حماسه انتخابات پیش‌رو تکمیل‌کننده حماسه بدرقه شهیدان خدمت
رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) تصریح کردند:

حماسه انتخابات پیش‌رو تکمیل‌کننده حماسه بدرقه شهیدان خدمت

«جام‌جم» سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص جنگ غزه و مسأله فلسطین را بررسی می‌کند

درخشش مقاومت، افول سازش

حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای(حفظه‌ا...)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص شرایط جاری در فلسطین فرمودند: «امام خمینی(ره) معتقد بودند دل به مذاکرات سازش بسته نشود و به این امیدوار نباشید در مذاکرات سازش مشکل فلسطینی‌ها حل شود و به نقطه عادلانه برسند، این خلاصه حرف امام بود.
حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای(حفظه‌ا...)، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی در خصوص شرایط جاری در فلسطین فرمودند: «امام خمینی(ره) معتقد بودند دل به مذاکرات سازش بسته نشود و به این امیدوار نباشید در مذاکرات سازش مشکل فلسطینی‌ها حل شود و به نقطه عادلانه برسند، این خلاصه حرف امام بود.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۳۹
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

ایشان معتقد بودند، باید مردم فلسطین در میدان عمل حق خودشان را بگیرند، رژیم صهیونیستی را وادار به عقب‌نشینی و تضعیف کنند و همه ملت‌های دنیا و دولت‌های مسلمان، به‌ویژه از فلسطینی‌ها حمایت کنند. اگر ملت‌ها وارد میدان شوند، خود فلسطینی‌ها اقدام کنند و کمر به عمل ببندند، رژیم صهیونیست وادار خواهد شد عقب‌نشینی کند و امروز این اتفاق افتاده است. فلسطینی‌ها در ماجرای «طوفا‌ن‌الاقصی» وارد میدان شدند،اقدام کردند، دشمن رادرکنج میدانی قراردادندکه هیچ راه فرارووسیله نجاتی برایش‌وجود ندارد.»

در اینجا باید طوفان‌ الاقصی را فراتر از یک پیروزی میدانی دانست. پیروزی بزرگ رزمندگان مقاومت در عملیات طوفان‌الاقصی علاوه بر آثار میدانی و راهبردی، دارای آثار گفتمانی و فرهنگی مهمی در منطقه وحتی نظام بین‌الملل است. همگان روی این گزاره مهم متفق‌القول هستند که نمی‌توان بدون توجه به ابعاد گفتمانی مقاومت، شرایط جاری در منطقه و فلسطین را بررسی و تحلیل کرد. حماسه‌سازی‌های جبهه مقاومت، مصدری گفتمانی داشته و منبعث از ارزش‌ها و اصولی است که دشمن صهیونیستی و حامیان غربی آن قدرت درک و تحلیل آن را هیچ‌گاه نداشته وندارند. قدرمتیقن گفتمانی وفرهنگی عملیات طوفان‌الاقصی، پایان رسمی تاریخ‌مصرف گفتمان سازش و مرگ آن است. حتی برخی اعضای تشکیلات خودگردان فلسطین و فتح اذعان کرده‌اند که دیگر جایی برای بازخوانی گفتمان سازش و متعلقات آن مانند پیمان ابراهیم و طرح دودولتی باقی نمانده‌ است. دشمن صهیونیستی همزمان با نبرد میدانی، نبرد گفتمانی را نیز به جبهه مقاومت واگذار کرده و دیگر جایی برای احیای گفتمان سازش با رژیم اشغالگر صهیونیستی باقی نمانده‌ است.عملکردگرو‌ه‌های مقاومت و واقعیت صحنه در دو دهه اخیر نشان داده دیگر هیچ نشانه‌ای از اقتدار پوشالی و ادعایی رژیم‌صهیونیستی وجود ندارد و این مسأله نتیجه استناد و اتکا به گفتمان مقاومت و مشتقات آن بوده‌ است. 
   
گفتمانی برخاسته از فطرت

گفتمان مقاومت، برخاسته از فطرت انسان‌هاست و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، دامنه وعمقی جهانی دارد. عملیات‌های استشهادی موفقیت‌آمیز اعضای مقاومت در اراضی اشغالی،پیروزی‌های حماس درمواجهه نظامی با صهیونیست‌ها و اراده مثال‌زدنی ساکنان جنین و کرانه باختری و شیخ جراح در مصاف با اشغالگران و...جملگی منبعث از گفتمان مقاومت است. گرچه هنوز هم برخی کشورهای عربی، بر اساس خاطرات همان سال‌ها مسیر سازش با اسرائیل را دنبال می‌کنند اما عملکرد گرو‌ه‌های مقاومت و واقعیت صحنه در دو دهه اخیر نشان داده که دیگر هیچ نشانه‌ای از اقتدار دهه‌های ابتدایی حیات رژیم صهیونیستی وجود ندارد و این مسأله نتیجه ایستادگی‌ای است که گروه‌های مقاومت نظیر حزب‌ا... لبنان، حماس، جهاد اسلامی و... در سال‌های گذشته انجام داده‌اند. جنگ غزه، نقطه آشکارساز تبلور و تثبیت گفتمان مقاومت، نه‌تنها در سطح منطقه، بلکه در جهان است. 
   
مرگ گفتمان سازش 

تشکیلات خودگردان فلسطین و برخی کشورهای عربی پیرو گفتمان سازش، مدت‌هاست شاهد تبلور گفتمان مقاومت و تثبیت آن در منطقه و جهان هستند اما هنوز خود را با این حقیقت مطلق وفق نداده‌اند. رژیم اشغالگر صهیونیستی در سال‌ها و دهه‌های ابتدایی حضور نامشروع خود در سرزمین فلسطین، همواره تلاش کرده از قدرت نظامی خود در مسیر ترویج و تثبیت گفتمان سازش (گفتمان مبتنی بر پذیرش اشغالگری به مثابه یک واقعیت!) بهره ببرد. قبل از تشکیل حزب‌ا... لبنان، ارتش اسرائیل به لبنان حمله کرد، وارد این کشور شد و بیروت را تسخیر کرد اما پس از شکل‌گیری و افزایش قدرت حزب‌ا...، ارتش متجاوز صهیونیستی سال ۲۰۰۶ با تانک‌های منهدم‌شده مرکاوا و ناوچه درهم‌شکسته ساعر مواجه و متعاقبا، ناچار به عقب‌نشینی در برابر فرزندان مقاومت شد. از تابستان ۲۰۰۶ میلادی تاکنون، گفتمان سازش روز‌به‌روز ضعیف‌تر شده و تنفس مصنوعی آمریکا و اتحادیه ‌اروپا به این گفتمان نیز نتوانسته به احیای آن منجر شود. اکنون، در سال ۲۰۲۴ عملکرد جبهه مقاومت فلسطین در عملیات طوفان‌الاقصی و پشتوانه گفتمانی و معنوی این حماسه بزرگ، ضربه نهایی را به گفتمان سازش وارد ساخته ‌است. معادلات قدرت در منطقه اکنون شفاف‌تر از همیشه رقم خورده و ترسیم شده ‌است. در یک سوی این معادله، حامیان رژیم صهیونیستی هستند که از تمام توان خود برای حفظ این رژیم جعلی استفاده می‌کنند. اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه با قدرت و صلابت روی پیروزی نهایی بر رژیم کودک‌کش اسرائیل متمرکز شده‌ است. 

معادله‌ای که  کاملا شفاف است 

معادله قدرت در منطقه کاملا شفاف است. در یک سوی این معادله، جبهه‌ای قرار دارد که برای جلوگیری از اضمحلال رژیم صهیونیستی به آب‌و‌آتش می‌زند اما در مقابل، گفتمان مقاومت در منطقه کمترین سنخیتی با سکون و تسلیم در برابر دشمنان ندارد. دشمنانی که مطابق محاسبات دقیق اتاق‌های فکر و فرماندهان ارشد وکارکشته نظامی خود، درصدد شکست گفتمان مقاومت و تقویت گفتمان سازش بوده و حتی برای دوران سلطه جدید در منطقه برنامه‌ریزی کرده بودند، با قدرت محاسبه‌ناپذیر جبهه مقاومت مواجه شده‌اند. فرجام این معادله، چیزی جز سقوط صهیونیست‌ها و گفتمان سازش نیست. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها