دریافت جایزه ویژه مهندسی پخش ABU در سال ۲۰۲۴
افتخار بین المللی دیگری در حوزه فنی برای رسانه ملی؛

دریافت جایزه ویژه مهندسی پخش ABU در سال ۲۰۲۴

سهم دانشگاه صداوسیما از جوایز جشنواره جهانی ABU در سال ۲۰۲۴

در اختتامیه جشنواره سالانه رادیو تلویزیون‌های آسیا ــ اقیانوسیه که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، یک فیلم پویانمایی از دانشجویان دانشگاه صداوسیما به‌عنوان اثر برتر جشنواره در بخش کودک معرفی شد. آناهیتا دانش‌نژاد و محمد عباسی با فیلم «پرواز خاطرات» در این دوره از جشنواره شرکت کرده بودند که فیلم آن‌ها در کنار آثاری حرفه‌ای از شبکه ABC استرالیا و NHK ژاپن نامزد دریافت جایزه شده بود.
در اختتامیه جشنواره سالانه رادیو تلویزیون‌های آسیا ــ اقیانوسیه که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد، یک فیلم پویانمایی از دانشجویان دانشگاه صداوسیما به‌عنوان اثر برتر جشنواره در بخش کودک معرفی شد. آناهیتا دانش‌نژاد و محمد عباسی با فیلم «پرواز خاطرات» در این دوره از جشنواره شرکت کرده بودند که فیلم آن‌ها در کنار آثاری حرفه‌ای از شبکه ABC استرالیا و NHK ژاپن نامزد دریافت جایزه شده بود.
کد خبر: ۱۴۷۸۶۸۷
نویسنده گروه رسانه

دانش‌نژاد که در این مراسم حضور داشت جایزه خود را از احمد ندیم دبیرکل اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا ــ اقیانوسیه دریافت و طی سخنان کوتاهی از استادان خود و ریاست دانشگاه صداوسیما تشکر کرد. 

علاوه بر این اثر، انیمیشن «کاغذ دیواری» ساخته زهرا خادم و امین عبدالحسین زاده نیز در بخش چشم‌انداز‌های این جشنواره در کنار آثاری از کره جنوبی و ژاپن یکی از چهار نامزد دریافت جایزه بود. این دو اثر دانشجویان دانشگاه صداوسیما، تنها آثاری از مجموعه سازمان صداوسیما بودند که توانستند در فهرست نامزد‌های جوایز ۲۰۲۴ قرار گیرند. 

دانشگاه صدا‌وسیما به‌صورت مستقل عضو رسمی اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های آسیا ــ اقیانوسیه (ABU) است. شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه در پیامی این افتخارآفرینی را به دانش‌نژاد و عباسی و همچنین به استادان و دانشجویان دانشکده هنر‌های دیجیتال و خانواده بزرگ دانشگاه صداوسیما تبریک گفت و از زحمات مدیریت امور بین‌الملل و همکاری‌های علمی در ارسال آثار به جشنواره تشکر کرد. 

شصت‌و‌یکمین اجلاسیه رادیو تلویزیون‌های آسیا ــ اقیانوسیه (ABU) و جشنواره جهانی آن به میزبانی شهر استانبول ترکیه و با شعار پیوند برودکست، هوش‌مصنوعی و جامعه از ۲۷ مهر تا دوم آبان برگزار شد. 

اتحادیه رادیو تلویزیونی آسیا ــ اقیانوسیه با ۲۸۰ عضو از ۵۷ کشور جهان، یکی از بزرگ‌ترین و حرفه‌ای‌ترین اتحادیه‌های رسانه‌ای در سطح جهان است.

این اتحادیه از سال ۱۹۶۴ فعالیت خود را آغاز کرده و با هدف همکاری، هماهنگی، فعالیت‌های مشترک و رایزنی در حوزه‌های برنامه‌ای، فنی، آموزشی، ورزشی، حقوقی و نیروی انسانی در میان اعضا، به منظور تقویت و توسعه رادیو‌و‌تلویزیون در منطقه آسیا و اقیانوسیه فعالیت می‌کند. این اتحادیه با بیش از سه میلیارد مخاطب در کشور‌های مختلف آسیایی و اقیانوسیه، به‌عنوان بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین تشکل رادیو‌و‌تلویزیون در جهان شناخته می‌شود. صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به‌عنوان یکی از فعال‌ترین اعضای این اتحادیه شناخته می‌شود. 

دریافت جایزه برترین مقاله علمی بخش مهندسی در جشنواره 

مقاله پژوهشی محی‌الدین مرادی، عضو هیأت علمی دانشکده فنی و مهندسی رسانه و امیررضا سعادتمند از دانش‌آموختگان دانشگاه موفق به کسب جایزه بهترین مقاله بخش مهندسی جشنواره جهانی ABU شد. در این پژوهش، برای اولین‌بار یک روش مبتنی بر سیستم Hybrid Log Gamma و تغییرات گستره پویایی برای افزایش کنتراست تصاویر در شرایط نور کم ارائه شده است. روش پیشنهادی با استخراج مقادیر نوری تصویر ورودی و انتقال آن به اکوسیستم محدوده دینامیکی بالا از طریق فرمت HLG، اجازه می‌دهد تا با پردازش‌های مختلف، خروجی بهبود یافته‌ای به دست آید. این رویکرد نه‌تن‌ها جزئیات تصویر را به میزان دلخواه آشکار می‌کند، بلکه به حفظ طبیعی‌بودن تصویر و اهداف هنری نیز معطوف است. 

از ویژگی‌های کلیدی این روش می‌توان به نگهداری پیکسل‌های روشن مشابه نمونه‌های اصلی و تقویت پیکسل‌های تیره اشاره کرد. این امر موجب می‌شود که این روش برای تصاویری که شامل مناطق تاریک هستند، همچنین برای افزایش کنتراست تصاویر با مناطق روشن و تاریک، بسیار کارآمد باشد. 

کمیته فنی ABU، سالانه در مجمع عمومی خود از میان مقالات منتشر‌شده در فصلنامه ABU Technical Review، مقالات برگزیده را در سه دسته تحقیقاتی، پیاده‌سازی عملی و Case Study انتخاب می‌کند. براساس ارزیابی داوران شصت‌و‌یکمین مجمع عمومی ABU، این مقاله در بخش مقالات تحقیقاتی سال ۲۰۲۴ با دریافت بالاترین امتیاز به‌عنوان بهترین مقاله تحقیقاتی تقدیر شد. 

شماره ۲۹۸ فصلنامه فنی ABU که در بهار ۲۰۲۴ منتشر‌شده، علاوه بر این مقاله، شامل مقالات دیگری درباره تأثیر نتایج WRC-۲۳ بر خدمات برودکست در منطقه آسیا ــ اقیانوسیه، ویژگی‌ها و کاربرد‌های استاندارد فشرده‌سازی تصویر AVS۳، دستاورد‌های سی‌امین نمایشگاه CCBN۲۰۲۴ در چین و همچنین تولید، توزیع و تعامل بلادرنگ محتوای ۶DOF VR است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها