واحد مرکزی خبر: سخنگوی قوه قضائیه اعلام کرد: شرکت های بیمه موظفند در 15 مدت روز خسارتهای بیمه گذاران را پرداخت کنند.
کد خبر: ۱۴۵۴۴۶

علیرضا جمشیدی در نشستی خبری با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دستگاه قضایی و شرکت های بیمه گفت: شرکتهای بیمه موظفند خسارتهای وارده به اشخاص را که منتهی به فوت یا جرح می شود بر اساس توافق صورت گرفته و دستورالعمل ده ماده ای در15 روز بپردازند.
وی افزود: خسارت دیدگان در صورت اجرا نکردن بیمه به تعهدات خود، می توانند به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کنند.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین از آماده شده لایحه آیین دیوان عدالت اداری و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی خبر داد و گفت: این لایحه در 96 ماده و 16 تبصره در شش ماه آماده و برای تصویب به مجلس فرستاده شده است.
وی افزود: این لایحه نخستین بار درباره دیوان عدالت اداری تنظیم شده که در آن شیوه رسیدگی و چگونگی اجرای احکام، در دسترس بودن دفاتر دیوان عدالت اداری در همه جای کشور و تسریع به شکایات مردم به صورت منضبط دیده شده است.

بازدید هیات سه نفره رئیس قوه قضائیه از زندانها
علیرضا جمشیدی در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به بازدید هیات سه نفره رئیس قوه قضائیه از زندانهای سراسر کشورگفت: آیت الله هاشمی شاهرودی این هیات سه نفره را موظف کرده است پس از بازدید از زندان های سراسر کشور گزارش خود را اعلام کنند.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: رئیس قوه قضائیه تاکنون50 بخشنامه درباره زندانیان صادر کرده است که تمامی آن ها تضمین کننده حقوق زندانیان است.
جمشیدی با اشاره به اینکه زندان های ما پس از انقلاب دچار تحول و دگرگونی های بسیاری شده است خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب زندان اوین منشاء بسیاری از معضلات بود و در آن شکنجه های قرون وسطی صورت می گرفت.
وی افزود: ماموریت این هیات از هفته گذشته آغاز شده است و این هیات باید ظرف شش ماه گزارش خود را به رئیس قوه قضائیه اعلام کند.
سخنگوی قوه قضائیه با اشاره به 145هزار زندانی در کشور گفت: با تمهیدات و برنامه های گوناگون در هشت سال گذشته شاهد کاهش ده درصدی آمار مربوط به زندانیان بودیم در حالی که در سالهای گذشته، شاهد افزایش ده تا پانزده درصدی زندانیان بودیم.
جمشیدی درباره تحولات صورت گرفته درباره زندان ها و زندانیان، به برچیده شدن سلول انفرادی، ایجاد دفاتر حقوق شهروندی در زندانها، تشکیل واحدهای صلح و سازش، حذف لباس زندانی، تاسیس مراکز مراقبت پس از خروج، تقویت واحدهای مددکاری، توسعه وضع بهداشتی زندانیان، طبقه بندی زندانیان و آموزش و پژوهش زندانیان اشاره کرد.
وی با اشاره به نزدیک شدن ماه رمضان و برگزاری مراسم جشن گلریزان برای آزادی زندانیان ناتوان مالی گفت: سال گذشته نزدیک به 4604 نفر از محکومان مالی با کمک مردم و افراد خیر از زندانها آزاد شده اند که امیدواریم امسال نیز مردم از این اقدام ستاد دیه استقبال کنند.
جمشیدی به لایحه اصلاح قانون محکومیت های مالی اشاره کرد و افزود: دستگاه قضایی معتقد است نباید زندانیان ناتوان از پرداخت دیه در زندان باشند به همین علت از مجلس شورای اسلامی می خواهیم هرچه زودتر این قانون را تصویب کند.
سخنگوی قوه قضائیه درباره تعداد زندانیان تحت قرار گفت: در این زمینه اقدام به تحول در آیین دادرسی و استفاده از قرارهای جایگزین به جای حبس کردیم و از قضات خواستیم تا از بازداشت موقت کمتر استفاده کنند.
جمشیدی درباره کیان تاجبخش گفت: فکر می کنم تا یکی دو روز آینده تصمیمی جدید درباره آزادی وی گرفته و اعلام شود.
وی همچنین درباره اینکه تعداد زندانیان امنیتی گفت: تعداد این زندانیان در تهران سی نفر است.
سخنگوی قوه قضاییه درباره دیدار حجت الاسلام و المسلمین مهدی کروبی دبیرکل حزب اعتماد ملی با رئیس قوه قضائیه گفت: موضوع این دیدار، برگزاری سالم انتخابات مجلس شورای اسلامی و وظایف قوه قضاییه در این زمینه بوده است.
جمشیدی درباره لایحه حمایت از خانواده و بحث های حاشیه آن گفت: این لایحه پس از ارسال به دولت در سه الی چهار مورد تغییراتی از جمله تعلق گرفتن مالیات به مهریه های غیر متعارف و اخذ این مالیات از سوی وزارت اقتصاد و دارایی در ماده 25و اینکه ازدواج مجدد باید با اذن دادگاه باشد صورت گرفت، که براساس تفسیر شورای نگهبان دولت نباید لوایح قضایی را تغییر دهد.
پیش از نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه، خبرنگاران داخلی و خارجی از تعدادی از بندهای مختلف زندان اوین از جمله بند مربوط به محکومان مالی، بخش اشتغال زندانیان و تسهیلات رفاهی آنان بازدید کردند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها