عدالت‌خواهی «مردان قانون»

ژانر وسترن اگرچه متعلق به تاریخی دور از دو صنعت سینما و تلویزیون است، اما به قدری با خود جذابیت دارد که طی دهه‌های گذشته هنرمندان تلاش زیادی برای تولید فیلم‌ها و سریال‌هایی با این مضمون کرده‌اند. حقیقت امر این است که موفقیت بالای مالی و انتقادی دو فیلم «با گرگ‌ها می‌رقصد» کوین کاستنر و «نابخشوده» کلینت ایستوود در دهه ۸۰‌میلادی، گونه وسترن جان تازه و دیگری گرفت و به شکوفایی جدیدی رسید.
کد خبر: ۱۴۶۸۹۶۶
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
ازآن پس، هر چند وقت یک‌بار برنامه‌سازان تلویزیونی سراغ این ژانر پرتنش رفته و سریالی تازه را با حال‌وهوا و داستانی متفاوت آماده پخش می‌کنند. اکشن معمایی و ماجراجویانه «مردان قانون» هم یکی از آنهاست که مدیر تولید آن تیلور شریدان، برنامه‌ساز سرشناس و موفق تلویزیونی است که در کارنامه‌اش وسترن جنجالی و معروف دیگری به نام «یلواستون» را دارد. در مینی‌سریال «مردان قانون» که نیمه‌شب روی آنتن شبکه چهار می‌رود ودرساعت‌های۱۱و۱۸همان روز بازپخش می‌شود، می‌بینیم: برده‌ای شجاع در جنگ داخلی از چنگ اربابش می‌گریزد و اندکی بعد تبدیل به کلانتر شهر می‌شود. این مجموعه، داستان‌ها و اتفاقاتی را که این کلانتر سیاهپوست با آن روبه‌رو می‌شود، روایت‌می‌کند.منتقدان تلویزیون، مردان قانون را یک مینی‌سریال معرفی کرده‌اند که داستانش را در هشت اپیزود تعریف می‌کند.چاد فرهان،خالق سریال است که برای نقش‌آفرینی شخصیت‌های متعدد آن سراغ تعدادی از بازیگران مطرح و مشهور دو دنیای سینما و تلویزیون رفته است. دیوید اویلوو، هنرمند رنگین‌پوست آمریکایی نقش اصلی سریال را بازی می‌کند. او در قالب کابویی به‌ نام باس ریوز، یک افسرصلح‌طلب فدرال است که در منطقه سرخپوست‌نشین فورت اسمیت فعالیت دارد. ازاین مکان به‌عنوان منطقه ومحدوده سرخپوستان یادمی‌شود.درکارنامه موفق کاری باس ریوز،دستگیری بیش از۳۰۰ جنایتکار و خلافکار دیده می‌شود که تعدادی از آنها بسیار خطرناک بوده‌اند.دنیس کوئید و دانلد ساترلند چهره‌های کلاسیک سینما که وسترن‌های زیادی در کارنامه‌شان دارند، نقش‌های یک مارشال ایالتی و قاضی منطقه فورت اسمیت را بازی می‌کنند. خط کلی داستان مجموعه درباره زندگی و فعالیت‌های اجتماعی و کاری باس ریوز به‌عنوان اولین مارشال ایالتی سیاهپوست (که اصلیتی آفریقایی‌تبار دارد) در اطراف رودخانه معروف می‌سی‌سی‌پی را به نمایش می‌گذارد.
   
برداشت آزاد از دو کتاب
تیلور شریدان توضیح می‌دهد که اولین‌بار در سپتامبر ۲۰۲۱ بحث درباره تولید سریال آغاز شد و او از نخستین کسانی بود که به دفاع از تولید سریالی با این مضمون تند و حساسیت‌برانگیز پرداخت. تعدادی از برنامه‌سازان تلویزیونی موافق آن نبودند که وسترنی با محوریت کاراکتر یک رنگین‌پوست وارد مرحله تولید شود. آنها درحقیقت به‌نوعی از دیدگاه‌های نژادپرستانه علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی دفاع می‌کردند و در حرف، با این ادعا که تماشاگران دوستدار تماشای سریالی با حضور کاراکتری سیاهپوست نیستند قصد داشتند دیدگاه‌های ارتجاعی و راست‌‌گرایانه‌شان را پنهان کنند. شریدان در همان ابتدای کار حتی اویلوو را برای بازی در نقش اصلی انتخاب کرده بود و با این کار، تصمیم قطعی خود برای ساخت مجموعه را ابراز کرد. شهرت این برنامه‌ساز و خالق سریال‌های جذاب و پربیننده، بر مخالف‌خوانی‌ها و سنگ‌اندازی‌ها غلبه کرد و بالاخره در می ‌۲۰۲۲ کلید فیلمبرداری اولین اپیزود زده شد. در ابتدا سریال «۱۸۸۳: داستان باس‌ریوز» نام داشت. به این ترتیب، این احساس به‌وجودآمد که سریال حکم اسپین‌آفی بر سریال «۱۸۸۳» دارد. خود ۱۸۸۳ هم پیش‌درآمدی بر سریال معروف یلواستون بود! اما مصاحبه شریدان به تمام این پیشداوری‌ها خاتمه داد و او تاکید کرد کار تازه‌اش به‌هیچ‌وجه در جهان خلق‌شده در یلواستون نمی‌گذرد و ارتباطی با آن ندارد. شریدان همچنین اعلام کرد فیلمنامه اقتباسی سریال با نگاهی به دو کتاب پرخواننده سیدنی تامپسن نوشته شده که چند دهه از زمان انتشارشان می‌گذرد. به گفته شریدان: «نام سریال را به این دلیل به مردان قانون تغییر دادیم و نه مرد قانون، که تاکیدی بر فعالیت مثبت تعداد بیشتری از افسران و قاضی‌های آن منطقه در آن دوران خاص تاریخی باشد. به‌این‌ترتیب، گرچه محوریت داستان و ماجرا با شخصیت باس‌ریوز است، اما تماشاگران با تعداد بیشتری از کسانی آشنا و همراه می‌شوند که در آن دوران به دنبال تثبیت قانون و مقابله با هرج‌ومرج و آشوب جنایتکاران بودند.  بااین‌همه، باس ریوز در سرفصل تمام اتفاقات و ماجراها قرار دارد و همه چیز حول محور او اتفاق افتاده و شکل می‌گیرد. انتخاب دیوید اویلوو برای این بود که توانایی به‌دوش‌کشیدن روحیات و حالات کاراکتر ریوز را داشت. او بازیگری است که به‌خوبی می‌تواند از عهده اجرای نقش‌های سخت و چالش‌برانگیز برآید و یک بازی نرمال و قابل قبول ارائه دهد. به‌همین‌خاطر بود که در بسیاری از مراسم‌ اهدای جوایز تلویزیونی نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر شد و توانست آن‌را به‌دست‌بیاورد.»

نگاه منتقدان
کل صحنه‌های مردان قانون در منطقه فورت وورث تگزاس انجام شد. گروه سازنده از اکتبر ۲۰۲۲ تا ژوئن همین سال در این مکان کار فیلمبرداری را انجام داد. نگاه منتقدان به سریال بسیار خوب و مثبت بود و ۸۵درصد نقدها به تحسین کارگردانی، فیلمبرداری، بازی‌ها و صحنه‌آرایی‌های آن پرداخته بودند. ازجمله منتقد روتن تومیتو چنین نوشت:«داستان سریال به آرامی جلو می‌رود و خیلی زود ضرباهنگ تندی پیدا می‌کند که متناسب بافضاسازی آن است. بازی‌های منطقی ومقبول بازیگران (و به‌ویژه اویلوو) کمک می‌کند تا صحنه‌آرایی‌ها باشکوه‌تر دیده شده و چشم‌اندازی جذاب ازکوه و دشت شود.دراینجا هم تماشاگران با قهرمان خسته و تنهایی روبه‌رو هستند که برای عدالت مبارزه می‌کند و ازپا نمی‌نشیند.زمانی که مشخص می‌شود داستان سریال برگرفته از واقعیت‌های تاریخی است، جذابیت آن بیشتر می‌شود. این بار دریک فضای وسترن، تماشاچی شاهد دلاوری‌های قهرمانی است که زمانی خودش برده بوده و حالا با تبدیل‌شدن به یک مارشال ایالتی افسانه‌‌ای، تلاش دارد نماینده‌ای خوب برای اجرای عدالت و علیه سیستم برده‌داری نوین باشد.» رسانه‌ها همچنین ازدانلد ساترلند بازیگر کلاسیک یاد می‌کنند که آخرین نقش خود درجلوی دوربین را برای مردان قانون انجام داد و مرگش در تاریخ اواخر ژوئن ۲۰۲۴ در۸۸ سالگی با ثبت یک اثر جذاب و تماشایی در کارنامه هنری‌اش همراه بود.

صداپیشگان مردان قانون 
سریال مردان قانون با گویندگی ۲۸ نفرازگویندگان گفتار‌فیلم در واحد دوبلاژ اداره کل تامین و رسانه بین‌الملل سیما دوبله شد. مدیر دوبله این سریال شراره حضرتی و صدابردار آن مهدی پاینده است‌. شیلا آژیر،معصومه آقاجانی، ارغوان افراسیاب، دانیال الیاسی، ناهید امیریان، فاطمه برزویی، محمد بهاریان،ارسلان جولایی،محمدرضا حسینیان، امیر حکیمی،سیما رستگاران، شیرین روستایی، آرزو روشناس، منوچهر زنده‌دل، حسین سرآبادانی، شایان شامبیاتی،ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، خشایار شمشیرگران، محمد صادقیان، بهروز علیمحمدی، میلاد فتوحی، نصرا...مدقالچی، امیر منوچهری، غلامرضا مهرزادیان، علی‌همت مومیوند، بهمن هاشمی و شراره حضرتی صداپیشه‌های این اثر بوده‌اند‌.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها