شهردار تبریز در دیدار با نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی،عنوان کرد:

توسعه زیرساخت‌های شهری با اولویت حمل‌ونقل عمومی و هوشمندسازی

نظام تعلیم و تربیت عامل موفقیت جوامع به شمار می رود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز گفت: نظام تعلیم و تربیت عامل اصلی موفقیت و پیشرفت جوامع به شمار می رود زیرا اجرای آموزش درست در محیطی استاندارد و امن، جامعه موفقی به وجود خواهد آورد.
کد خبر: ۱۴۷۱۴۰۵
نویسنده وحیده حاجی محمدیاری

جام جم آنلاین آذربایجان شرقی: حجت الاسلام والمسلمین احمد مطهری اصل در دیدار با مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی اظهار کرد: باید در جمهوری اسلامی ایران، توجه ویژه ای به قدرت علم و دانش داشته باشیم و اگر بخواهیم، کشور رو به پیشرفت باشد، باید تلاش کنیم تا نظام تعلیم و تربیت در اوج بدرخشد.

وی اظهار کرد: اگر امروزه حسادت و تکبر در جامعه حاکم است به این علت است که در مدرسه محبت و عشق و علاقه، تعلیم داده نشده است و همه این ها باید در آموزش و پرورش معنا شود.

حجت الاسلام مطهری اصل به موضوع مدرسه سازی و مشارکت خیران در این امر نیکو اشاره کرد و افزود: مدرسه سازی از بهترین کارها است و خیران مورد نظر حضرت حق هستند و ما نیز در راستای تشویق و ترغیب خیران اقدام لازم را انجام می‌دهیم.

امام جمعه تبریز مدرسه سازی را از بهترین کارها عنوان کرد و با تاکید بر اهمیت تکریم و تجلیل خیران اظهار کرد: خداوند در روح انسان بحث عاطفه و احساس را قرار داده است که برخلاف سایر موجودات، با احساس و عاطفه و تعقل به سوی انجام کارها گام بر می‌دارد.

حجت الاسلام مطهری اصل با بیان اینکه بعضی از انسان ها در حد غرائض و بعضی ها بالاتر از آن یعنی با احساس و عواطف همراه با تعقل کار می کنند که خیران مدرسه ساز نمونه بارز این افراد هستند، گفت: انسان موفق همانند پیامبران در اوج عقلانیت، عطوفت، در اوج عطوفت، احساس و در اوج احساس، تعقل پیشه می کند.

وی ادامه داد: هر انسانی علاقه مند به استفاده از احساسات و عاطفه است و در همه ادیان، به کار خیر توجه ویژه ای شده است؛ بر اساس فرمایشات اهل بیت (ع)، نیت عمل از خود عمل افضل است چرا که خداوند حین نیت یک ثواب و در حین عمل ثواب دوم را برای فرد لحاظ می کند.

وی اظهار کرد: خود نیت مسئله مهمی است و ما باید در جلب رضایت خیران، نهایت ظرافت را داشته باشیم تا نیاتشان الهی و ارزشمند باشد.
تکمیل پروژه های نیمه تمام خیرساز رویکرد اصلی نوسازی مدارس است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس استان نیز در این دیدار از برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان در ۲۶ مهر ماه خبر داد و اظهار کرد: رویکرد اصلی اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و تکمیل پروژه‌های نیمه تمام خیرساز است.

فرهاد فرهودی افزود: در سال های گذشته در راستای مشارکت دولت با خیران و گاه با عدم تخصیص به موقع اعتبارت دولتی، سرعت مشارکت خیران بیشتر از تزریق اعتبار توسط دولت بوده به طوری که در سال ۱۴۰۰, ۵۱۲ پروژه نیمه تمام در استان وجود داشت که با تلاش های شبانه روزی، حدود ۳۰۰ پروژه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

وی گفت: پیش بینی می شود تا در ۲ سال آینده شاهد تکمیل تمامی پروژه های نیمه تمام آموزشی در استان باشیم.

فرهودی با بیان این که اعتبارات ملی و استانی اداره کل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی، سالانه ساخت ۵۰ تا ۶۰ پروژه آموزشی را کفاف می دهد، گفت: به همت همکارانم در اداره کل نوسازی مدارس استان و مساعدت خیران مدرسه ساز، سالانه حدود ۱۰۰ مدرسه را تحویل اداره کل آموزش و پرورش استان می دهیم.

وی در رابطه با اقدامات صورت گرفته در استان در رابطه با مدارس کانکسی گفت: در حوزه ساماندهی مدارس کانکسی جزو استان های پیشرو در کشور هستیم و هدف دولت ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در کشور است.

وی بیان کرد: از تعداد ۶۶ مدرسه کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در استان، ۶۳ مدرسه تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

فرهودی اظهار کرد: برای یک مهر ۱۴۰۳، تدارک خوبی دیده این به طوری که در ۶ ماه گذشته، ۵۰۰ مدرسه در مناطق مختلف استان به ویژه در مناطق محروم، بهسازی، تعمیر و شاداب سازی شده و اکنون نیز ۳۶۰ مدرسه نیز در دست عملیات است.

وی ادامه داد: در نیمه اول مهر ماه، ۶۱ پروژه شامل ۳۱۶ کلاس درس با اعتباری پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال که ۳۵ درصد اعتبار آن توسط خیران تامین شده، به بهره برداری خواهد رسید و امیدواریم تا این عدد در پایان سال به ۱۰۰ پروژه ارتقا یابد.

شاخص گذاری اشتباه در اختصاص اعتبار به پروژه های عمرانی آذربایجان شرقی

فرهودی بیان کرد: مهمترین چالش پیش روی نوسازی مدارس استان، وجود ۳۳ درصدی مدارس تخریبی در استان و اشکال در شاخص گزاری تعیین اعتبار برای پروژه های عمرانی استان آذربایجان شرقی است به طوری که استان آذربایجان شرقی ۴.۷ جمعیت کشور را شامل می شود ولی بر اساس شاخص گزاری های سازمان برنامه و بودجه، ۳.۰۳ اعتبار برای استان تخصیص می یابد.

وی افزود: مشکل دیگر در ساخت پروژه های عمرانی، چالش موجود بین شهرداری و آموزش و پرورش است که بر خلاف مصوبات تصویب شده توسط شهید رحمتی، استاندار وقت آذربایجان شرقی، شهرداری با دریافت عوارضی گزاف از دستگاه تعلیم و تربیت و خیران، نهضت مدرسه سازی در استان را دچار چالش کرده است.

این مقام مسئول در نظام تعلیم و تربیت استان، وضعیت مدارس غیرمستحکم در تبریز را بحرانی اعلام کرد.

فرهودی همچنین در رابطه تعهدات خیران در سال های اخیر اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، تعهد ۶۴۰ میلیارد تومانی و در سال ۱۴۰۲، تعهد ۹۲۳ میلیارد تومانی خیرین را شاهد بودیم که برای اولین بار در تاریخ نوسازی مدارس، در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۳، ۶۰ درصد تعهد سال ۱۴۰۲ تحقق یافته و تبدیل به ابنیه شده است.

وی افزود: سرمایه گذاری خیران در نوسازی مدارس، سرمایه گذاری کاملا متفاوت است چرا که خیران برای آخرتشان سرمایه گذاری می کنند و ارزش این سرمایه گذاری بسیار بیشتر است.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها