درباره سریال شبکه 3 سیما

شما که غریبه نیستید

یک عاشقانه پلیسی؛ این ترکیب عجیب شاید بهترین لقبی باشد که بتوان به سریال «غریبه» داد. کاری که در تلویزیون ما سابقه چندانی ندارد و همین تازگی یکی از برگ‌های برنده آن است.
یک عاشقانه پلیسی؛ این ترکیب عجیب شاید بهترین لقبی باشد که بتوان به سریال «غریبه» داد. کاری که در تلویزیون ما سابقه چندانی ندارد و همین تازگی یکی از برگ‌های برنده آن است.
کد خبر: ۱۴۷۱۵۰۶
نویسنده احسان ناظم بکایی - روزنامه‌نگار

سریال غریبه که از ۲۷ مرداد پخش خود را از شبکه سه سیما آغاز کرده، ازجمله آثار پربازیگر با تعدد لوکیشن بالاست. بین 30 ــ 20 بازیگر اصلی در کنار ۱۵۰ بازیگر فرعی با حضور در ۱۷۰ لوکیشن در تهران، شمال ایران و ترکیه طی ۲۰۸ جلسه فیلمبرداری این سریال ۳۶ قسمتی را سر و سامان داده‌اند. همین اعداد به‌تنهایی نشان می‌دهد با سریالی طرفیم که ریتم تندی دارد و انگ آب‌بستن و نگاه مهربانانه روی میز تدوین را از سازندگان می‌گیرد.

سریال غریبه برعکس نامش، اسامی آشنایی در جلو و پشت دوربین دارد. در جلوی دوربین ترکیب بازیگرانی که قاب جعبه جادو دوست‌شان دارد را شاهد هستیم. برخی بازیگران بر پرده سینما جلوه بیشتری دارند و برخی دیگر انگار برای تلویزیون ساخته شده‌اند و تلویزیون دوست‌شان دارد. مثلا حمید گودرزی، محیا دهقانی و پژمان بازغی با وجود بازی در فیلم‌های متنوع از منظر عمومی، بازیگرانی هستند که در قامت تولیدات سریال جلوه بیشتری دارند، اما در مقابل بازیگرانی مثل نیکی کریمی، بهرام رادان و امین حیایی برعکس و بر پرده سینما جلوه بیشتری دارند.

از این جایگاه تیم انتخاب بازیگران سریال با روندی هوشمندانه ترکیبی از بازیگران جوان‌پسند مثل بازغی، گودرزی و دهقانی را برگزیده‌اند و از مخاطبان نوستالژی بازهم غافل نشده و سراغ اسماعیل محرابی، پوراندخت مهیمن و رضا فیاضی رفته‌اند که مخاطبان قدیمی تلویزیون با آنها در کارهای مختلف خاطره دارند. در این میان نیز طیف متنوعی از بازیگران تئاتری نیز جلوی دوربین رفته‌اند.

مزیت بهره‌مندی از ظرفیت بازیگران تئاتر این است که آنها به‌راحتی دیالوگ‌ها را حفظ کرده و به دلیل اجرای زنده تماشاگر را با خود همراه می‌کنند. جواد فرحانی ازجمله تهیه‌کنندگانی است که هم در رسانه‌ملی و هم در پلتفرم‌ها پرکار است و انتخاب سوژه‌ها و فرآیند کارش نشان می‌دهد به‌خوبی رگ خواب مخاطب را می‌شناسد. فرحانی به‌تازگی از کار «افعی تهران» با بازی دولتشاهی و معادی فارغ شده است و «پانتولیگ» را با اجرای گلزار روی آنتن دارد.

کارگردان سریال هم سروش محمدزاده است. کسی که با تجربه ساخت سریال «سیاوش» برای پلتفرم‌ها و سریال «سوران» و «نوار زرد ۲» برای تلویزیون، هم می‌داند مخاطب چه می‌خواهد و هم نشان داده در ساخت آثار اکشن جنایی تبحر دارد. اما بدون‌شک بخش چشمگیری از هر کار به محتوا و متن آن وابسته است که این کار در سریال غریبه بر دوش عباس نعمتی، نویسنده نام‌آشنای سریال‌های موفق سال‌های نه‌چندان دور تلویزیون گذاشته شده است.

نعمتی با نگارش آثاری مانند اولین شب آرامش، بوی باران و نون و ریحون نشان داده است که می‌تواند مخاطب را گام‌به‌گام با خود همراه کند. موضوع سریال ترکیبی عجیب از روند عاشقانه یک ازدواج با همه فراز و فرودش از یک‌سو و ماجرای مافیای دارو برای بیماران پروانه‌ای است؛ دو سوژه ملتهب که بالاخره مخاطب با بخشی از آن همذات‌پنداری می‌کند.

غریبه از منظر محتوایی به دور از کلیشه‌های شعاری معمول این روزها، سریالی سرگرم‌کننده است که به گفته برخی‌ها حلقه مفقوده مهم رسانه‌ملی در سالیان اخیر بوده است. بااین‌حال اگرچه فلش‌بک‌ها و کلوزآپ‌های مناسب و فاصله‌گذاری منطقی در عین حفظ ریتم از برگ‌های برنده در ساختار غریبه است، اما دقت در برخی موارد و تکرار برخی پلان‌ها شاید برداشت بهتری را در پی داشت. درباره نحوه پخش سریال هم که هر شب ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه سه پخش می‌شود.

با توجه به آغاز فصول لیگ‌های مختلف از ایران تا اروپا و همین‌طور آغاز مرحله سوم مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۶ که تیم کشورمان در گام‌های اول و دوم در همین شهریور به مصاف قرقیزستان و امارات خواهد رفت و با توجه به برگزاری مسابقات پارالمپیک پاریس امکان این وجود دارد که در نوار پخش سریال بریدگی‌هایی به‌وجود آید یا زمان پخش آن مدام در کنداکتور جابه‌جا شود.

شاید پخش سریال غریبه در شب‌های طولانی پاییز و زمستان گزینه مناسب‌تری بود اما از سویی ممکن است کنداکتور سیما در این دو فصل نیز شلوغ و پرترافیک باشد. نهایتا سریال غریبه با همه این نکات و مسائل جزو سریال‌های درخور توجه و دیدنی چند وقت اخیر رسانه‌ملی است که توانسته به هویت ملی که یکی از دغدغه‌های دوران تحول صداوسیماست، جامه عمل بپوشاند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها