لیگ ایران همین است،بدون ورزشگاه و با کلی حاشیه

اگر درباره لیگ برتربگوییم با «لیگ بی‌خانمان‌ها»مواجه هستیم گزاف نگفته‌ایم.هرگوشه و هر نقطه از لیگ برتر خرابی است و بس. نه استقلال و پرسپولیس ورزشگاه دارند و نه دیگر تیم‌های لیگ برتری.سپاهان هم که همیشه داعیه حرفه‌ای بودن دارد ازداشتن یک زمین استاندارد محروم است تا ثابت شود حتی پولدار بودن هم نشانه حرفه‌ای بودن نیست.
کد خبر: ۱۴۷۰۳۹۱
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
حالا جمیع این بی‌خانمان‌ها ادعای دریافت مجوزحرفه‌ای ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا راهم دارند.مهدی پاشازاده مدافع اسبق تیم‌ملی فوتبال ایران که سابقه لژیونری هم دارد، می‌گوید وضعیت اسفبارتر ازآن است که انتظار بهبودداشته باشیم. او درگفت‌و‌گو با خبرنگار جام‌جم از این شرایط اسفبار می‌گوید.

حتما باید از وضعیت ورزشگاه‌های ایران با خبر باشید. امید به درست شدن این شرایط دارید؟
خیر.ماخیلی دیرسعی کردیم حرفه‌ای باشیم.حالا حرفه‌ای بودن یعنی چه؟یعنی این‌که اگر تیمی درلیگ برتربازی می‌کندباید ورزشگاهی استاندارد داشته باشد. درفوتبال ایران همه خیلی دیریاد همه چیز می‌افتند.درخیلی ازکشورهای دیگر در این رابطه اقدامات عملی انجام دادند و نتیجه گرفتند. اما در فوتبال ایران حتی بازرس نمی‌تواند درست بازرسی کند. خیلی ازمسائل دیگرهم هست.

مثلا چه مسائلی؟
همه چیز ما به همه چیزمان می‌خورد.زمانی که ساختمان‌سازی انجام می‌شود برای حوادثی نظیرآتش‌سوزی راه فرارمی‌گذارند.اما گاهی اوقات بعد ازاین‌که ساختمان سوخت وکلی کشته داد تازه یادشان می‌افتد که راه فراربسازند.این حکایت فوتبال ایران است.ما برای فوتبال ایران راه فرار نساختیم. سال‌های قبل افرادی باید کار می‌کردند که نکردند و الان‌‌ به اینجا رسیده‌ایم. ما استادیوم استاندارد نداریم و باشگاه‌داری را اشتباه متوجه شدیم. هر باشگاهی باید استادیوم خودش را داشته باشد.
 ‌
مشکل این نیست که هنوز فوتبال ایران به دولتی بودن وابسته است؟
بله، اتفاقا چند روزقبل من گفتم که فوتبال ماوابسته به بخش دولتی است ودر این بخش هم هیچ وقت آدم‌های متخصص راجع به ورزش نظر خوبی نداشتند. وقتی چنین شرایطی وجود داشت می‌توانستند از افرادی به عنوان مشاور در بخش دولتی استفاده کنند که حتی این اتفاق هم نیفتاد. این همه درورزش ایران وام دادند واین همه تخلف شد.اما درخارج ازکشوربه باشگاه‌ها وام می‌دهند تااستادیوم بسازند. باشگاه باهمان وام ورزشگاه می‌سازد وقسط همان وام رامی‌پردازد.به همین راحتی در اروپا باشگاه‌ها صاحب ورزشگاه می‌شوند. حالا در ایران این همه زمین وجود دارد. به باشگاه زمین بدهند تا ورزشگاه بسازند.
 
مشکلات ورزشگاه آزادی بیشترازهرورزشگاه دیگری دیده‌می‌شود.به نظرشماچه زمانی چالش‌های عظیم این ورزشگاه حل می‌شود؟
واقعا نمی‌دانم. برای هربازی در این ورزشگاه پول اجاره می‌گیرند امااین پول حتی خرج خودورزشگاه هم نمی‌شود.فوتبال ایران حتی در بازسازی و نگهداری هم مشکل دارد.خلاصه این که همه چیزدست به دست هم می‌دهد تا آبرو و حیثیت ما درسطح بین‌المللی برود.
 ‌
سپاهان هم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ایران، زمین درست و حسابی ندارد. درباره این چه نظری دارید؟
در یکی از بازی‌های سپاهان آنچه را که دیدم همان بود که ما ۳۰سال پیش در چنین زمینی فوتبال بازی می‌کردیم. منظور فقط سپاهان نیست و این بحث کلی است. واقعا خجالت نمی‌کشند با این وضعیت زمین‌ها وچمن‌ها بازیکن۱۰۰میلیاردی می‌خرند؟ مگرمی‌شود؟ مثل این می‌ماند که رولز رویس بخرید اماپول بنزین نداشته باشید.من اسم این راحماقت می‌گذارم.سرمان راداخل برف کرده‌ایم. این سپاهان است و چنین وضعیتی دارد. بقیه فاجعه است.
 
آیا با این شرایط باید انتظار داشته باشیم کنفدراسیون فوتبال آسیا به باشگاه‌های ایرانی مجوز حرفه‌ای بدهد؟
دیگر همه چیز دورهمی شده و این دورهمی به آسیا رسیده است. اگرهمین دورهمی‌ها نبود فوتبال ایران نابود می‌شد.
 
خودتان در زمان حضور در فوتبال اروپا در پیشرفته‌ترین استادیوم ها به میدان رفتید. چه مقایسه‌ای می‌توانید انجام دهید؟
این بحث خیلی سنگین است. اما باید بگویم آنجا فوتبال واقعا حرفه‌ای است و فرقی نمی‌کند تیم در لیگ برتر بازی می‌کند یا لیگ‌های زیرگروه. به هرحال ورزشگاه کاملا استاندارد است و زمین‌ها به بهترین شکل زه‌کشی شده‌اند. دراستادیوم‌ها جایی را هم برای وی آی پی (جایگاه ویژه) درست می‌کنند و بابت آن درآمد خوبی کسب می‌کنند. آیا این کار را نمی‌شد در ایران برای استقلال و پرسپولیس انجام داد؟ حتی ذره‌ای تفکر حرفه‌ای وجود ندارد.
 
به نظر می‌رسد شما از کسانی هستید که به طور کل از فوتبال ایران ناامید هستید.
سالی که نکوست از بهارش پیداست. لیگ این فصل با دعوا و شکایت‌‌ها شروع شد.درهفته نخست هم از تیم‌ها هیچ ندیدیم. تفکرات به همان شکل است و همان هوچی‌گری‌ها وشکایت‌کشی‌ها ودیگر مسائل حاشیه‌ای.درفوتبال ایران همه با لابی کارمی‌کنند.الان درلیگ یک کسی که کلی پیشنهاد هم دارد در شش تیم هم مربی‌گری نکرده واصلا عنوان قهرمانی ندارد.شما خودتان دیگرباید بفهمید که پشت پرده چه خبر است. مدیران عامل هم که فقط بلد هستند عکس بگیرند. نه تخصصی دارند و نه تجربه. لیگ ما همین است. بدون ورزشگاه و با کلی حاشیه. این فوتبال را فقط باید تحمل‌کنیم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها