دولت برنامه و بودجه را دست گرفت

دیروز تودیع و معارفه داوود منظور و حمید پورمحمدی درسازمان برنامه‌وبودجه کشور بود. سازمان برنامه‌و‌بودجه از این حیث اهمیت داردکه می‌تواند مسیر تحقق شعار سال واسناد بالادستی را مشخص کند.
کد خبر: ۱۴۶۷۷۵۳
نویسنده محمدحسین علی‌اکبری - دبیر گروه اقتصاد
 
آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، سازمان برنامه‌وبودجه به‌دلیل این‌که تدوین و تخصیص منابع و مصارف کشور را بر عهده دارد، می‌تواند نقش مهمی در کنترل تورم و همچنین افزایش قدرت خرید خانوارها داشته باشد. اکنون که کشور با معضل تورم درگیر است، سازمان برنامه‌و‌بودجه ماموریت سنگینی بر عهده دارد. 

حمید پورمحمدی به‌عنوان رئیس سازمان برنامه‌وبودجه معرفی شد. حالا بخشی از پازل تیم اقتصاد در حال تکمیل‌شدن است و اغلب مردم منتظر عملکرد دولت چهاردهم درزمینه اقتصاد هستند. تصمیم‌گیری اقتصاد کشور توسط سه ضلع سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی ودارایی انجام می‌شود.درواقع اگر قراراست سیاست ‌ضدتورمی و همچنین تولید با نگاه صادرات‌محوری و نیز درون‌زایی اتفاق بیفتد، باید در این مثلث یک مسیر هماهنگ تعریف شود.سازمان برنامه‌وبودجه به‌دلیل این‌که درآمد و هزینه کشور رامحاسبه می‌کند، می‌تواند نقش مهمی دراصلاح ساختار اقتصادی کشور داشته باشد. در طول سال‌های گذشته روال به این صورت بوده که ابتدا بخش هزینه نوشته می‌شدوبرای هزینه‌ها درآمد تعریف می‌کردند، در حالی که در اصلاح ساختار بودجه نگاه به درآمدها باید واقعی باشد و براساس درآمدهای موجود هزینه‌ها در نظر گرفته شود. نکته قابل توجه اینجاست اگر درآمدها غیرواقعی باشد، به کسری بودجه منجر خواهد شد و این موضوع فشار تقاضا برای چاپ پول به بانک مرکزی را افزایش می‌دهد.درواقع دولت برای پوشش هزینه‌های خود از بانک مرکزی درخواست پول می‌کند که این موضوع به تورم می‌انجامد. 
   
معارفه رئیس جدید برنامه‌وبودجه
رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه طی سخنانی درمراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه با تقدیر از زحمات دکتر منظور،انتخاب این سازمان به‌عنوان نخستین مقصدرئیس‌جمهور برای برگزاری آیین تکریم ومعارفه رانشان‌دهنده عمق اعتقاد رئیس‌جمهوربه کارشناسان عنوان کردوگفت:درطول دولت‌های جمهوری اسلامی ایران هیچ مسئولی به اندازه دکترپزشکیان برامر ارجاع امور کشور به کارشناسان وهمچنین ضرورت اصلاح ساختار بودجه تاکید نداشته‌اند و حضور ایشان در کانون کارشناسان کشور نشانی از وفای به عهد است.
   
درخواست از رئیس‌جمهور
«اعتماد به بدنه کارشناسان «سازمان برنامه‌وبودجه»، «توجه ویژه به شورای اقتصاد به‌عنوان قدیمی‌ترین شورای اقتصادی کشور»، «پرهیز از ایجاد شوراهای موازی برای سازمان برنامه‌وبودجه» و «حمایت ویژه رئیس‌جمهور از اولویت‌بندی‌های این سازمان برای تخصیص بودجه» از جمله درخواست‌های رئیس جدید سازمان برنامه‌وبودجه از رئیس‌جمهور بود. در این مراسم داوود منظور، رئیس پیشین سازمان برنامه‌وبودجه نیز با بیان این‌که امروز برای مدیران و کارشناسان این سازمان به جهت میزبانی از رئیس‌جمهور روز بزرگ و مبارکی است، ابراز امیدواری کرد. سازمان برنامه‌وبودجه دردوره جدید بتواند بیش از گذشته در راهبری و سکانداری توسعه کشور ایفای مسئولیت کند.
حسن خوشپور، معاون اسبق سازمان برنامه‌و‌بودجه درباره نقشه‌راه این سازمان در دوره جدید به خبرنگار جام‌جم گفت: اکنون که در نیمه مرداد هستیم، دولت باید کم‌کم پیش‌نویس بودجه سال آینده را آماده کند. در این میان برنامه هفتم توسعه هم وجود دارد که باید تطبیق بودجه با برنامه هم اتفاق بیفتد که اقدام بسیار مهمی است.وی افزود:اکنون آغازبه‌کار دولت چهاردهم با مجلس دوازدهم همزمان شده وهردونهاد مسئولیت و اختیار کافی برای آسیب‌شناسی و همچنین ارائه راه‌حل را در اختیار دارندوباید در این مسیر همراه یکدیگر باشند.خوشپور به اسناد بالادستی دیگرمانندافق۱۴۰۴اشاره کردوگفت:درسند ۱۴۰۴قراربود ایران در بخش‌های مختلفی، قدرت اول منطقه شود اما به این هدف دست نیافتیم که دراین زمینه بایدعلت‌ها مشخص شوند.به نظر من اکنون کشوربه یک چشم‌انداز ۱۰ساله نیازداردوباید براساس آن اقدامات کشور انجام شود.معاون اسبق سازمان برنامه‌وبودجه تصریح کرد: اصلاح ساختار بودجه اقدام دیگری است که باید این سازمان درنظربگیردامابایدتوجه داشت این اقدام نیازمندزیرساخت‌هایی مانند اصلاح نظام اداری و شیوه‌های اجرایی است. برخی گروه‌ها در بودجه ذی‌نفع هستند و نباید در تدوین و پرداخت دخالتی داشته باشند.

بازنگری در بخش‌ هزینه‌ها
خوشپور می‌گوید دولت چهاردهم بابازنگری دربخش هزینه‌ها می‌تواند تخصیص‌های خود را افزایش دهد و این موضوع گام اول برای اصلاح ساختار بودجه است. درواقع منابع بایدبه گونه‌ای تعریف شودکه کسری بودجه و خلق پول به‌دنبال نداشته باشد. در این صورت سیاست‌های ضدتورمی می‌تواند درکشوراجراشود.سازمان برنامه‌وبودجه قلب برنامه‌ریزی کشور است که کارشناسان معتقدند در برخی موارد باید تغییر مسیر دهد. یکی از این موارد بودجه‌ریزی است که باید تغییر کند و منابع به‌صورت واقعی دیده شود. 
​​​​​​
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها