ها یکی از ابزار های ارزشیابی هستند ،ابزاری برای جمع اوری اطلاعات.
انواع سنجش :آزمون مداد کاغذی –تکلیف خانه –سوال پرسیدن –آزمون تستی –مشاهدات معلم –فعالیت های کلاسی همگی سنجش هستند،چون معلم در حال جمع آوری اطلاعات است تا در مرحله بعد قضاوت کند .
ارزشیابی :اطلاعات جمع اوری شده را به قضاوت می گذارند .ملاک اصلی ارزشیابی برای یادگیری است و هدف پیدا کردن ارزش هاست .
با یک مثال مطلب روشن تر می شود :
فرض کنید یک معلم یا استاد دانشگاه قصد ارزشیابی یک شاگرد یا دانشجو را دارد :
به عنوان مثال ایشان ممکن است نگاه کنند که دانشجوودانش آموز چقدر توانایی حل مسائل عملی را دارند ،چقدر مهارت های ارتباطی و همکاری را دارند یا چقدر توانایی انجام پروژه های تحقیقاتی را دارند .
این ارزشیابی بر اساس استانداردها واهداف مشخص دوره تحصیلی انجام می شود و به استادومعلم کمک می کند تا بفهمند که دانشجو ودانش آموزچقدر به خوبی اهداف آموزشی را دنبال کرده اند .
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگوی «قابکوچک» با رسول نجفیان، بازیگر، نویسنده و مجری پیشکسوت تلویزیون مطرح شد
بررسی ابعاد مختلف سواد سلامت در گفتوگوی «جامجم» با یک دکتر روانشناس کودک و نوجوان:
دکتر اکبر نصرالهی، استاد ارتباطات و رسانه با اشاره به پدیده تازه این روزها، از وارونگی افکار عمومی میگوید
در گفتوگوی «جامجم» با حسن کاظمی قمی دیپلمات نزدیک به حاجقاسم بررسی شد