روایت کمدی‌ از دهه۵۰ در سریال جدید شبکه ۳سیما

تبعیدی‌های دربندون

از چهارشنبه شب، شبکه سوم سیما سریالی جدید‌ را راهی آنتن کرده است. سریالی که چهره‌های آشنا و محبوب کم ندارد. نقش‌های اصلی سریال «دربندون» را هومن برق‌نورد و امیرحسین رستمی بر عهده دارند که سابقه زوج کمدی بودن در کارنامه‌شان هست؛در آثاری همچون دودکش و پادری حضور این دو در فضایی نو البته در قاب‌هایی متعلق به دهه ۵۰ مخاطبان را به سفری تاریخی می‌برد.
کد خبر: ۱۴۵۹۹۴۵
نویسنده نوشین مجلسی - دبیرگروه رسانه
تبعیدی‌های دربندون
سفری که قراراست به وعده دست‌اندرکاران مجموعه، خنده برلبان‌شان بیاورد. درپشت دوربین نام‌های آشنا به چشم می‌خورد. امیرمهدی پوروزیری و سجاد نصراللهی‌نسب، تهیه‌کنندگان‌سریال هستند. کارگردانی راحسن لفافیان برعهد‌ه دارد. محمدحسن رعیت‌پور، حامد غضنفری آبکنار، مسعود غزنچایی، محراب توکلی و امیرحسین حمیدی نویسندگان سریال هستند.  
 
قرار است بخندیم اما نه به هر قیمتی
سریال ‌دربندون‌ حال و هوای کمدی دارد که در قسمت‌های ابتدایی بیشتر فضا و شخصیت‌ها معرفی می‌شوند و به مرور چند و چون قصه‌ها و روابط میان آدم‌ها دست مخاطبان می‌آید. آنچنان که حسن لفافیان، کارگردان سریال در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح می‌کند: در دهه ۵۰ دو نفر بر اثر یک اتفاق دستگیر و به شهری عجیب و غریب تبعید می‌شوند که بیشتر به ناکجاآباد می‌ماند. قصه‌ها در این شهر اتفاق می‌افتد. البته هر قسمت تقریبا قصه مجزا دارد که با یک نخ تسبیح به هم متصل می‌شود. در خود قصه‌ها شخصیت‌هایی به اثر‌‌ و همچنین شخصیت‌هایی از تهران به این تبعیدگاه اضافه می‌شوند؛ به همین خاطر بازیگران مهمان نیز خواهیم داشت.این کارگردان که پیش‌تر ازاو آثاری همچون حکم رشد،کلبه‌ای در مه، به رنگ خاک، آخرین مهلت، روشنایی دریا و... را دیده‌ایم، ادامه می‌دهد: این سریال کمدی است ولی فضا به گونه‌ای نیست که به هر دلیلی مخاطب را بخندانیم. 
 
تقابل داود و منوچهر
همان‌طور که در این قسمت‌های ابتدایی دیدیم، داود با بازی هومن برق‌نورد شخصیت جدی دارد و تلاش می‌کند اوضاع را درست کند تا در این دو سال (که فعلا تبعید شدند) کمتر اذیت شوند. اما منوچهر با نقش‌آفرینی امیرحسین رستمی مدام در حال خطا کردن است. فکر می‌کند خیلی سرش می‌شود و عاقل است اما برعکس هر کاری انجام می‌دهد اوضاع‌شان را خراب‌تر و به همین دلیل مردم و رئیس کلانتری را با خودشان دچار مشکل می‌کند.اگر تا امروز بیننده سریال بودید متوجه تغییر ظاهری برق‌نورد از بازیگران اصلی قصه شده‌اید. او مدتی است وزنش را کم کرده و در این سریال متفاوت‌تر از گذشته ظاهر شده است. 
لفافیان، کارگردان سریال می‌گوید: فکر می‌کنم با توجه به این‌که اخیرا وزنش بالا رفته بود و دارد پا‌ به سن می‌گذارد، ترجیح داده کاهش وزن داشته باشد تا سلامتی خود را بیشتر حفظ کند. البته من از جانب خودم اظهار‌نظر می‌کنم. از این کارگردان می‌پرسیم ‌دربندون‌ تا چه اندازه قرار است یادآور زوج کمدی دودکش و همراهی رستمی و برق‌نورد در آن سریال باشد؟ او بیان می‌کند: این دو بازیگر، توانا هستند و این نقش با اثر قبل‌شان متفاوت است. متن و فضا با نگاه متفاوتی طراحی شده است و بازی‌های جذاب‌تری از آنها خواهیم دید. در سریال دودکش یک مثلث وجود داشت که در واقع دو ضلع اصلی آن که یک زوج کمدی را شکل می‌دادند، آقایان برق‌نورد و تشکر بودند. ضلع دیگر نقشی بود که آقای رستمی بر عهده داشت. در سریال دربندون بار بیشتری بر دوش آقای امیرحسین رستمی گذاشته است.این دونفر،نقش اصلی سریال هستند.انرژی بسیاری برای پروژه گذاشتندو تا امروز خیلی اذیت شدند. 
امیرحسین انصافی، سیاوش چراغی‌پور، فرزانه سهیلی، نوشین تبریزی،ساعد هدایتی،سامان دارابی،رضا کریمی،سیدمهرداد ضیایی، محمدعلی سلیمان‌تاش،امید روحانی، عباس محبوب، مرضیه صدرایی، بلور کسائیان و...ازدیگر بازیگران این سریال هستند.
 
قصه از کجا شروع شد؟
پخش سریال خیلی ناگهانی بود و لفافیان در این خصوص توضیح می‌دهد: کلید این کار شش ماه پیش زده شد. ایده‌ای در اتاق فکر میان من، نویسندگان، تهیه‌کنندگان و مدیریت شبکه شکل گرفت. البته در آن زمان هیچ متنی وجود نداشت. طبیعتا نشست‌های زیادی داشتیم تا به خط داستانی مطلوب رسیدیم که همین چیزی است که پخش می‌شود.این کارگردان می‌گوید: مکانی در شهرک پلیس در بوستان ولایت را برای طراحی فضای سریال مناسب دیدیم. آنجا را برای لوکیشن مربوط به دهه ۵۰ خورشیدی (قبل از انقلاب) ساختیم. آنچه می‌بینید، ساخته شده است،( شاید ۵ تا ۱۰ در‌صد سازه نه در حد دکور وجود داشت)که آقای مجد، طراح صحنه به کمک گروه این کار را انجام داد. در این فضا پیشتر، سریال نجلا تصویربرداری شده که اثری جنگی بود. همچنین سریال آمرلی در این اینجا بوده که آن هم فضای عربی داشت. پس با حضور آقای مجد و همکاران این فضا کاملا تغییر کرد و تبدیل به معماری دهه ۵۰ شد. وی ادامه می‌‎دهد: موازی با ساخت و ساز، متن‌ها نوشته می‌شد. حدود ۱۰ تا ۱۲ قسمت کامل داریم و بقیه ایده است. معمولا در چنین آثاری همه متن را نمی‌نویسند و می‌گذارند با توجه به بازخوردها در پخش نسبت به بازی‌ها و...فیلمنامه راپیش ببرند.کارگردان ‌دربندون‌ عنوان می‌کند: این روزها به صورت همزمان با پخش، تصویربرداری در حال انجام است. البته قرار نبود به این زودی به پخش برسیم. قرار بود دو تا سه ماه دیگر سریال پخش شود‌ اما کار متعلق به تلویزیون است و مدیران تصمیم گرفتند در این زمان روی آنتن برود. هر چند ما در این فرصت به چالش افتادیم اما امیدواریم بازخوردهای خوب را دریافت کنیم و خستگی همه در برود. 
   
این قصه سر دراز دارد
لفافیان درباره گروه نویسندگان هم توضیح می‌دهد: سه‌ نویسنده داشتیم و یک سرپرست نویسندگان. در دو هفته اخیر دو نویسنده اضافه شدند که به ما کمک کنند. چون به احتمال ۸۰ – ۹۰ درصد سریال بیش از ۳۰ قسمت خواهد داشت. طبیعتا در این راه نیاز به کمک و ایده داریم. 

نیم‌نگاهی به اهالی قصه
داود: 
هومن برق نورد ایفاگر نقش داود است. او سعی می‌کند در شرایط دشوار تصمیم‌های عاقلانه بگیرد
منوچهر: امیرحسین رستمی، بازیگر نقش منوچ (منوچهر) است که برعکس مقابل داود معمولا تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد
سروان دوایی: سیاوش چراغی‌پور ایفاگر این نقش است. او مسئولیت برقراری نظم در شهر را برعهده دارد
استوارمشقی: ساعد هدایتی بازیگری که اورابیشتر با نقش‌های کمدی می‌شناسیم دراین سریال نقش مشقی(معاون دوایی)رابازی‌می‌کند
همسر دوایی: نوشین تبریزی، بازیگر باسابقه تئاتر نقش همسر سروان دوایی و مادر آذر را بازی می‌کند 
آذر: فرزانه سهیلی بازیگر این نقش است. آذر دختر سروان دوایی است و در بیمارستان کار می‌‎کند
فریدون: سامان دارابی بازیگر این نقش است. شخصیتی که از آدم‌های عجیب و غریب شهر است و نسبت خانوادگی با دوایی دارد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها