دانش جعفری: درآمد صادراتی باید از درآمد نفت بیشتر شود

ایسنا: اگر دولت علاقمند به حمایت از صادرات کشاورزی، مسکن و سایر بخشهاست باید مابه التفاوت نرخ سود را از محل منابع رایانهای بپردازد.
کد خبر: ۱۴۷۰۳۷

دکتر داود دانش جعفری وزیر امور اقتصادی و دارایی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه چهارم توسعه و ترجیحات سیاستگذار برای اعطای یارانه به سود بانکی گفت: درسال جاری نیز همانند سالهای گذشته برای صادرات یارانهای در نظر گرفته شده است که متناسب با برنامهها پرداخت خواهد شد.
به گفته او صادرات همیشه از امکان استفاده از جایزه صادراتی برخوردار بوده است البته باید به این واقعیت اشاره کرد که دولت در پرداخت جوایز صادراتی مقداری تاخیر دارد که با برنامهریزیهایی که وزارت بازرگانی انجام میدهد سعی خواهد شد پرداخت این جوایز به روز شود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت امور اقتصادی و دارایی قصد دارد طرح جایگزینی نرخ تورم به جای نرخ سود در دولت و مجلس را مطرح کند توضیح داد: این طرح قرار است در دولت مطرح شود و در عین حال مراحل آن بررسی خواهد شد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه رشد اقتصادی شش ماهه محاسبه نمیشود بلکه سالانه است توضیح داد: به این ترتیب رشد اقتصادی تا پایان سال 86 اعلام خواهد شد .
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه عرضه بلوکی سهام صنایع ملی مس خصوصی سازی صوری بوده است؛ توضیح داد: واگذاری سهام مس یا هر واحد دولتی تابع مقررات است به طوری که هرگاه سهامی در بورس عرضه شد هر شخصی که امکان خرید داشته باشد و یا قیمت بالاتری را پیشنهاد دهد برنده خواهد شد.
به گفته او هیچ شخصی قبل از عرضه پیشبینی نمیکرد که چنین اتفاقی در خرید سهام مس صورت گیرد، البته در ابتدا پیش بینی میشد که قیمت سهام مس 750 تومان باشد که در این میان با تعدیل مثبت قیمت هر سهم 100 تومان افزایش یافت و بدین ترتیب بسیاری که تولیدهای خود را در قلک ریخته بودند و آماده پرداخت قیمت سهام در حد 20 درصد بودهاند با این افزایش قیمت از دور خارج شدند.
وی درباره بسته شدن نماد توضیح داد: بسته شدن نماد همیشه وجود داشته است در این مورد هم بعد از بازشدن برخلاف انتظار بازار تعدیل مثبت شد، کسانی که قدرت خرید در حدود قیمت هر سهم 750 تومان را داشتند از دور رقابت حذف شدند و برخی هم تصمیم گرفتند به گروه قبلی که به تشکیل کنسرسیوم مبادرت ورزیدند بپردازند.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران با اشاره به اینکه دولت در راستای اعتلای صادرات اهداف بلندی را دنبال میکند تصریح کرد: صادرات امری بسیار مهم و حیاتی در اقتصاد کشور به شمار میآید.
وی میزان صادرات ایران را در سال گذشته 16 میلیارد و 300 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: حجم صادرات در سال 85 نسبت به سال ماقبل آن 50 درصد رشد داشته است. این در حالی است که واردات کمی بیشتر از چهار درصد در سال گذشته رشد یافته است.
دانش جعفری با بیان اینکه برای قابل مقایسه شدن درآمدهای صادرات با درآمدهای نفتی و قدرتمند شدن آن باید تولید قدرتمند شود، خاطرنشان کرد: نقش بانک توسعه صادرات در رسیدن به این هدف موثر است چرا که تولید باید به نوعی به بازارهای هدف برسد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی رفتن طهماسب مظاهری مدیرعامل سابق بانک توسعه صادرات را به بانک مرکزی همانند رفتن محمد خزایی رییس سازمان سرمایهگذاری و کمکهای فنی و اقتصادی به سازمان ملل دانست.
در پایان این برنامه وزیر امور اقتصادی و دارایی لوح تقدیری را از جانب وزارتخانه و لوح دیگری را از جانب کارکنان این بانک به طهماسب مظاهری اهدا کرد و در عین حال حکم کوروش پرویزیان در سمت مدیرعاملی بانک توسعه صادرات را به وی اهدا کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها