سیاسی سازی حقوق بشر متوقف شود

اجلاس وزرای عضو جنبش عدم تعهد در تهران با محور حقوق بشر و تنوع فرهنگی با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
کد خبر: ۱۴۴۵۱۲

در این نشست 2 روزه که بیش از یکصد هیات و 56 وزیر از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد شرکت کردند، ابتکار جمهوری اسلامی ایران در زمینه حقوق بشر و تنوع فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت و فرصتی برای طرح دیدگاه های کشورهای در حال توسعه در این خصوص ایجاد شد. وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در اجلاس تهران از جامعه بین الملل خواستند تا از رفتارهای تبعیض آمیز در مقابل سایر ملتها و فرهنگ ها پرهیز کنند.
وزرای خارجه و روسای هیاتهای عضو جنبش غیرمتعهدها در سند نهایی خود درباره حقوق بشر و تنوع فرهنگی که در پایان اجلاس تهران منتشر شد با تاکید بر تساوی حاکمیت اعضای ملل متحد با تعهد و تضمین احترام کامل به حقوق بشر و آزادی های اساسی هر نوع تلاشی را به منظور استفاده از توان اقتصادی به عنوان ابزاری در جهت تحمیل سلطه فرهنگی بر دیگران را تقبیح کردند.
این گروه با تجدید عزم خود برای ارتقا و حمایت از تمامی حقوق بشر و آزادی های اساسی ، احترام به موقع به دیگران و حقوق آنها را در تعیین رویکرد آزادانه ضروری دانسته و بر عزم مجدد برای کمک به همکاری های گسترده بین المللی در حل مشکلات جاری جهان تاکید کردند.
وزرای خارجه جنبش عدم تعهد همچنین با ابراز نگرانی از تاثیرات نامطلوب ایجاد شده در حقوق بشر عنوان کردند که هر دکترینی که بر مبنای نژاد، یا برتری فرهنگی بنا شده باشد به لحاظ علمی غلط و به لحاظ اخلاقی منکوب ، و به لحاظ اجتماعی ناعادلانه و خطرناک بوده و می بایست قویا بعنوان زمینه و تبلور آپارتاید مردود شود.
در عین حال این اعضا با محکوم کردن تلاشها برای شناسایی هر فرهنگی با تروریسم ، خشونت و نقض حقوق بشر، برنامه های عمل زیری را تصویب کردند که از جمله این برنامه ها، توصیه به سران دولتهای عضو نهضت عدم تعهد برای ورود به موضوع حقوق بشر و تنوع فرهنگی در برنامه ها و فعالیت های این نهضت و حمایت از پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران برای تاسیس مرکز حقوق بشر و تنوع فرهنگی جنبش غیرمتعهدها در تهران بود.

اعلام مواضع

از سوی دیگر وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در حاشیه این اجلاس ضمن دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان مواضع کشورهای خود را پیرامون سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران اعلام کردند.
سرگئی مارتینوف وزیر امور خارجه بلاروس با تاکید بر حق ایران در دستیابی به انرژی هسته ای گزارش اخیر البرادعی را درباره فعالیت های هسته ای ایران مثبت ارزیابی کرد و در این باره گفت: در حال حاضر هیچ دلیلی برای تداوم بررسی موضوع هسته ای ایران در شورای امنیت وجود ندارد. وی همچنین در دیدار با منوچهر متکی وزیر امورخارجه بر لزوم ارائه سند اجلاس تهران به سازمان ملل متحد و پیگیری جدی دستاوردهای این اجلاس در میان اعضای ملل متحد تاکید کرد و خواستار تسریع در همکاری های نفتی میان ایران و بلاروس شد.

حمایت از حقوق هسته ای ایران

وزیر امور خارجه بولیوی نیز تاکید کرد جهان باید حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد.
داوید چوکه وان کا؛ وزیر امور خارجه بولیوی همچنین با تاکید بر وزین تر شدن جایگاه جنبش عدم تعهد در معادلات بین المللی ، تاکید کرد: کشورهای عضو این جنبش باید مانند سایر منتقدان سیاست های غرب دست به دست هم دهند تا از این طریق علاوه بر پررنگ کردن نقش خود در معادلات منطقه ای ، خود را موجه نشان دهند.

ایجاد دفتر حقوق بشر در تهران

در همین حال معاون اول وزیر امور خارجه یمن با بیان این که کشورش از ایران درخصوص ایجاد دفتر حقوق بشر در تهران حمایت می کند، گفت: جهان معاصر تحولات سریعی را تجربه می کند و جهان تک قطبی امروز درصدد است ، اهداف موردنظر خود را محقق سازد.
معاون وزیر امور خارجه سوریه نیز پیشنهاد کرد برای تحقق آرمان های فرهنگی و حقوق بشر متناسب با اصول خویش ، دفتر منطقه ای حقوق بشر در جنوب غرب آسیا و تهران تاسیس شود.

حقوق بین الملل حقوق بشر را تضمین کند

در همین حال نماینده رئیس جمهور شیلی تاکید کرد: حقوق بین الملل باید حقوق بشر را تضمین کند.
عبدل الحق چادری ، معاون وزیر در امور فرهنگ بنگلادش نیز مثلث توسعه ، امنیت و حقوق بشر را مبنای تمام فعالیت ها دانست و خاطرنشان کرد: نباید دید یکجانبه ای به موضوع حقوق بشر داشت ، بلکه باید رویکرد توسعه ای به آن نگاه کرد.
همچنین مدیرکل امور چندجانبه وزارت خارجه اندونزی نیز خواستار اتحاد غیرمتعهدها برای گسترش جهانی مفهوم حقوق بشر شد و گفت : نمی توان قبول کرد یک کشور بخواهد حقوقی را بر کشوری دیگر تحمیل کند.
وزیر دفتر نخست وزیر مالزی نیز تاکید کرد، باید سیاسی سازی حقوق بشر متوقف شود.
گفتنی است پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر برگزاری نشست وزرای جنبش عدم تعهد درباره حقوق بشر و تنوع فرهنگی در چهاردهمین نشست سران غیرمتعهدها که شهریور ماه سال گذشته در هاوانا پایتخت کوبا برگزار شد، به تصویب رسید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها