نگاهی به زندگی حضرت محمد(ص)

داغدار رسول مهربانی

رسول خدا حضرت ختمی‌مرتبت محمد مصطفی، انسان کامل و آینه تمام‌نمای صفات جمال و جلال الهی بود. رحمت‌‌العالمین از آغاز خلقت ناجی بشریت بود و حتی در دوران پیش از رسالت نیز به امانتداری و اخلاق شهرت داشت و به‌همین دلیل او را محمد امین می‌نامیدند.
کد خبر: ۱۴۷۰۴۱۷
نویسنده مریم زاهدی - خبرنگار چاردیواری
 
محمد امینی که ازهمان ابتدای آفرینش وحتی پیش از آفرینش انسان وجهان برگزیده خدا و هادی بشر بود و توانست نهضتی را در دنیا پایه بگذارد که موجب بازگشت انسان به‌سوی خدا ونجاتش ازجهالت شد.کسی که عمر۶۳ ساله‌اش برای بشریت سرشار از برکت بود، تمام لحظات زندگی‌اش را برای خدمت به خلق خدا، انسانیت و اخلاق گذاشت. خاتم‌الانبیایی که جمیع صفات خوب انبیا و اولیای الهی را باهم داشت. 

ولادت
سال دقیق ولادت حضرت محمد(ص)مشخص نیست، ابن‌هشام و برخی دیگر، ولادت ایشان را در عام‌الفیل نوشته‌اند اما مشخص نیست که عام‌الفیل به‌طور دقیق چه سالی بوده است؛ از آنجا که تاریخ‌نویسان، درگذشت پیامبراسلام(ص) را در سال ۶۳۲م نوشته‌اند و ایشان هنگام وفات ۶۳ ساله بوده‌اند، می‌توان تولد پیامبر را بین ۵۶۹ تا ۵۷۰م حدس زد. 

رسول خدا چه‌کسی بود؟! 
رسول خدا فرزند عبدا...پسرعبدالمطلب ازبزرگان قبیله قریش، کلید‌دار خانه کعبه و مادرش هم آمنه دختر وهب از قبیله قریش بود. قبیله قریش از قبایل بزرگ وبانفوذ درمیان اعراب واغلب آنهابازرگان بودند.عبدا...، پدر پیامبر(ص) اندکی پیش ازتولد فرزندش برای تجارت با کاروانی به شام رفت و درراه بازگشت پس ازبیماری درگذشت.بدین معنا رسول خوبی‌ها در یتیمی به‌دنیا آمد تا خداوند خود عهده‌دار همه امور زندگی برگزیده‌اش باشد. 

حل اختلاف بر سر نصب حجرالاسود
خانه کعبه در دوره جاهلیت هم در نظر عرب محترم بود.دریک سال،سیل به درون کعبه راه یافت و دیوارهای خانه را شکست. قریش دیوارها را بالا بردند ووقتی خواستند حجرالاسود را نصب کنند،بین سران قبایل اختلاف افتاد. رئیس هر قبیله می‌خواست این افتخار را نصیب خود کند.سرانجام کار بالا گرفت؛بزرگان قبیله تشتی پر ازخون آوردندودست خودرا درآن فروبردند واین کار مانند سوگندی بود که به‌موجب آن باید بجنگند تا پیروز شوند. سرانجام پذیرفتند، نخستین کسی  که از در بنی‌شیبه داخل مسجد شود به داوری بپذیرند و هرچه او گفت انجام دهند. نخستین کسی که داخل شد محمد(ص) بود.بزرگان قریش گفتند او امین است،داوری وی را می‌پذیریم، سپس داستان را به او گفتند.محمد(ص) گفت:«جامه‌ای بگسترانید» وچون چنین کردند حجرالاسود را میان آن جامه گذاشت و گفت رئیس هر قبیله یک گوشه از جامه را بردارد چون جامه را برداشتند و بالا بردند، حجرالاسود را برداشت و بر جای آن نهاد و با این داوری، از خونریزی بزرگی جلوگیری کرد. این اتفاق، نشان‌دهنده موقعیت محمد(ص) در میان مردم مکه است.

کودکی 
آمنه مادر پیامبرهم عمری کوتاه داشت ورسول خدا محبت دامان مادرراهم فقط برای مدت کوتاهی درک کرد.آمنه پس از تولد حضرت محمد(ص) دو سال و چهارماه و به روایتی شش سال زندگی کردوسپس هنگامی که بافرزندخود برای دیدار اقوام به شهر یثرب(مدینه) رفت در راه بازگشت بیمار شد و درگذشت.پس از آن عبدالمطلب، جد پیامبر سرپرستی او را برعهده گرفت. عبدالمطلب نخست حضرت‌محمد(ص)رابه ثویبه (آزادشده ابولهب)وپس ازمدتی وی را به حلیمه، دختر عبدا...بن حارث سعدیه سپرد. حلیمه با این‌که دایه آن حضرت بود اما به مدت پنج سال برای وی مادری کرد. عبدالمطلب پس از دو سال رحلت یافت تا این‌که حضرت محمد(ص) تحت سرپرستی عموی خود، ابوطالب قرار گرفت. ابوطالب در تربیت برادرزاده خود تلاش بسیاری کردو او رادر سفر تجاری خود به شام برد. در این سفر راهبی به نام بحیرا، نشانه‌های پیامبری را درحضرت محمد(ص) یافت و این موضوع را با ابوطالب در میان گذاشت و او را از خطر یهود در مورد نبی مکرم اسلام(ص) مطلع کرد .

بعثت 
حضرت محمد(ص) پیش ازپیامبری نیز یکتاپرست بود و اغلب برای عبادت و مناجات با خداوند به غار «حرا» می‌رفت. اما سرانجام در۴۰سالگی درهمین غارجبرئیل بر او نازل شدوپیام رسالتش را ابلاغ کرد.رسول خدا(ص)درطول ۲۳ سال رسالتش رنج‌های زیادی را متحمل شد. ازدشمنی قریش وآزارواذیت مسلمانان گرفته تاسه سال تبعید به دره شعب ابی‌طالب و درنهایت از دست‌دادن بزرگ‌ترین یاور و همراه خود بانوی مکرم اسلام حضرت‌خدیجه‌(س).باتمام اینها رسول مهربانی‌ها همچنان برای دعوت مردم به‌سوی حق می‌کوشید و با هجرت به مدینه توانست اسلام را به شکلی گسترده‌تر تبلیغ کند و گسترش دهد. 

جوانی رسول خدا
رسول خدا در دوران جوانی خودبه واسطه اخلاق و امانتداری،به صفت امین مشهورشدوبا پذیرفتن سرپرستی کاروان تجاری حضرت خدیجه(س) ونشان‌دادن لیاقت‌های خود درامر تجارت، باعث شد که سودخوبی برای این کاروان حاصل شود.یکی دیگراز توانمندی‌ها و نشانه‌های لیاقت ایشان، حل اختلاف بین سران قریش بر سر نصب حجرالاسود(نزدیک بود به جنگی خانگی منجر شود) بود.

پایان زندگی
براساس روایات بیشتر علمای شیعه، پیامبراکرم(ص) درتاریخ۲۸ صفرروزدوشنبه وبه روایت اهل سنت روزدوازدهم ربیع‌الاول سال ۱۱هجری در۶۳سالگی درمدینه براثرزهری که یک زن‌یهودی به نام زینب درجنگ‌خیبر به آن حضرت‌خورانیدبه‌شهادت رسیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها