خدمت به روضه؛ خوشبختی ابدی

پذیرایی در مجالسی که به نام امام حسین(ع) برپا می‌شود، قدمتی دیرینه دارد. از گذشته سیراب کردن شرکت‌کنندگان در این مجالس یا پذیرایی از زائران عتبات مرسوم بوده است. از زمان‌های قدیم، زائران و ارادتمندان امام حسین(ع) به محل شهادت ایشان می‌رفتند و برای ابراز ارادت خود، اقدام به پذیرایی از زائران دیگر می‌کردند.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۵۴
نویسنده شیما ناصری - گروه فرهنگ و هنر
 
در این میان سیراب کردن دیگران ارج و قرب بیشتری داشت؛ چه آن که امام حسین (ع) و یاران ایشان را با لب تشنه به شهادت رساندند. ازوقتی چای به عنوان یک نوشیدنی فراگیر شد، به مجالس عزاداری هم راه پیدا کرد و پای ثابت شد. چای‌ریزی برای امام حسین(ع) صرفا یک عمل پذیرایی ساده نیست، بلکه نمادی از عشق و ارادت به ایشان و یاران شهیدشان، ابراز ادب و احترام به مقام والای امام حسین (ع) و تجدید بیعت با آرمان‌های والای عاشوراست.در میان جوامع شیعی، خدمت به دستگاه امام حسین(ع) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین افتخارات دینی و معنوی شناخته می‌شود. پیرغلامان، به‌ویژه چایی‌ریزها، از جمله افرادی هستند که با عشق و اخلاص به خدمت در مجالس عزای حسینی مشغول‌ هستند. این افراد با وجود سن بالا، همچنان باانگیزه و عشق خاصی به انجام وظایف خود می‌پردازند و روایت‌ آنان می‌تواند نشان‌دهنده عمق ایمان و تعهدشان باشد.
     
۶۰ سال خدمت در مجالس حسینی 
علیرضا علیزاده، متولد ۱۳۳۲ یکی از پیرغلامانی است که حدود۶۰سال درمجالس حسینی خدمت کرده. او که از۱۰سالگی به خدمت در دستگاه امام حسین(ع)مشغول شده، می‌گوید:«از زمانی که یادم می‌آید، پدرم درمجالس عزای حسینی خدمت می‌کرد ومن هم همیشه همراه او بودم. اولین باری که چایی‌ریزی کردم، ۱۰ساله بودم. ازآن زمان تا به امروز، هرساله در ایام محرم وصفردر مجالس عزاداری امام حسین(ع) شرکت کرده و به عنوان چایی‌ریز خدمت می‌کنم.۲۰ سال در اردبیل چایی ریختم و ۴۰ سال است که در مسجد مرکزی اردبیلی‌ها در چهارراه گلوبندک تهران چایی می‌ریزم.»
     
خدمت به دستگاه امام حسین(ع) مایه افتخار است
این پیرغلام دستگاه امام حسین(ع) الگوی خود برای خادمی راسقای کربلا حضرت ابوالفضل(ع)می‌داند ومی‌گوید: «اردبیلی‌ها ارادت خاصی به حضرت ابوالفضل دارند و سیراب کردن عزاداران امام حسین(ع) برای ما افتخار است.»
اوخوشبختی رادرخدمت به دستگاه سیدالشهدا(ع)عنوان می‌کند وادامه می‌دهد:«ازاین‌که خادم دستگاه اباعبدا...(ع) هستم،احساس خوشبختی می‌کنم وفکرمی‌کنم خوشبخت‌ترازکسانی که برای امام حسین(ع) وشهدای کربلا خدمت می‌کنند،وجود ندارد.پول، جاه و مقام ماندنی نیست اما خدمت به امام حسین(ع) و شهدای کربلا، چراغ راه است و باقیات صالحات می‌شود.»
     
تأثیر عجیب خدمتگزاری برای امام حسین(ع)
علیزاده باچشمانی که ازعشق واخلاص می‌درخشد،ادامه می‌دهد:«برای من،هیچ‌چیزی باارزش‌تر ازخدمت به عزاداران امام حسین(ع) نیست. وقتی چایی‌ریزی می‌کنم، حس می‌کنم که دارم به امام‌حسین(ع)واهل‌بیتش خدمت می‌کنم.این حس به من انرژی و انگیزه می‌دهد. حتی در سن بالا، وقتی به مجلس حسینی می‌روم، تمام خستگی‌هایم فراموش می‌شود.»
او از تأثیر عجیب خدمتگزاری به دستگاه امام حسین(ع) در زندگی‌اش می‌گوید: «خدمت به امام حسین(ع) تأثیر عجیبی در زندگی من داشته است. من هر چیزی که در زندگی دارم از امام حسین(ع) است. به مو رسیده‌ اما پاره نشده. یک زمانی کاسب بازار بودم و ۲۵ سال پیش ورشکسته شدم؛ تا جایی که پول نداشتم یک نان بگیرم اما خدا روشکراز این امتحان سخت الهی سربلندبیرون آمدم وبه لطف امام حسین(ع) توانستم دختر و پسرم را سروسامان دهم. جهیزیه‌ای را که به دخترم دادم، خودم باورم نمی‌شد. اینها به لطف همان با اخلاص کار کردن در دستگاه امام حسین(ع) است.»
     
تا خالص نباشی به هیچ‌کجا نمی‌رسی
علیزاده با اشاره به اهمیت پایبندی به خدمت دردستگاه امام حسین(ع) می‌گوید:«خدمت به امام حسین(ع) نیاز به اخلاص و پایبندی دارد.هرساله با وجود مشکلات و سختی‌ها، من و دوستانم در مجالس عزاداری حاضرمی‌شویم وبه بهترین شکل ممکن خدمت می‌کنیم. این خدمت نه‌تنها برای ما یک وظیفه دینی است، بلکه باعث آرامش روحی و معنوی‌مان نیز می‌شود.»
او با اشاره به تفاوت هیأت‌های امروزی باقدیم بیان می‌کند:«متأسفانه امروزی‌ها باورهای‌شان ضعیف است واین دیرباوری باعث گرفتاری‌شان می‌شود. برخی جوانان اعتقاد قلبی به توکل‌ کردن به خداوخدمت خالصانه به دستگاه امام حسین(ع) ندارند، درحالی‌که باور و اعتقاد خالصانه، انسان را به همه‌جا خواهد رساند.»
     
خدمت به دستگاه امام حسین(ع) فرصتی مغتنم برای خودسازی
این پیرغلام حسینی تأکید می‌کند:«خدمت به دستگاه امام حسین(ع)فرصتی مغتنم برای خودسازی و تقرب به خداوندمتعال است.لذا شایسته است که همه ما با نیت خالص وبا تمام توان دراین امر مقدس شرکت کنیم و ازبرکات وفیوضات آن بهره‌مندشویم. امیدوارم که خداوندمتعال‌به ماتوفیق دهدتادرزمره خادمان واقعی امام حسین‌(ع) قراربگیریم ودرروزقیامت ازشفاعت آن حضرت‌برخوردار شویم.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها