نگاهی به فیلم «بی‌مادر» ساخته مرتضی فاطمی

قربانی شخصیت‌های پرداخت‌نشده

درباره سریال «توطئه در ۳۶۵ روز» که به‌تازگی از شبکه تماشا پخش شد

یک فرار پردردسر

هر دوصنعت تلویزیون و سینما درسراسردنیا همواره ازداستان کتاب‌ها و نوول‌های موفق و پرخواننده بهره گرفته و فیلمنامه‌های اقتباسی خود را بر اساسی داستان‌های جذاب و سرگرم‌کننده این کتاب‌ها آماده فیلمبرداری کرده‌اند. بهره‌‌گیری از داستان کتاب‌های پرخواننده به‌نوعی تضمین‌کننده موفقیت بالای فیلم‌های سینمایی وسریال‌های تلویزیونی بوده است.
هر دوصنعت تلویزیون و سینما درسراسردنیا همواره ازداستان کتاب‌ها و نوول‌های موفق و پرخواننده بهره گرفته و فیلمنامه‌های اقتباسی خود را بر اساسی داستان‌های جذاب و سرگرم‌کننده این کتاب‌ها آماده فیلمبرداری کرده‌اند. بهره‌‌گیری از داستان کتاب‌های پرخواننده به‌نوعی تضمین‌کننده موفقیت بالای فیلم‌های سینمایی وسریال‌های تلویزیونی بوده است.
کد خبر: ۱۴۸۰۷۱۵
نویسنده مهکامه درودی - مترجم
 
این داستان‌ها قبل از این امتحان خود را پس داده و از آزمون نوع برخورد عموم مردم (که تماشاگران فیلم‌ها و سریال‌ها را تشکیل می‌دهند) موفق و سرفراز بیرون آمده‌اند. زمانی که فیلمساز یا برنامه‌ساز تلویزیونی به سراغ اقتباس تصویری از یک اثر ادبی می‌رود، تا حد زیادی به موفقیت سریال خود اطمینان دارد، زیرا می‌داند موفقیت بالای انتقادی مالی این اثر ادبی حکم تبلیغاتی مجانی و بزرگ را برای آن مجموعه تلویزیونی دارد. 
 
دلیلی برای انتخاب
با چنین تفسیر و توضیحی است که می‌توان دلیل انتخاب داستان نوول جنجالی و پرخواننده گابریل لرد به نام «توطئه در ۳۶۵ روز» توسط برنامه‌سازان نمایشی استرالیا را درک کرد. سیرکا مدیا مرکز تولید سریال‌های تلویزیونی استرالیا که متوجه موفقیت فراوان نوول گابریل لرد شده بود، با تولید نسخه تلویزیونی این نوول یکی از موفق‌ترین مجموعه‌های درام تاریخ صنعت تلویزیون کشورش را خلق کرد. سال ۲۰۱۲ که تهیه‌کنندگان سریال اولین اپیزود آن را روی آنتن فرستادند، تعداد ۱۰ جلد از داستان‌های مجموعه کتاب توطئه در ۳۶۵ روز منتشر شده بود. انتشار این مجموعه کتاب از سال ۲۰۱۰ شروع شد و تا سال ۲۰۱۳ که آخرین جلد آن روی پیشخوان کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفت، کلا ۱۷ جلد از آن منتشر شد. 
 
استقبال جوانانه
سریال توطئه در ۳۶۵ روز در یک فصل ۱۲قسمتی تولید شد که پخش آن با موفقیت تمام تا سال ۲۰۱۴ ادامه داشت. در کنار استقبال بسیار بالای تماشاگران (و به‌ویژه جوانان) از سریال،عموم منتقدان با نقدهای مثبت و سراسر تعریف و تمجید خود به استقبال این درام روانکاوانه خانوادگی دلهره‌آور و پرتنش رفتند. داستان هیجانی و معمایی سریال درباره ماجراجویی‌های کالوم (با بازی هریسون گیلبرتسون) نوجوان کم‌سن وسالی است که باورود به۱۵سالگی با حوادثی پیش‌بینی‌نشده و غیرمنتظره روبه‌رو می‌شود. کالوم در حالی مجبور به فرار از خانه می‌شود که باید از یک قتل خانوادگی رمزگشایی کند و بفهمد یکی از اعضای خانواده‌‌اش توسط چه کسی و به چه دلیلی به قتل رسیده است. او در سفر اودیسه‌واری که در پیش می‌گیرد، با آدم‌های مثبت و منفی زیادی روبه‌رو شده و اتفاقات متعددی را تجربه می‌کند. 
 
۱۲ ماه، ۱۲ اپیزود!
اتفاقات سریال بر اساس ماه‌های سال تنظیم شده‌اند و هر اپیزود با نام یکی از ماه‌های سال گره خورده است. به همین دلیل، سازندگان سریال تصمیم گرفتند هر قسمت از مجموعه را در ابتدای هر ماه روی آنتن بفرستند. به این ترتیب، طی ۱۲ ماه سال، این سریال هر ماه دیداری جدید با تماشاگران مشتاق و منتظر خود داشت. از نکات جالبی که تهیه‌کنندگان برای کسب موفقیت بیشتر سریال استفاده کردند، این بود که همزمان با پخش آن، دست به خلق یک وبسایت زدند که در آن هم صحنه‌های جذابی از پشت صحنه مجموعه بود و هم یکسری بازی و معما با خود داشت که در کنار سرگرم‌کردن تماشاگران، به آنها جوایزی هم اهدا می‌کرد. این اقدام باعث شد تا بر شمار بینندگان سریال افزوده شده و آنها با دقت بیشتری رویدادهای داستان را دنبال کنند. 
 
همکاری سازنده نویسنده موفق
گابریل لرد که از نویسندگان مشهور دنیای ادبیات استرالیاست و به نام اولین بانوی جنایی‌نویس کشور مشهور شده، همکاری نزدیکی با سازندگان سریال داشت و به‌نوعی هدایت گروه ۱۲نفره فیلمنامه‌نویسان مجموعه را به دست گرفت. رمزورازهای موجود در داستان چندجلدی لرد به قدری زیاد وهیجان‌انگیز بود که اگرخود او درکار نگارش فیلمنامه دخالت نمی‌کرد، به احتمال بسیار زیاد بخش مهم و زیادی از جذابیت داستانگویی او بر باد می‌رفت و سریال به‌صورت درامی بی‌یال و کوپال درمی‌آمد. در کاتالوگ معرفی سریال و به نقل از سازندگان آن آمده است: «داستان‌های خانم لرد نه‌تنها جذاب که سرشار از رمزوراز هستند و گره‌گشایی از آنها دقت خاصی می‌طلبد. برای همین، طبیعی بود که تیم سازنده توطئه در ۳۶۵ روز او را در کنار خود داشته باشد تا در بزنگاه‌های مهم و تعیین‌کننده با اظهارنظرهایش، راه درست را پیش پای سازندگان سریال قرار دهد. نوع استقبال تماشاگران نشان می‌دهد که کار درستی در این رابطه انجام شده و محتوای داستان با تمام حاشیه‌هایش به‌درستی و بادقت به زبان تصویر برگردانده شده‌اند.»
 
گران‌ترین سریال تلویزیونی
رسانه‌های گروهی با اشاره به هزینه ۱۳ میلیون دلاری تولید سریال، از آن به‌عنوان گران‌ترین پروژه تلویزیونی تاریخ استرالیا تا آن زمان نام می‌برند. صرف چنین هزینه کلانی به‌صورت طبیعی ترس بزرگی در دل سازندگان و تهیه‌کنندگانش می‌اندازد. منابع نزدیک به تولید سریال به این نکته اشاره می‌کنند که زمان پخش آن، اضطراب عجیبی سراسر وجود تهیه‌کنندگان را دربر گرفته بود و آنها به‌شدت نگران نوع واکنش عموم مردمی بودند که قرار است بیننده سریال باشند. پل گلدمن یکی از پنج کارگردان سریال می‌گوید: «البته هزینه بسیار بالایی صرف تولید این درام خانوادگی هیجانی و پررمزوراز شد، اما در زمان ساخت آن کمتر کسی در این‌باره صحبت می‌کرد. موفقیت بسیار بالای نوول خانم لرد زمینه را برای چنین دست‌و‌دلبازی سخاوتمندانه‌ای باز می‌کرد. اکثر کسانی که دررابطه با تولید سریال صحبت می‌کردند،روی این نکته اشتراک نظرداشتندکه جادوی کلمات داستان‌های گابریل لرد حتما و یقینا اکثر تماشاگران قاب کوچک را به سمت خود خواهد کشید و نتیجه خوب و رضایت‌بخشی به همراه خواهد داشت.»
 
انتخاب بازیگر درست
گلدمن که پیش از این سریال کار بازیگردانی هریسون گیلبرتسون را در مجموعه پربیننده «قوانین استرالیایی» بر عهده داشت، کسی بود که او را به سازندگان توطئه در ۳۶۵ روز معرفی کرد و گفت این هنرمند مستعد بهترین گزینه برای بازی در نقش نوجوان فراری این درام روانکاوانه است. البته گیلبرتسون هم در آن زمان ازبازیگران مشهور تلویزیون وسینمای استرالیا بود و برای کارهایش موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر جوان انستیتو فیلم استرالیا شده بود.منتقدان با اشاره به بازی او در توطئه در۳۶۵روز عقیده دارند بخش مهمی از موفقیت سریال به ‌خاطربازی یکدست او درنقش نوجوان فراری است که توانسته به‌خوبی حالات، احساسات و عواطف این کاراکتر را در مقابل دوربین به تصویر بکشد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها