مهر: سرپرست وزارت صنایع و معادن از صدور دستور توقف احداث 8 طرح دولتی در بخش فولاد خبر داد و گفت: هماکنون 80 شرکت خصوصی خواستار اجرای این 8 طرح هستند.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۱

علی اکبر محرابیان امروز در مراسم تحویل ده هزار دستگاه تاکسی دوگانه سوز سایپا به ناوگان حمل و نقل عمومی کشور گفت: خودروسازها با حجم و وزنی که در صنایع کشور دارند باید سیاستگذاری صحیحی بر روی آنها صورت گیرد که در این راستا برای جلوگیری از پراکنده کاری ها معاونت خودرو در وزارت صنایع و معادن تشکیل شده که مسئول آن معاون وزیر صنایع محسوب می شود.
وی افزود: طی یک ماه اخیر تلاش زیادی برای واگذاری سهام شرکت های زیرمجموعه وزارت صنایع و معادن صورت گرفته که در این راستا در 21شهریورماه بزرگترین عملیات خصوصی سازی تاریخ بورس کشور توسط وزارت صنایع و معادن با عرضه سهام شرکت ملی مس ایران صورت گرفت که کیفیت کار بسیار بالا بود.
محرابیان ادامه داد: زمانی که سهام این شرکت را برای تست قیمت به بورس ارسال کردیم قیمت عرضه 350 تومان اعلام شد که بررسی های دقیق کارشناسان وزارت صنایع و معادن طی یک ماه اخیر این نتیجه را رقم زد که نباید زیر 800 تومان سهام شرکت ملی مس را عرضه کرد.
وی افزود: اصل 44 قانون اساسی، خصوصی سازی با کیفیت مناسب است که بازار به آن اقبال خوبی نشان دهد، این درحالی است که وزارت صنایع و معادن به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیست و بنده از اولین روز ورودم به وزارت صنایع و معادن رقابت با بخش خصوصی را کاملا ممنوع اعلام کردم.
محرابیان تصریح کرد: بخش دولتی اجازه دخالت در فعالیت بخش خصوصی را ندارد، این درحالی است که بیشترین پتانسیل خصوصی سازی در کشور در وزارت صنایع و معادن نهفته است و وزارت صنایع و معادن این پتانسیل را دارد که در یک زمان معقول و کوتاه و با قیمت کارشناسی شده این کار را صورت دهد.
وی گفت: 5 کارخانه عظیم در کشور شامل 3 کارخانه فولاد، یک کارخانه مس و یک کارخانه آلومنیوم تا پایان امسال میزانی از سهامشان که مشمول اصل 44 قانون اساسی است با کیفیت عالی واگذار خواهد شد و البته بخش خصوصی نیز با خرید سهام شرکت ملی مس نشان داد که در بازار رقابت، رقابت سالمی را پیشه می کند و این جای تبریک دارد.
محرابیان اظهار داشت: وزارت صنایع و معادن وارد عرصه نوینی از خصوصی سازی شده که امید می رود از این پس واگذاری ها بهتر و باسرعت و کیفیت بالاتری صورت پذیرند ولی سیاست ما در خصوص سازی جلوگیری از رقابت دولت با بخش خصوصی است که البته این به معنای جلوگیری از زمان خصوصی سازی نیست بلکه جلوگیری از حضور بخش دولتی از همین امروز در رقابت با بخش خصوصی است.
به گفته وی ، دولت قرار بود عملیات احداث 8 طرح فولاد را شروع کند که با حضور من در وزارت صنایع و معادن جلوی این کار گرفته شد که البته بخش اعظمی از کار نیز صورت گرفته بود ولی دولت نباید حق اجرای آن را داشته باشد چرا که قطعا در اجرا ضعیف عمل می کند و 20 درصد پروژه را با قیمت بالاتر از بخش خصوصی اجرا خواهد کرد؛ بنابراین مجبور است زمان واگذاری نیز 40 درصد ارزانتر از میزان واقعی آنرا به فروش رساند که این ضرر عظیمی است.
محرابیان تصریح کرد: بیش از 80 بنگاه خواستار حضور در این 8 طرح شده اند که البته این طرحها در نقاط محروم کشور است.
وی تاکید کرد: صنعت کشور نیاز به حمایت رسانه ای دارد چراکه باید جو را در وضعیت آرام توصیف کرد بنابراین اگر بخواهیم خصوصی سازی مطلوبی داشته باشیم باید جو را آرام داشته باشیم تا سریعتر بتوان تکالیف را در اجرای سازوکارهای اصل 44 پی گرفت.
محرابیان گفت: ماه اول سال 85 تنها به موضوع برنامه ریزی برای بهینه سازی مصرف سوخت در کشور صورت گرفته و در 6ماهه دوم سال گذشته نیز برای مشورت با نمایندگان مردم 30 بار در مجلس و 3 بار در صحن علنی آن حضور یافتم تا وضعیت فعلی کشور با مشورت قوای مجریه و مقننه برای حمل و نقل عمومی کشور بوجودآید.
سرپرست وزارت صنایع و معادن افزود: ذخایر ارزی ایران در سال به 57میلیارد دلار می رسد که بر این اساس 50میلیارد دلار آن صرف پرداخت یارانه انرژی می شود به نحوی که یک سوم به بنزین، یک سوم به گازوئیل و مازوت و یک سوم به گاز طبیعی اختصاصی می یابد.
محرابیان گفت: ثبت نام برای تعویض 250 خودروی فرسوده در مهرماه 85 و عملیات تحویل آن از آذرماه همان سال شروع شد که بر این اساس تا دو هفته قبل 273هزار خودرو اسقاط شد و ثبت نام های سال 86 نیز صورت گرفته که در نیمه دوم امسال کار شروع خواهد شد.
به گفته وی با اجرای یک تکلیف از تبصره 13 قانون بودجه 4 تا 4.5 هزار میلیارد تومان صرفه جویی حاصل شده که شرکت خودروسازی سایپا با ورود 10 هزارتاکسی به ناوگان 100میلیارد تومان صرفه جویی مصرف را خواهد داشت.
محرابیان تاکید کرد: تبصره 13 چهار گروه تکلیفی را برای دولت مشخص کرده که شامل توسعه حمل و نقل عمومی، خروج خودروهای فرسوده و پرمصرف، گازسوزکردن خودروها و توسعه دولت الکترونیک است.
وی با ارائه گزارش عملکرد بحث گازسوزکردن خودروها افزود: از انتهای مردادماه سال گذشته راهنمایی و رانندگی اجازه شماره گذاری خودروهای گازسوز را نداد و تمام خودروها باید به صورت گازسوز تولید می شود، این درحالی است که هم اکنون خودروها با مخزن و تجهیزات کامل گازسوز تحویل داده می شود و در سال آتی نیز عمده خودروها با موتور پایه گازسوز تولید می شود.
سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: دوگانه سوز کردن خودروها راه نیمه ای بین بنزین سوز و گازسوزکردن کامل خودروها است که امروز تقریبا تمام خودروها به صورت دوگانه سوز تولید می شود و در نیمه دوم امسال نیز بیش از 100هزار خودرو با موتور پایه گازسوز تولید می شود این درحالی است که در سال آتی نیز تمام خودروها باید پایه گازسوز باشند . وی اظهار داشت: کاری که ظرف یکسال گذشته تحت تبصره 13 صورت گرفته کاری است که در کشورهای مشابه 4تا5 سال زمان برده است.
محرابیان در خصوص جایگاههای CNG در کشور گفت: هم اکنون 250 تا 260 جایگاه CNG در کشور وجود دارد که بیش از 400 جایگاه دیگر نیزعملیات ساخت آن به اتمام رسیده و درحال نصب تجهیزات است ضمن اینکه تا پایان مهرماه نیز وزارت نفت باید تعداد جایگاهها را به 550 عدد و تا آخر سال به 1000 عدد رساند.
به گفته وی ساخت جایگاه CNG کار پیچیده ای است و نیاز به تکنولوژی بسیار بالایی دارد. محرابیان گفت: موتور پایه گازسوز کاملا ملی است و ایران میان 56کشور اسلامی دنیا اولین کشوری است که موفق به تولید این موتور با توانایی های داخلی شده است.
وی در خصوص خروج خودروهای فرسوده در سال گذشته گفت: تکلیف دولت خروج 250 هزار خودروی فرسوده بود که باید در سال 86 حدود 300هزار خودروی فرسوده از رده خارج شود که از این رقم بخشی به صورت خروج نقدی آغاز شده است ولی اعتبار مربوط به آن اندک بود و سال گذشته مجلس فقط 956 میلیارد تومان اعتبار برای اینکار در نظر گرفته بود. امسال نیز 510 میلیارد تومان اعتبار اخذ شده که 20 درصد کمتر از سال گذشته است ولی دولت از منابع داخلی وزارت نفت و منابع بنگاههای زودبازده سعی در جبران این کمبود اعتبار داشته است.
سرپرست وزارت صنایع و معادن گفت: سرانه مصرف بنزین اگر عملیات تبصره 13 و گسترش حمل و نقل عمومی صورت نمی گرفت یک لیتر و 18 صدم لیتر بود که این سرانه درکشورهایی نظیر هند 0.3 لیتر ، ترکیه 0.14 لیتر ، مصر 0.15 لیتر و اروپا 0.5 تا 0.7 لیتر است که اگر سهمیه بندی اجرا نمی شد میزان زیادی منابع اتلاف می شد.
محرابیان افزود: طی 2 ماه اخیر 30 هزار دستگاه تاکسی وارد کشور شده که این رقم در سه سال 82 ، 83 و 84 مجموعا 5400 دستگاه بوده ، این درحالی است که اگر چه در بحث ورود خودروی ون به ناوگان وزارت صنایع قولی نداده بود ولی 2 هزار دستگاه ون وارد ناوگان شده که میزان صرفه جویی مصرف آن بیش از تاکسی است.
به گفته وی طی 2 ماه اخیر 1000 دستگاه اتوبوس وارد ناوگان شده و در اواخر هفته جاری یا شنبه هفته آتی 1000 دستگاه دیگر نیز وارد ناوگان می شود.
محرابیان گفت: طبق بررسی ها اگر 8 رام قطار وارد ناوگان مترو شود مدت زمان انتظار در ایستگاههای مترو از 4 به 3 دقیقه می رسد که علیرغم تعهد وزارت صنایع برای اضافه کردن 8رام قطار به ناوگان مترو امروز 10 رام قطار به این ناوگان اضافه می شود به این معنا که ظرفیت جابجایی مسافر در متروی تهران 25درصد افزایش می یابد.
وی افزود: برخی از طرح های مترو نیز معطل فاینانس بود که خوشبختانه از منابع داخلی تامین اعتبار شد. البته اعتبار 215 میلیارد تومانی نیز در اختیار شرکت مترو قرار گرفته شده است ضمن اینکه خرید واگن نیز شروع شده و قرارداد آن منعقد و 15درصد نیز پیش پرداخت آن صورت گرفته ضمن اینکه LC نیز گشایش شده و دیماه یا بهمن ماه به ناوگان اضافه می شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها