نقش رادیو در پوشش رسانه‌ای ورزش بانوان

پوشش رسانه‌ای برای ورزش بانوان، امری ضروری است، چرا که رادیو نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و گسترش دیدگاه‌ها نسبت به ورزش زنان و میزان پیشرفت آن‌ها در آینده، ایفا می‌کنند و رادیو ورزش بانوان این نقش را به عهده دارد.
کد خبر: ۱۴۶۵۴۵۹
نویسنده تیمور کوشکی - کارشناس رسانه

رسانه‌ها بخش مهمی از فعالیت فرهنگی هستند و فرهنگ سازی در عرصه فرهنگ ورزش با توجه به نقش آن در سلامت جسم و روح افراد بویژه بانوان از ضروریات جامعه است که جا دارد تامل بیشتری در این خصوص صورت گیرد. سیطره رسانه بر زندگی امروز بشر، در بعد ملی و بین الملی، امری بدیهی است و پیام‌های رسانه‌ای چنان در تارو پود حیات فردی و اجتماعی انسان‌ها رخنه کرده است که تولید و مصرف آن، همانند دیگر کار‌ها و خدمات مورد نیاز بشر، به پیروی از قوانین عام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی صورت می‌گیرد. 

توسعه فرهنگی را بسیاری از اندیشمندان، زمینه و شرط لازم برای هرگونه توسعه اقتصادی-اجتماعی می‌شمرند. اعتقاد برخی اندیشمندان این است که ورزش یکی از راه‌های اجتماعی شدن و همانند سازی؛ مانند خوگرفتن با ارزش‌ها و فرهنگ جامعه است. ورزش پدیده‌ای اجتماعی فرهنگی است که با نهاد‌ها و ساختار‌های اجتماعی ارتباط دارد. البته می‌توان از طریق ورزش، درباره سطح پیشرفت اجتماعی و فرهنگی یک جامعه داوری کرد و از طرفی پیشرفت و ترقی ورزشی، خود به داده‌ها و عوامل اجتماعی حاکم بر جامعه وابسته است. 

ورزش بانوان اثرات فرهنگی اجتماعی وسیعی دربردارد و بدلیل فقدان امکانات مناسب، رسانه‌های گروهی می‌توانند نقش مهمی در این زمینه دارند از میان انواع مختلف رسانه‌های ورزشی، تمرکز بر تلویزیون، رادیو، مطبوعات و اینترنت ضروری است. رسانه‌ها بویژه شبکه رادیویی ورزش و کانال بانوان این شبکه نقش کلیدی و حساس در اطلاع رسانی دارند. زنان در هر جامعه، قشر عظیمی را تشکیل می‌دهند که بار اصلی تربیت، تشکیل خانواده و تداوم زندگی خانواده را بر دوش دارند. حضور بانوان در فعالیت‌های ورزش و تربیت بدنی، ضرورتی انکارناپذیر و حیاتی در تامین سلامت و بهداشت جسم است.

ورزش زنان از بارزترین نمود‌های فرهنگی هر جامعه است، پوشش رسانه‌ای برای ورزش بانوان، امری ضروری است، چرا که رادیو نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی و گسترش دیدگاه‌ها نسبت به ورزش زنان و میزان پیشرفت آن‌ها در آینده، ایفا می‌کنند. بهرحال توسعه فرهنگ ورزش، بخشی از برنامه‌های توسعه ملی است. ورزش بعنوان عاملی مهم و موثر در زندگی فردی و اجتماعی انسان، مورد توجه بخش‌های مختلف جامعه و در سطح کلان، دولت قرار دارد.

رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌های اثرگذار در محور‌های مختلف توسعه ورزش هستند. برنامه بانوی ایرانی یکی از برنامه‌های شبکه رادیویی ورزش است که از بیست و پنجمین روز سال ۱۴۰۰ همزمان با افتتاح کانال رادیو ورزش بانوان به روی آنتن این شبکه رفت. هدف از تهیه و پخش این برنامه انعکاس مدال آوری قهرمانان بانوی کشور است که با حفظ ارزش‌های اسلامی و ایرانی به سوی سکوی قهرمانی با حجاب اسلامی پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درمی آورند.

همچنین از دیگرهدف‌ها ترویج ورزش، بین مادران و کم تحرکی کودکان وترویج ورزش بین دختران دانش آموز و اقشار مختلف جامعه، ورزش کارمندی در بین بانوان است. در این برنامه موضوعات مختلفی دست مایه بانوی ایرانی است از جمله: اخبار روز ورزش بانوان، انعکاس موفقیت‌ها و مدال آوری‌های ورزش، ارائه نکات مهم در حوزه سلامت بانوان فیزولوژی ورزش، تغذیه و آسیب شناسی ورزشی است. برنامه بانوی ایرانی ترکیبی از آموزشی و ارشادی در قالب برنامه سازی است. این برنامه هر روز از ساعت ۸ تا ۸:۳۰ بجز روز‌های تعطیل از موج اف. ام ردیف ۹۲ مگاهرتز پخش خواهد شد. مخاطبان از طریق پیامک برنامه می‌توانند پرسش‌های خود را مطرح تا توسط کارشناسان این برنامه پاسخ داده شود. یادآوری می‌شود میان برنامه گلخانه در راستای اهداف برنامه بانوی ایرانی ماموریت پاسخگویی به مخاطبین را خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها