بازی‌خوانی حزب‌ا... از بازیگردانی مثلث شوم

مثلث واشنگتن ــ تل‌آویو ــ بروکسل بازی هدفمند و از پیش طراحی‌شده‌ای را با هدف جابه‌جایی خطوط قرمز جبهه مقاومت در جنگ غزه صورت داده‌ است. این بازی وقیحانه، مبتنی بر ایجاد شرایط بحرانی در میدان، اصالت‌بخشی به توافق آتش‌بس موقت به‌جای آتش‌بس دائمی و ایجاد حاشیه امنیت برای تل‌آویو در پرونده اسرای صهیونیست در غزه است.
کد خبر: ۱۴۷۴۵۲۸
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل​​
 
اگرچه در مواضع ظاهری، غرب خود را در کسوت مخالف تشدید جنگ و تصاعد بحران در منطقه به افکارعمومی دنیا معرفی می‌کند، اما این ظاهرسازی نیز بخشی از طراح راهبردی جدید دشمنان قسم‌خورده مقاومت و منطقه محسوب می‌شود. 

ظاهر ماجرا از یک خبرسازی هدفمند در اردوگاه غرب آغاز شده است. این‌که براساس تصویرسازی رسانه‌های غربی، آمریکا، ‌فرانسه و چند کشور دیگر از متحدانش با هدف جلوگیری از یک درگیری منطقه‌ای و همچنین احیای مذاکرات متوقف‌شده بین اسرائیل و حماس، روز چهارشنبه خواستار یک آتش‌بس ۲۱روزه درامتدادمرزاسرائیل و لبنان شده‌اند اما این پیشنهاد مخالفت نتانیاهو را در پی داشته است. به عبارت بهتر، آمریکا و اتحادیه اروپا از یک‌سو براساس تقسیم کار صورت‌گرفته با تل‌آویو، خود را مدافع آتش‌بس در غزه و لبنان معرفی کرده و درعین‌حال، به حمایت‌های میدانی و اطلاعاتی خود از صهیونیست‌ها ادامه می‌دهند. این نوعی بازی میان «تصویر» و «واقعیت» است که باید به‌صورتی دقیق مورد واکاوی و تحلیل قرار‌گیرد. 
   
مؤلفه‌ بازی مشترک غرب و صهیونیست‌ها

یکی از اهداف خاص رژیم اشغالگر قدس و غرب از تدوین و عملیاتی‌سازی این بازی، القای این گزاره است که نتانیاهو با توجه به عزم خود در بسط دامنه جنگ و تسری آن از نوار غزه به جبهه شمال و کرانه باختری، دیگر به‌راحتی زیر بار آتش‌بس دائمی نمی‌رود و گروه‌های مقاومت باید ضمن محقق‌ساختن شروط مد نظر تل‌آویو، به آتش‌بسی موقت و غیردائمی بسنده کنند! مرحله دوم این بازی، معطوف به شرایط پساآتش‌بس موقت است: جایی که براساس محاسبات غرب، مقاومت اسرای صهیونیست را آزاد کرده و به‌نوعی در برابر تل‌آویو به‌صورت نسبی خلع‌سلاح شود. در این صورت، پس از پایان مدت زمان تعیین‌شده در آتش‌بس موقت، صهیونیست‌ها با قدرت مانوری بیشتری به کشتار و نسل‌کشی در غزه ادامه داده و غرب نیز این‌گونه القا می‌کند که حد توان آن همان وقوع آتش‌بس موقت (و نه دائمی) بوده و خود نیز نسبت به گسترش دامنه نبرد متاسف است! 
   
نقش مخرب فرانسوی‌ها 

در روزهای اخیر امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه تلاش می‌کندخود رابه‌عنوان یک بازیگرمیانجی وفردی که خواستار آتش‌بس در لبنان است، به نظام بین‌الملل معرفی کند. مواضع اعلامی مکرون در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نیز برهمین مبنا استواربوده است.بااین‌حال، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که هدف کاخ الیزه، آلمان و انگلیس ایجاد ثبات واقعی در لبنان وغزه نبوده و نخواهد بود. آنها به‌دنبال ایجاد یک فضای تنفسی موقت جهت فراهم‌ساختن حاشیه امنیت بیشتر برای تل‌آویو در تحولات آتی(دوران پساآتش‌بس موقت) هستند.ازسوی دیگر،فرانسوی‌ها تلاش می‌کنند میان میدان جنگ غزه وجنگ لبنان نوعی غیریت‌سازی ایجاد کنند، به‌این‌ترتیب که ایجاد آتش‌بس در جبهه شمال را منوط به عدم حمایت مقاومت لبنان از فلسطینیان کنند. 
   
حزب‌ا... دست دشمن را خوانده است

در مقابل، سیدحسن نصرا...ودیگر رهبران مقاومت دست دشمن را در طراحی بازی اخیر خوانده‌اند. آنها معتقدند هرگونه امتیازدهی به صهیونیست‌ها در فرامتن روانی ایجادشده توسط غرب و تل‌آویو، منتج به دفرمه‌شدن صحنه جنگ به سود تل‌آویو و واشنگتن خواهد شد. این همان هدف مد نظر دشمنان امنیت منطقه است. از این رو سید مقاومت، در سخنرانی اخیر خود تصریح کرده نه‌تنها حمایت مقاومت لبنان از مردم غزه متوقف نخواهد شد، بلکه تحت هیچ شرایطی حزب‌ا... اجازه بازگشت بدون هزینه آوارگان صهیونیست به مناطق شمالی اراضی اشغالی را نخواهد داد. فضاسازی رسانه‌ای و تبلیغاتی رسانه‌های غربی مانند یورونیوز، دویچه وله و رویترز در قبال طرح پیشنهادی فرانسوی‌ها نیز متاثر از همین واقعیت است. دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از انتشار گزارش مربوط به پیشنهاد برقراری آتش‌بس ۲۱روزه توسط فرانسوی‌ها مدعی شده است که عملیات صهیونیست‌ها علیه مواضع حزب‌ا... در لبنان ادامه خواهد یافت. او طبق نقشه‌ای از پیش تعیین‌شده، طرح آتش‌بس موقت اروپاییان را رد کرده تا به بازی غیریت‌سازی ظاهری غرب نسبت به رژیم اشغالگر قدس رنگ و بویی واقعی ببخشد. افکارعمومی آگاه منطقه و دنیا، هرگز فریب این سناریوسازی پیچیده و درعین‌حال خطرناک را نخواهند خورد. عزم مقاومت از ورود هوشمندانه و قاطعانه به میدان جنگ غزه فراتر از حد تصور نتانیاهو و حامیان آمریکایی  ــ اروپایی رژیم نامشروع  صهیونیستی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها