برای کتاب «شما که غریبه نیستید»

مراقب یخ‌کردن چای‌تان باشید!

نگاهی به پیوند کتاب و تلویزیون

قصه‌های کرمانی در قاب‌های اصفهانی

ماه نخست امسال بود که خبر درگذشت خالق دوم قصه‌های مجید، یعنی کیومرث پوراحمد کام هنردوستان را تلخ کرد. او که اثر مانایی چون سریال قصه‌های مجید را برای قاب تلویزیون به یادگار گذاشته است، خود در این کار وامدار کتابی با همین نام به قلم هوشنگ مرادی‌کرمانی بود؛ کتابی که برای این قصه تلویزیونی بازآفرینی شد. در اینجا نگاهی به این کتاب و پیوندش با یک سریال محبوب تلویزیونی داشتیم.
کد خبر: ۱۴۴۱۷۴۱
 
برگ اول

نامی آشنا در ۲ عرصه
هوشنگ مرادی‌کرمانی هم برای اهل ادبیات وهم هنرهای نمایشی نامی شناخته شده و پرافتخاراست، چرا که هم درعالم قصه‌های کوتاه و رمان نویسنده‌ای نامی است و هم برخی آثارش در سینما و تلویزیون مورد توجه کارگردانان قرار گرفته و به اثری تصویری بدل شدند. همان‌طور که گفتیم قصه‌های مجید، این سریال خاطره‌انگیز یکی از همین‌هاست.‌

برگ دوم

سفر از کرمان به اصفهان
مجموعه داستان‌های پنج جلدی «قصه‌های مجید» که سال ۱۳۵۸ منتشر شد، جزو آثار موفق مرادی‌کرمانی است. برای مثال جایزه کتاب برگزیده سال۱۳۶۴ به این اثر اختصاص یافت و بارها تجدید‌چاپ شد. سریال هم در میان مخاطبان و همچنین از نظر منتقدان اثری موفق تلقی می‌شود. شخصیت‌های اصلی این کتاب «مجید» و «بی‌بی» هستند و قصه در کرمان یعنی استان محل تولد مرادی‌کرمانی می‌گذرد اما در مجموعه‌ای که مخاطبان از تلویزیون دیدند، برخی قصه‌ها انتخاب شدند و البته ماجراها در اصفهان یعنی زادگاه پوراحمد می‌گذشت. به همین دلیل لهجه شیرین اصفهانی بی‌بی و مجید، آوای خوشی به سکانس‌ها بخشیده بود. از این مجموعه داستان دو فیلم سینمایی هم به کارگردانی زنده‌یاد پوراحمد ساخته شد.‌

برگ سوم

خاطرات مشترک چند نسل
جالب است بدانید این قصه‌ها عقبه‌ای هم در رادیو دارد. مرادی‌کرمانی درسال۱۳۹۷ در آیین رونمایی از کتاب صوتی قصه‌های مجید بیان کرد: «ازسال۱۳۵۳تا سال۱۳۵۷این قصه‌ها از رادیو پنجشنبه‌ها پخش می‌شد و در آن زمان خیلی از دانش‌آموزان پنجشنبه‌صبح‌ها بهانه‌تراشی می‌کردند تا مدرسه نروند و این قصه‌ها را بشنوند. برخی هم یواشکی با خود رادیو به مدرسه می‌بردند. بعد از کتاب قصه‌های مجید من۱۶کتاب دیگر نوشته‌ام اما هیچ‌یک از این کتاب‌ها به شهرت قصه‌های مجید نرسید.» به این ترتیب می‌توان ادعا کرد این مجموعه داستان چه به صورت کتبی، چه در سینما، چه تلویزیون و رادیو برای چند نسل خاطره‌سازی کرده است. 

برگ چهارم

قصه چیست؟
به گفته مرادی‌کرمانی این قصه‌ها پیوندعمیقی باحقیقت زندگی اودردوران کودکی ونوجوانی دارد. مجید، شخصیت اصلی قصه، نوجوانی اهل مطالعه و فلسفه‌باف و پرحرف است که البته دربرخی درس‌ها ضعف دارد. اوهمراه مادربزرگش در خانه‌ای قدیمی زندگی می‌کند. هربارمجید با ماجرای تازه‌ای مواجه می‌شودکه با زبانی طنز و پر مثل و کنایه روایت شده است. عنوان برخی ازقسمت‌های سریال که سال۱۳۶۹ ساخته شد ملخ دریایی، اردو، سفرنامه شیراز، شرم، خواب‌نما، ورزش، لباس عید و...است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها