تاکسی‌های‌برقی کرایه‌های افزایشی!

چند روزی است که ۲۰۰ دستگاه تاکسی برقی به عنوان ناجیان آلودگی هوا مهمان خیابان‌های تهران شده‌اند. راهکاری که شهرداری تهران با واردکردن هزار خودروی برقی با هدف کاهش آلاینده‌های هوای پایتخت درپیش گرفته اما دربدو ورود گرانی ۵۰تا۸۰ درصدی آنها نسبت به تاکسی‌های بنزینی حاشیه‌ساز شده است!
کد خبر: ۱۴۶۳۰۰۹
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه
تاکسی‌های‌برقی کرایه‌های افزایشی!
 
بگذریم که مصطفی چمران رئیس شورای شهر درجلسه روز گذشته شورا درباره نرخ تاکسی‌های برقی گفت: «درمصوبه شورا این کار در اختیار تاکسیرانی گذاشته شده بود اما قرار شد مشورت کنیم و با هماهنگی دراین زمینه کارهاپیش برود و درحال حاضر نرخ این تاکسی‌ها۵۰ درصد بیشتر است اما گفتیم فعلا دست نگه دارند تا موضوع بررسی شود.»

براساس داده‌های آماری درحال حاضر ۸۰هزار تاکسی در تهران وجودداردکه نیمی ازآنهافرسوده‌اند.همین مسأله سبب شدتا شهرداری تهران به سمت برقی کردن تاکسی‌های پایتخت با هدف کاهش آلودگی هواحرکت کند. برهمین اساس،درحالی که زمزمه‌های ورود این تاکسی‌ها به خیابان‌های تهران درسال ۱۴۰۳به گوش می‌رسید ازنیمه دوم سال گذشته تعدادی از این تاکسی‌های برقی از چین به کشور وارد شد. بطوری که در همان زمان شادی مالکی درحاشیه مراسم رونمایی ازاین تاکسی‌ها خبر ازانعقاد قرارداد بین شهرداری تهران و شرکت‌های چینی دادوگفت طبق این قراردادقراراست ۲۵هزارتاکسی برقی و۱۰هزارون برقی واردکشور شود.پیرو همین موضوع، ۲۱خردادماه امسال رونمایی ازهزار تاکسی برقی درتهران تیتررسانه‌ها شد و ازاین هزارخودرو، ۲۰۰دستگاه پلاک‌گذاری و وارد خیابان‌های تهران شدندو۸۰۰ دستگاه دیگر در حال طی مراحل پلاک‌گذاری هستند. 
   
سیاه و سفید تاکسی‌های برقی
انتشار این خبر اما حاشیه‌هایی را نیز با خود به همراه داشت! اختلاف قیمت ۵۰ تا ۸۰ درصدی نرخ کرایه‌‌های این تاکسی‌های برقی نسبت به تاکسی‌های بنزینی وجه خوش این ماجرا درکاهش آلاینده‌های هوای تهران را در بدو ورود به حاشیه کشاند.سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران ۲۷ خرداد‌ماه جاری در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود که طبق مصوبه شورای شهر تهران نرخ کرایه تاکسی برقی‌ها با توجه به آن‌که خودروی لوکس به شمار می‌آیند، می‌توانند تا سقف ۸۰ درصد افزایش داشته باشد. شادی مالکی همچنین افزود که برای رفاه حال شهروندان، اعلام کرده‌ایم رانندگان این دسته از خودروها می‌توانند تا سقف ۵۰ درصد نسبت به نرخ عادی کرایه یک مسیر، کرایه خود را افزایش دهند. 
   
اختلاف بر سر نرخ!
درحالی که سرپرست سازمان تاکسیرانی خبر از اختلاف قیمت۵۰ درصدی کرایه تاکسی‌های برقی نسبت به بنزینی می‌دهد، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران اما با انتقاد از اعلام افزایش ۵۰ درصدی نرخ تاکسی‌های برقی به نسبت نرخ عادی کرایه‌های تاکسی‌های بنزینی گفت: به هیچ عنوان این مسأله قانونی نیست و برخلاف مصوبه شورا و غیرقانونی است!
رئیس شورای شهر تهران نیز در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران در خصوص نرخ کرایه تاکسی برقی گفت: «درمصوبه شورا این کار در اختیار تاکسیرانی گذاشته شده بود اماقرارشدمشورت کنیم وباهماهنگی دراین زمینه کارها پیش برود ودرحال حاضر نرخ این تاکسی‌ها ۵۰ درصد بیشتر است اما ماگفتیم فعلا دست نگه دارندتاموضوع بررسی شود.»همچنین علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با«جام‌جم» درخصوص گرانی نرخ تاکسی‌های برقی می‌گوید: «شورای شهر هرسال متناسب با بالارفتن قیمت‌ها نرخ‌گذاری انجام می‌دهداما برخی بخش‌ها به دلیل دور بودن از چشم نظارتی شورای شهر، دچار بی‌نظمی می‌شوند که این موضوع با نظارت و رسیدگی به شکایات حل می‌شود لذا درخصوص نرخ کرایه تاکسی‌های برقی صرفا همان چیزی که تصویب شوراست، مورد قبول است.»
حجت‌الاسلام سید‌محمد آقامیری،رئیس کمیته عمران شورای شهرتهران نیز درگفت‌وگو با«جام‌جم» درخصوص اظهارات سرپرست سازمانی تاکسیرانی واظهارات مسئولان شورای شهرتهران‌بیان می‌کند:«درخصوص کرایه‌ها آنچه رئیس شورای شهر می‌گوید درست است. باید در کمیسیون عمران و حمل و نقل بحث و این موضوع حل شود.» 
برای اطلاع از اظهارات مسئولان سازمان تاکسیرانی نسبت به غیرقانونی بودن نرخ تاکسی‌های برقی،تماسی با مسئول روابط عمومی این سازمان گرفتیم که وی نیز طرح این مباحث را فضاسازی درزمان انتخابات دانست وپاسخگویی و شفاف‌سازی دراین خصوص را به هفته‌های آینده موکول کرد!   اما چرا اکنون اختلاف قیمت این تاکسی‌های برقی تااین حد حاشیه‌ساز شده است؟

تاکسی آدم‌های غیرمعمولی!
شاید ریشه اصلی پررنگ شدن موضوع کرایه خودروهای برقی تهران را بتوان درافزایش۴۵درصدی نرخ تاکسی‌های بنزینی از ابتدای امسال دانست.چراکه درشرایطی که نرخ کرایه تاکسی‌های بنزینی به این اندازه افزایش یافته است،افزوده شدن ۵۰تا ۸۰ درصد قیمت بر این مقدار،عملا استفاده ازتاکسی‌های برقی برای همه اقشار جامعه راسخت یا غیرممکن می‌کند.به نوعی انگار با آمدن این تاکسی‌های لاکچری باید دیگر دراستفاده ازتاکسی نیزشاهداختلاف طبقاتی باشیم! گرچه درقانون هوای پاک براستفاده و بکارگیری خودروهای برقی تأکید شده و نمی‌توان نقش این اقدام در بهبود وضعیت آلودگی کلانشهر تهران را نادیده گرفت اما حل یک معضل نباید سبب شکل‌گیری معضلی دیگر شود. بهتر بود مسئولان شهرداری و سازمان تاکسیرانی پیش از اجرای این طرح به یک تفاهم بر سر ابعاد مختلف این موضوع می‌رسیدند تا از همین ابتدا شائبه‌های محرومیت قشر معمولی و حتی ضعیف جامعه در استفاده از این تاکسی‌های لاکچری ایجاد نشود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها