بعدازظهر فردا رخ می‌دهد

خورشیدگرفتگی جزئی در ایران

بازدارندگی دفاعی ایران از زمین و آسمان

چندی پیش حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای، فرمانده معظم کل‌قوا، طی مراسمی و به‌دلیل عملیات درخشان «وعده صادق»، به سردار امیرعلی حاجی‌‌‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی«نشان فتح» اعطا کردند.
کد خبر: ۱۴۷۶۳۶۱
نویسنده حسام رضایی - دبیر گروه سیاسی
 
دو روز پیش، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ ونشر آثار رهبرمعظم انقلاب اسلامی، روایتی ازاین مراسم و دیداروگفت‌و‌گوی معظم له با همسر سردار حاجی‌‌زاده منتشر کرد.فضائلی در این‌باره در فضای مجازی نوشت: «رهبر انقلاب در دیدار خانواده ‎سردار حاجی‌زاده با ایشان پس از عملیات ‎وعده صادق۲، درحاشیه مراسم اعطای ‎نشان فتح و خطاب به همسر ایشان فرمودند: خدمات آقای حاجی‌‌زاده واقعا باارزش است و به دلیل همراهی‌های شما، نیمی از ثواب آن متعلق به شماست».این مراسم و فرمایش نغز و پُر مغز حضرت آیت ا... خامنه ای درباره ارزشمندی خدمات نیروی هوافضای سپاه و فرمانده آن،‌ در شرایطی است که ایران این روزها با اقتدار در مقابل تمامیت خواهی دشمن صهیونی ایستاده و ترسی بابت پاسخ احتمالی دشمن، به دل ندارد. مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در عرصه موشکی، آنچنان خیره‌کننده و پر‌شتاب بوده که موجب تحسین و تشویق دوستان و همچنین رعب و وحشت دشمنان شده است. مسیری که با رهبری داهیانه فرمانده معظم کل‌قوا و فرماندهی سردار امیرعلی حاجی‌زاده طی شده است. سردار حاجی‌زاده را باید یکی از شاگردان خلف شهید حسن طهرانی‌مقدم، پدر موشکی ایران بدانیم. سردار حاجی‌‌زاده که در اوان جوانی به عضویت سپاه پاسداران درآمد، با آغاز جنگ تحمیلی، راهی جبهه‌ها شد و در دهه‌۶۰ به‌عنوان تک‌تیرانداز در نبرد علیه نیرو‌های بعثی فعالیت می‌کرد. شرکت در عملیات‌هایی همچون کربلای ۴ و ۵، والفجر مقدماتی و والفجر ۸ در کارنامه مجاهدت‌های سردار ثبت شده است. پس از شکل‌گیری نیروی هوافضای سپاه پاسداران در مهر ۱۳۸۸ حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با صدور حکمی سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌‌زاده را به سمت فرماندهی این نیرو منصوب کردند. 
   
تروریست‌ها  در تیررس نیروی هوافضای سپاه 
ازجمله عملیات‌های تاریخی و بزرگی که در زمان فرماندهی سردار حاجی‌‌زاده انجام شده، می‌توان به عملیات لیله‌القدر در۲۸ خرداد ۱۳۹۶ در پاسخ به اقدام تروریستی داعش درحمله به مجلس اشاره کرد.دراین عملیات شش موشک ذوالفقار و قیام،به مقر فرماندهی گروهک تروریستی داعش اصابت کرد.دومین عملیات چشمگیر تحت فرماندهی سردارحاجی‌‌زاده در۱۷شهریور۱۳۹۷ موشک‌باران مقر یک گروهک ضد‌انقلاب بود که پیش از آن و طی یک عملیات تروریستی در مریوان، تعدادی نیروی پاسدار را به شهادت رسانده بود. در روز نهم مهرماه همان سال و به فاصله ۹ روز بعد از اقدام تروریستی در جریان رژه نیرو‌های مسلح در اهواز که به شهادت ۲۵ نفرازهموطنان‌مان منجر شده بود، حاجی‌‌زاده و همرزمانش با موشک‌های میان‌برد و پهپاد بمب‌افکن، مقر سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه، در شرق رود فرات را منهدم کرد. انهدام پهپاد متجاوز گلوبال هاواک آمریکا در ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ نیز از دیگر افتخارات سردار حاجی‌‌زاده و نیروی تحت امر اوست. 
   
قلع و قمع مزدوران موساد در اقلیم 
دی‌ماه سال ۱۴۰۲ نیز نیروی هوافضای سپاه با شلیک موشک‌های بالستیک، مقرهای اصلی موساد و گروهک‌های ضد جمهوری اسلامی ایران در اقلیم شمال عراق را مورد اصابت قرار داد. در این حمله،‌ برخی عناصر، رده‌بالای سرویس جاسوسی رژیم موقتی صهیونیستی مورد هدف قرار گرفتند و کشته شدند. یکی از این عناصر پیشرو دیزایی نام داشت که رئیس شرکت حفاظت و امنیت «فالکون» و مسئول حفاظت از نیروهای موساد در اربیل و همچنین مسئول حمایت‌های لجستیکی از آنها بود. 
   
شاهکار وعده صادق ۱ و ۲ 
سردار حاجی‌‌زاده در سال پیش رو، دو شاهکار دیگر از آستین هوافضای سپاه علیه اراضی اشغالی و دشمن صهیونی رو کرد که در قالب عملیات‌های وعده صادق ۱ و ۲ شناخته می‌شوند. عملیات وعده صادق ۱ با رمز یا رسول‌ا...، در ساعات پایانی روز ۲۶ فروردین ۱۴۰۳ با شلیک ده‌ها فروند موشک و پهپاد از ایران به سمت اراضی اشغالی انجام گرفت که باید آن را نخستین رویارویی مستقیم ایران با رژیم موقتی صهیونی دانست.دراین عملیات که در واکنش به تجاوز رژیم صیهونیستی به کنسولگری ایران در دمشق بود، بیش از ۳۰۰ پهپاد و موشک از سوی ایران به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک شد و تعدادی از موشک‌ها با عبور از سامانه‌های دفاعی صهیونیست‌ها به اهداف نظامی از جمله پایگاه هوایی نواتیم اصابت کردند. پس از مدت‌ها انتظار برای خونخواهی شهید هنیه، سپاه پاسداران با هدف بهره‌گیری حداکثری از عنصر غافلگیری، پاسخ دوم ایران به رژیم صهیونیستی را در ۱۰ مهر ۱۴۰۳ عملیاتی کرد و جمهوری اسلامی ایران با موجی از موشک‌های بالستیک و مافوق صوت، سرزمین‌های اشغالی را مورد هدف قرار داد. عملیات وعده صادق ۲ از جهات مختلف، از جمله کیفیت کار پرتابه‌ها، متفاوت با وعده صادق ۱ بود. کیفیت سلاح‌های به‌کار گرفته شده در عملیات وعده صادق ۲ به جهت دقت در انجام مأموریت و قدرت انفجار، بالاتر از سلاح‌های عملیات وعده صادق ۱ بود. اهمیت این نکته زمانی آشکار می‌شود که بدانیم سپاه پاسداران، میزان اصابت موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده را بالای ۹۰درصد اعلام کرد. نابودی بسیاری از زیرساخت‌های نظامی و امنیتی عاریه‌ای صهیونیست‌ها از جمله نابودی سیستم راداری آمریکایی «باند ایکس»، از جمله افتخارات بزرگ عملیات وعده صادق ۲ بود که موجب شد سردار حاجی‌‌زاده، به جهت فرماندهی آن، مفتخر به دریافت نشان فتح از دستان مبارک فرماندهی معظم کل‌قوا شوند. امیرعلی حاجی زاده و نیروی هوافضای سپاه را باید یکی از مهم ترین عناصر در توسعه بازدارندگی موشکی و دفاعی ایران بدانیم؛ مسیری که در دوران سردار پر افتخار اسلام، شهید حاج حسن طهرانی مقدم آغاز شد و در دوران خلف شایسته آن شهید، یعنی سردار حاجی زاده،‌ به نقطه مطلوب رسیده است. البته در دوران فرماندهی سردار حاجی زاده،‌ ایران درعین پیشرفت در حوزه موشکی، درصنعت پهپادسازی نیز ورود کرد و امروز جزو چند کشور اول تولیدکننده و صادرکننده این ابزار دفاعی پیشرفته محسوب می‌شود. اکنون که دشمن در پاسخ به عملیات وعده صادق ۲ دچار تشکیک و تعلل است و هنوز درباره ابعاد و زوایای حمله به ایران به تصمیم قطعی نرسیده است، به خاطر اقتدار دفاعی کشورمان است که نیروی هوافضای سپاه،‌ نقشی مهم در تحقق آن داشته است. از طرف دیگر، این اقتدار،اعتمادبه نفس کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران درپیشبرداهدافش درسایر حوزه‌هاازجمله سیاست خارجی، مراودات منطقه‌ای و ارتباط با همسایگان و ارتباط با سایر کشورها از موضع برابر را نیز بالا برده است. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها