نگاهی به پیوند کتاب و تلویزیون

قصه‌های کرمانی در قاب‌های اصفهانی

نگاهی به روایت یک برنامه تلویزیونی از کلام امیرمومنان (ع)

رهروی مسیر فصاحت

ازمیان کتاب‌هایی که با محتوای برنامه‌ها و سریال‌‎های رسانه‌ملی گره خورنده‌اند، «نهج البلاغه» سهم بسزایی دارد. به این اثر فخیم و انسان‌ساز در تلویزیون به شیوه‌های مختلف پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۴۷۲۵۵۶
نویسنده آرمیتا علی‌رضایی‌ - از اهالی قلم
 
یکی از ویژه‌برنامه‌های به یادماندنی با این محوریت را زنده‌یاد مسعود دیانی سردبیری واجرا کرد.«فصل نهج‌البلاغه» برنامه سوره که نخستین‌بار در ماه رمضان سال۱۴۰۱روی آنتن رفت، از ابعاد گوناگون به این اثر ماندگار و به کارگیری آن در زندگی امروز پرداخت. در ادامه نگاهی به این پیوند داشتیم. 

برگ اول
درباره سوره

برنامه سوره در شبکه چهار سیما از زوایه‌ای متفاوت نگاهی به سوژه‌های دینی، مذهبی و پیوند آن با  شرایط روز جامعه دارد. قرآن، نهج‌البلاغه، امام‌حسن(ع) وبنی‌امیه ازجمله فصول برنامه بودند. محور۳۱شب ازاین برنامه به نهج‌البلاغه اختصاص داشت. همان‌طور که بیان شد، پرداختی متفاوت در این برنامه صورت گرفت؛ نه آنچنان که پیش‌تر درباره این اثر ارزشمند شنیده‌ بودیم. به همین‌دلیل، هم کسانی که با کتاب امیر مومنان(ع) آشنایی داشتند ازاین برنامه بهره‌مند می‌شدندوهم افرادی که انس کمتری با آن داشتند. حکمرانی، اجتماع، اخلاق تا بحث‌های مرتبط با سندیت، فنی و حدیث‌پژوهی در این فصل از برنامه با حضور کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. همچنین تاریخ نهج‌البلاغه، زیبایی‌شناسی نهج‌البلاغه، عدالت، فساد، مدیریت، حقوق شهروندی و عدالت جنسیتی از دیگر موارد مورد بحث برنامه در قسمت‌های مختلف بود. 

برگ دوم
خوانشی با بیان  مالک‌اشتر

در بخشی از این برنامه تحسین‌شده در فصل مورداشاره،داریوش ارجمند بازیگر سینما، تئاتروتلویزیون که هنوز بسیاری اورا با ایفای نقش مالک‌اشتر درسریال امام‌علی(ع)به خاطر دارند، بابیانی گیرا وصدایی غراخطبه‌های منتخبی ازنهج‌البلاغه راقرائت می‎کرد.این بخش باعث می‌شدمخاطبان‌عام نیزبابرنامه ارتباط‌بیشتری برقرارکنند چون ازارجمنددرنقش مالک‌اشتر،یار حضرت‌علی(ع) خاطره داشتند.البته خود این بازیگر نیز با تسلطی که نسبت به متن دارد از وجه حرفه‌ای نیز انتخاب مناسبی برای اجرای این بخش بود. 

 چهره‌ها
دراین فصل از برنامه،چهره‌های متفاوتی که در پژوهش نهج‌البلاغه صاحب‌نظر هستند، حضور یافتند و مقابل زنده‌یاد دیانی به بحث و ارائه‌نظرپرداختند.حجت‌‌الاسلام رهبر(مدرس نهج‌البلاغه)،دکترحاتمی(سرویراستار نهج‌البلاغه)،آیت‌ا...علیدوست،حجت‌الاسلام نظافت، زنده‌یاد عماد افروغ، محسن اسماعیلی و...از این جمله بودند. 

برگ چهارم
بخشی از یک خطبه

نهج البلاغه مجموعه‌ای از خطبه‌ها، نامه‌ها وحکمت‌های امام‌علی(ع) است که به قلم سید‌رضی جمع‌آوری شده و به فصاحت و بلاغت شهره است.عنوان این کتاب به‌معنای «راه شیوایی» یا «راه فصاحت» است. در ترجمه یکی از خطبه‌های این گنج و راهنمای زندگی آمده است: «حمد باد خداوندى را که سخنوران در ثنایش فرو مانند و شمارندگان از شمارش نعمت‌هایش عاجز آیند و کوشندگان هرچه کوشند، حق نعمتش را آنسان که شایسته اوست، ادا کردن نتوانند.خداوندى، که اندیشه‌هاى دور‌پرواز او را درک نکنند و زیرکان تیزهوش، به عمق جلال و جبروت او نرسند. خداوندى که فراخناى صفاتش را نه حدى است و نه نهایتى و وصف جلال و جمال او را سخنى درخور نتوان یافت که در زمان نگنجد و مدت نپذیرد.آفریدگان رابه قدرت خویش بیافریدوبادهاى باران‌زاى رابپراکند تا بشارت باران رحمت او دهند و به صخره‌‌هاى کوهساران، زمینش را از لرزش بازداشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها