انتخاب هوشمندانه السنوار
یک کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با جام جم آنلاین عنوان کرد:

انتخاب هوشمندانه السنوار

پیام انتخاب السنوار

انتخاب یحیی السنوار یکی از شخصیت‌های مبارز میدانی، سیاسی وامنیتی فلسطین به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس ناظران جهانی را بشدت شگفت زده کرد.
انتخاب یحیی السنوار یکی از شخصیت‌های مبارز میدانی، سیاسی وامنیتی فلسطین به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس ناظران جهانی را بشدت شگفت زده کرد.
کد خبر: ۱۴۶۸۱۱۸
نویسنده حسن هانی زاده کارشناس جهان عرب
یحیی السنوار ۶۲ ساله که نزدیک به ۲۳ سال از عمر خود را در زندان‌های رژیم صهیونیستی گذرانده یکی از شخصیت‌های عرصه مبارزاتی فلسطین تلقی می‌شود. 
 
موساد وشاباک دو سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از یحیی السنوار به عنوان شبح یاد می‌کنند، زیرا در طول ۱۰ ماه جنگ غزه با شایستگی میدان جنگ را فرماندهی کرد.
 
 پس از ترور دردناک اسماعیل هنیه رئیس سابق دفتر سیاسی حماس انتظار می‌رفت شورای رهبری حماس یکی از شخصیت‌های سیاسی را به جانشینی شهید اسماعیل هنیه انتخاب کند، اما بر خلاف انتظار جهانیان، یحیی السنوار با رای بالای شورای رهبری حماس برای ریاست دفتر سیاسی حماس انتخاب شد.
 
دلیل این انتخاب این است که حماس پس از سال‌ها که روند مبارزات سیاسی از مبارزات میدانی را جدا می‌دانسته اکنون به سمت توام سازی مبارزه علیه رژیم صهیونیستی حرکت می‌کند.
 
 السنوار که از قدرت فرماندهی میدانی بویژه در جنگ‌های نا متقارن برخوردار است در تحلیل رخداد‌های سیاسی منطقه‌ای و جهانی نیز توان بالائی دارد. هوش سیاسی و نظامی وی درفریب دستگاه‌های اطلاعاتی وامنیتی رژیم صهیونیستی موجب شده که این رژیم برای ترور این شخصیت فلسطینی تمام امکانات خود را بسیج کند. 
 
با انتخاب یحیی السنوار قطعا جنبش حماس تحرکات میدانی خود را برای ادامه جنگ علیه رژیم صهیونیستی گسترش خواهد داد، زیرا السنوار اعتقادی به ادامه روند سازش با اسرائیل ندارد. هر چند اسرائیل با استفاده از پشتوانه منطقه‌ای و بین المللی خود به سمت تلاش برای ترور این شخصیت میدانی حرکت خواهد کرد، اما السنوار تاکتیک‌های جدیدی را برای ناکام ساختن این تلاش‌ها به کار خواهد گرفت.
 
 این انتخاب پیام مهمی به همراه دارد وان اینکه حماس جنبه‌های مبارزه عملیاتی را بر جنبه‌های سیاسی کاری ترجیح می‌دهد، زیرا میدان در تعیین خروجی نهائی جنگ ۱۰ ماهه غزه کاملا موثر است. 
 
 به نظر می‌رسد حماس به موازات انتخاب یحیی السنوار به عنوان رئیس دفتر سیاسی حماس در داخل، ناچار است شخصیت دیگری را به عنوان جانشین رئیس دفتر سیاسی حماس در خارج انتخاب کند. 
 
 این شخصیت احتمالا خلیل الحیه معاون دفتر سیاسی حماس خواهد بود که جنبه‌های سیاسی وی بر جنبه‌های نظامی او غلبه دارد؛ لذا این انتخاب نشان می‌دهد که حماس در نظر دارد در داخل اراضی اشغالی بصورتی کاملا جدی و سازمان یافته با رژیم صهیونیستی مبارزه کند در حالی که سایر اعضاء این جنبش که در خارج از اراضی اشغالی بسر می‌برند راهکار‌های سیاسی را دنبال خواهند کرد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها