سرپرست وزارت خارجه ایران:

جریان مقاومت به یک عنصر ثبات‌ساز تبدیل شده است

سرپرست وزارت خارجه ایران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک، تاکید کرد که «جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا به یک بازیگر غیرقابل انکار و یک عنصر ثبات‌ساز تبدیل شده است».
سرپرست وزارت خارجه ایران ضمن تشریح نتایج سفر خود به نیویورک، تاکید کرد که «جریان مقاومت در منطقه غرب آسیا به یک بازیگر غیرقابل انکار و یک عنصر ثبات‌ساز تبدیل شده است».
کد خبر: ۱۴۶۵۱۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه و در پایان سفر چهار روزه خود به نیویورک در جمع خبرنگاران ایرانی در ارتباط با نتایج این سفر اظهار کرد: در شرایط کنونی در سطح منطقه ما جنایت و نسل‌کشی صهیونیست‌ها علیه مردم غزه متاسفانه ادامه دارد و در برخی از بازه‌های زمانی این جنایت شدت بیشتری داشته است. 

او که برای در نشست‌های شورای امنیت درباره چندجانبه‌گرایی و همچنین بررسی آخرین تحولات غرب آسیا در شورای امنیت شرکت کرد، در ادامه گفت: همچنین در حال حاضر شاهد این هستیم که صهیونیست‌ها تهدیداتی را متوجه لبنان و موضوع امکان و احتمال تجاوز نظامی به لبنان را مطرح می‌کنند، لذا شرایط منطقه یک شرایط بسیار ویژه و حساسی است.

باقری افزود: در همین چهارچوب روز چهارشنبه نشست شورای امنیت سازمان ملل با موضوع فلسطین برگزار شد و به جهت اهمیت موضوع فلسطین و اهمیت تهدیداتی که علیه لبنان مطرح شده و و در این راستا که ایران کشوری است که در سطح منطقه و تحولات و فرایند‌های آن نقش آفرینی جدی دارد، ما در این نشست مشارکت کردیم.

دنیا نباید در برابر جنایت‌های مستمر صهیونیست‌ها ساکت و یا منفعل باشد

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه «در این نشست مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در مورد ضرورت اجبار کردن رژیم صهیونیستی برای توقف و پایان دادن به نسل‌کشی در غزه مطرح شد»، گفت: همچنین در این نشست در مورد پیامد‌ها و عواقب اشتباه و خطای راهبردی صهیونیست‌ها در تجاوز احتمالی به لبنان نیز مواضع خود را مطرح کردیم.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران گفت: دنیا نباید در برابر جنایت‌های مستمر صهیونیست‌ها ساکت و یا منفعل باشد یا اینکه جنایت‌های صهیونیست‌ها عادی شود. صهیونیست‌ها به دنبال این هستند که به گونه‌ای برخورد کنند که این جنایت‌ها برای افکار عمومی دنیا عادی شود. 

باقری با اشاره به اینکه «ایران و دیگر کشور‌هایی که در این نشست شرکت داشتند، تاکید کردند باید از تمام ظرفیت‌ها و ابزار‌ها برای وادار کردن رژیم صهیونیستی برای توقف جنایت‌ها و نسل کشی‌اش استفاده شود»، ادامه داد: در این چهارچوب ملاقات‌هایی را نیز با برخی از کشور‌های شرکت‌کننده در این نشست داشتیم و به نوعی هم‌افزایی بین ایران و این کشور‌ها ایجاد شد که تلاش هم‌افزاتری در این عرصه برای توقف این جنایت‌ها انجام دهند.

یک‌جانبه‌گرایی در مسیر دستیابی به صلح و ثبات به بن‌بست رسیده است

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به برگزاری نشست روز سه‌شنبه چندجانبه‌گرایی در شورای امنیت سازمان ملل، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ادعای آمریکا مبنی بر اینکه یک‌جانبه‌گرایی می‌تواند صلح، ثبات و امنیت در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای فراهم کند با شکست مواجه شده است.

او با ذکر ۲ مثال توضیح داد: نوع رویکرد آمریکایی‌ها به تحولات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همچنین مسئله فلسطین و تهاجم صهیونیست‌ها به غزه نشان داده که آن‌ها نه تنها نمی‌توانند بخشی از راه‌حل باشند بلکه خودشان مانع اساسی برای حل موضوعات هستند، چنان‌که در موضوع هسته‌ای ایران، این آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و مسیر را با اخلال مواجه کردند؛ در موضوع غزه این آمریکایی‌ها هستند که با ارسال سلاح‌ها و و تجهیزات پیشرفته و کشنده عامل اصلی تقویت و حتی تشویق صهیونیست‌ها به انجام جنایت‌های بیشتر در غزه هستند.

دیپلمات ارشد ایران تاکید کرد: آن‌ها نمی‌توانند نقش میانجی یا یک واسط بی‌طرف را در این عرصه بازی کنند، لذا یک‌جانبه‌گرایی در مسیر دستیابی به صلح و ثبات به بن‌بست رسیده است و لذا چند جانبه‌گرایی در این مقطع زمانی جلوه و بروز بیشتر و بارزتری دارد. 

باقری افزود: با توجه به عضویت یافتن ایران در سازمان همکاری شانگ‌های و مجموعه بریکس طبیعی است که ایران در شرایط کنونی در یک تراز جدیدتر و موثرتری در صحنه بین‌المللی حاضر می‌شود و با استفاده از ظرفیت‌های چندجانبه‌گرایی تلاش می‌کند که با همکاری با دیگر اعضای جامعه بین‌المللی برای موضوعات و بحران‌های اصلی جهان راه حل پیدا کند و در عرصه ثبات‌سازی اقدامات جدی انجام دهد.

رویکرد مقاومت در منطقه، بازداشتن صهیونیست‌ها از ادامه تجاوز و تشدید نسل‌ کشی در غزه است

باقری همچنین در ادامه صحبت‌های خود در جمع خبرنگاران گفت: یکی از موضوعاتی که در هر ۲ نشست ما بر آن تاکید کردیم، این بود که مقاومت در حال حاضر در عرصه غرب آسیا به یک بازیگر غیر قابل انکار و یک عنصر ثبات‌ساز تبدیل شده است.

او خاطرنشان کرد: در این ۹ ماه اخیر که از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه می‌گذرد، این موضوع به صورت جدی‌تر و و عینی‌تر مشخص شده است و ما در هر ۲ نشست مورد اشاره تلاش کردیم که این واقعیت را بر دیگر اعضای جامعه جهانی تبیین کنیم که مقاومت یک عنصر اصلی و موثر در منطقه است و نقش اساسی در ایجاد ثبات، پایداری و امنیت در منطقه دارد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: کاری که اکنون مقاومت در سطح منطقه انجام می‌دهد با این رویکرد است که صهیونیست‌ها را از ادامه تجاوز و تشدید نسل‌کشی در غزه باز دارد و در این عرصه جریان مقاومت در منطقه اقدامات جدی انجام داده است. یکی دیگر از ویژگی‌های نقش آفرینی جریان مقاومت در این مقطع زمانی موضوع هم‌افزایی هرچه بیشتر جریان‌های مقاومت در مقابله با عنصر اصلی اخلال در منطقه یعنی صهیونیست‌هاست. 

ایران از تمام ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات در منطقه استفاده می‌کند 

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: همچنین در این نشست‌ها به عملیات ثبات‌ساز جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان عملیات «وعده صادق» نیز اشاره داشتیم و بر این موضوع تاکید کردیم که جمهوری اسلامی ایران از تمام ظرفیت‌های خود برای تحکیم ثبات در سطح منطقه استفاده می‌کند. 

باقری همچنین گفت: در حاشیه این ۲ نشست و طی مدتی که در نیویورک بودیم، تلاش کردیم که از ظرفیت دیپلماسی عمومی در ایالات متحده به نحو موثری استفاده کنیم و در همین چهارچوب با نشریه نیوزویک و یکی از برنامه‌های پربیننده شبکه CNN مصاحبه کردیم و دیدگاه‌ها و رویکرد‌های ایران در مورد موضوعات مهم بین‌المللی و همچنین بحث‌هایی که در مورد مسائل داخلی ایران در افکار عمومی آمریکا به ویژه بعد از برگزاری چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد را پاسخ دهیم و دیدگاه‌های ایران را برای مخاطب آمریکایی و دیگر مخاطبان در عرصه جهانی تبیین کنیم.

سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در جریان این سفر با برخی از مسئولان نهاد‌های بین‌المللی از جمله صلیب سرخ و امور بشردوستانه رایزنی و گفتگو داشتیم، افزود: آن‌ها درخواست جدی داشتند که ایران با توجه به ظرفیت‌های خود در منطقه، به آن‌ها در مسیر ایفای نقش خود برای انجام کمک‌های بشردوستانه و انسان‌دوستانه چه در موضوع غزه چه در عرصه‌های دیگر از جمله افغانستان و یمن کمک کند و جمهوری اسلامی ایران نیز همان‌طور که بار‌ها قبلاً اعلام کرده است، از ظرفیت‌های خود برای تسهیل ارسال کمک‌های انسان دوستانه نهاد‌های بین‌المللی استفاده می‌کند و در این زمینه یار و کمک‌کننده آن‌ها خواهد بود. 

رایزنی‌های خوبی با وزیر خارجه مجارستان درباره روابط ایران با اتحادیه اروپا داشتیم

باقری با اشاره به این موضوع که در حاشیه این ۲ نشست با وزرای خارجه برخی از کشور‌ها نیز رایزنی و گفتگو داشته است، خاطرنشان کرد: در همین چهارچوب با وزیر خارجه مجارستان که ریاست دوره اتحادیه اروپا را برعهده دارد، رایزنی‌های خوبی در مورد روابط دوجانبه ایران با مجارستان و همچنین روابط ایران با اتحادیه اروپا و مسائل مربوط به اروپا و عرصه بین‌الملل و همچنین جنگ غزه داشتیم.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران همچنین به دیدار خود با وزیر خارجه کویت اشاره کرد و افزود: در این دیدار وزیر خارجه کویت بر اراده جدی این کشور جهت تحکیم مناسبات با ایران در عرصه‌های مختلف تاکید کرد.

باقری تصریح کرد: در جریان این سفر یک نشست طولانی، خیلی خوب و موثری با وزیر خارجه لبنان داشتیم و با توجه به اینکه مراودات ایران و لبنان تاریخی و ویژه است، در حوزه‌های مختلف دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی و گفتگو کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها