مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس:

تولیدات و پروژه‌های ارتقا کیفی در مسیر پیشرفت قرار دارد

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس، در نشستی خبری با اشاره به تاریخچه پالایش نفت بندرعباس  مسائل و برنامه‌های جاری پالایشگاه را تشریح کرد.
مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس، در نشستی خبری با اشاره به تاریخچه پالایش نفت بندرعباس  مسائل و برنامه‌های جاری پالایشگاه را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۴۶۷۷۹۶

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس، در نشستی خبری با اشاره به تاریخچه پالایش نفت بندرعباس  مسائل و برنامه‌های جاری پالایشگاه را تشریح کرد.

 احمد هاشمی، در این نشست به موضوع استخدامی‌ها، مصرف انرژی، مسائل مالی، تولیدات سال جاری، و مسئولیت‌های اجتماعی اشاره کرد.

هاشمی با بیان اینکه با توجه به توافقات انجام شده با استانداری و مصوبات شورای تأمین، نیروهایی که در آزمون استخدامی شرکت کردند، برای ۴ سال آینده پیش‌بینی شده‌اند، اضافه کرد: اگرچه آزمون زودتر از موعد برگزار شد و نیاز فعلی پالایشگاه نبود، اما به دلیل تعهدات ایجاد شده، این استخدام‌ها پیگیری می‌شود.

وی تاکید کرد: تمامی استخدام‌ها به جز در رشته مهندسی شیمی، که در استان متقاضی نداشت بومی بوده‌اند.

هاشمی اعلام کرد: پالایشگاه در خصوص مصرف انرژی مشکلی ندارد. اما در زمینه صورت‌های مالی، به دلیل تأخیر در اعلام نرخ‌ها از سوی پالایش و پخش، مشکلاتی وجود دارد که باعث تأخیر در اعلام صورتحساب‌ها می‌شود و این موضوع به تغییر فرمول خوراک و مبنای محاسبه آن برمی‌گردد که دولت اعلام کرده است.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه تولیدات طبق برنامه‌های تنظیم‌شده با وزارت نفت پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: نوسانات تولید بیشتر به دلیل مشکلات تأمین خوراک و مسائل حمل و نقل دریایی است. اما تلاش‌ها برای مدیریت و ذخیره‌سازی خوراک به خوبی پیش رفته است.

هاشمی از پروژه‌های ارتقا کیفی فرآورده‌های سنگین پالایشگاه خبر داد و افزود: با اجرای آن، فرآورده‌های سنگین به محصولات سبک‌تر با ارزش افزوده بالاتری تبدیل می‌شوند. یکی از این پروژه‌ها تولید روغن پایه گروه ۲ و ۳ از نفت کوره است که می‌تواند نیاز داخلی و حتی صادرات را تأمین کند.

وی، با اشاره به اینکه اولویت پالایشگاه در مسئولیت‌های اجتماعی حوزه ورزش و درمان است، بر اهمیت ورزش به عنوان حوزه پیشگیری و بهبود سطح درمان استان تاکید کرد.

مدیرعامل پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: تولیدات پالایشگاه بندرعباس در سطح مطلوبی قرار دارد و تلاش‌ها برای اجرای پروژه‌ها در زمان مقرر ادامه دارد با توجه به برنامه‌ها و پروژه‌های جدید، انتظار می‌رود که پالایشگاه بندرعباس به یکی از برترین پالایشگاه‌های کشور تبدیل شود.

وی در بخش دیگر سخنانش با اشاره به پروژه های در دست اقدام شرکت پالایش نفت بندرعباس از جمله تامین خوراک نفت خام پالایشگاه از طریق اخذ انشعاب از خط لوله گوره – جاسک و طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس( Fuel Oil  Upgrading) توضیح داد: مشکلات تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه  بوسیله کشتی و از طریق دریا  است که تأمین خوراک نفت خام پالایشگاه بندرعباس به وسیله نفتکش و از طریق دریا مشکلات عدیده ای مانند شرایط جوی ناپایدار، بدی آب و هوا و توقف نفتکش های حامل نفت خام در خارگ که باعث تاخیر در تامین خوراک نفت خام پالایشگاه ، کاهش میزان ذخیره سازی خوراک نفت خام و افزایش ریسک پذیری در استمرار عملیات تولید فرآورده های مورد نیاز کشور شده است، مسائل و مشکلات متعدد سازمان بنادر و منطقه ویژه اقتصادی، هزینه های سنگین لایروبی کانال دسترسی و حوضچه چرخش، افزایش غیر متعارف اجاره بهای استفاده از اسکله نفتی فولاد و هزینه های مرتبط با منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس، افزایش ناگهانی، مستمر و بسیار زیاد هزینه های بندری را دارد.

هاشمی هدف طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه را کاهش میزان نفت‌کوره و تولید فرآورده‌های پتروپالایشگاهی با ارزش افزوده بالاتر و افزایش میزان سودآوری پالایشگاه، افزایش تولید نفت گاز مطابق با بالاترین استانداردهای بین‌المللی اروپا و سازگار با محیط زیست، تولید محصول کک نفتی با کیفیت مورد نیاز صنایع فولادی و آلومینیوم سازی و رفع نیاز به واردات این محصول و قطع وابستگی به خارج از کشور  تولید روغن گروه­های ۲ و ۳  اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس اهم اقدامات انجام شده در خصوص طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه  اخذ و صدور مجوز زیست محیطی طرح پس از ارائه مدارک و مستندات مد نظر سازمان محیط زیست کشور، برگزاری جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی و بازدیدهای میدانی، مجوز زیست محیطی طرح طی نامه شماره ۳۹۷۰/س/۱۴۰۲ مورخ ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ مدیر کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان به مدت ۲ سال، اخذ مجوز تأسیس واحدهای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت پالایش نفت بندرعباس از اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان،توسعه فضای سبز به میزان ۱۰ درصد کل مساحت طرح با استفاده از گیاهان بومی و یا گیاهان سازگار با شرایط اقلیمی منطقه،کشت ۲۰۰ هزار اصله نهال حرا در سواحل خلیج فارس (سواحل بوستانو ، گچین و میناب)، احداث یک ایستگاه پایش کیفیت هوای محیطی (ایستگاه ثابت) در محل روستای بارغین خونسرخ یا در فاصله ۵ کیلومتری شرق پالایشگاه با توجه به گزارش مدل­سازی آلودگی هوا با همکاری سایر صنایع مستقر در منطقه و با هماهنگی محیط زیست استان،انجام مطالعات تحقیقاتی و پروژ های زیست محیطی؛ بر اساس مکاتبات صورت پذیرفته از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان پروژه زیست محیطی تعریف شده و در حال اخذ   پروپزال از دانشگاه تهران با تایید اداره کل محیط زیست استان است، دانست.

این مسئول  تشریح کرد: طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین پالایشگاه – پروژه احداث مجتمع روغن سازی گروه ۲ و ۳  دستاورد هایی چون افزایش نقدینگی پالایشگاه با فروش روغن های پایه و نهایی حاصل از تبدیل لوب کات به محصول ویژه، افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه،تولید روغن های پایه گروه های ۲ و۳ مورد نیاز صنایع برای نخستین بار در کشور با  تکیه بر دانش فنی ایرانی و بی نیاز شدن کشور از واردات روغن های پایه گروه های ۲ و۳ در راستای قطع وابستگی به خارج از کشور،افزایش ارزش افزوده از طریق تکمیل زنجیره ارزش لوب کات،کاهش ریسک مربوط به فروش فرآورده های سنگین شرکت، تبدیل تقاضای سوختی به محصولات با ماهیت کالایی، تبدیل نفت کوره به فرآورده های سبکتر با ارزش افزوده بیشتر و سازگار با محیط زیست، بهینه­سازی مصرف انرژی و بهبود عملکرد اقتصادی،کاهش آلاینده های زیست محیطی به همراه دارد.

 

هاشمی، از دیگر پروژه های در دست اقدام این پالایشگاه به ارزیابی چرخه حیات (LCA) محصولات و فرآیندهای شرکت پالایش نفت بندرعباس، پایش و پاکسازی خاک های آلوده به مواد نفتی شرکت پالایش نفت بندرعباس، اجرای خطوط لوله جهت انتقال فرآورده های ویژه LLC  وSOLVENT 502  به بازوهای بارگیری دریا،تاسیس باشگاه فرهنگی، ورزشی پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد.

وی اقدامات انجام شده در باشگاه فرهنگی، ورزشی پالایش نفت بندرعباس تشکیل تیم فوتسال پالایش نفت بندرعباس، اخذ مجوزهای لازم جهت حضور در لیگ برتر فوتسال کشور، پیگیری جهت خرید تیم فوتبال باشگاهی و امتیاز حضور در لیگ دسته یک کشور از اقدامات این باشگاه نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها