«ایلان ماسک»، مدیرعامل اسپیس‌ایکس، درجلسه‌ای برتمایل خود برای استفاده از قدرتمندترین راکت جهان، یعنی استارشیپ برای پروازهای مسافربری بین شهرهای بزرگ تأکید کرد. باچنین راکت قدرتمندی می‌توان در۶۰دقیقه به‌دورترین نقطه زمین سفر کرد.
کد خبر: ۱۴۴۱۹۲۴
 
ماسک در یک رویداد ویژه در تأسیسات پرتاب بوکاچیکا اسپیس‌ایکس در تگزاس گفت که به‌احتمال‌فراوان در آینده سفرهای زمینی استارشیپ را ارائه خواهد داد. این اولین‌بار نیست که مدیرعامل اسپیس‌ایکس ازرویای استفاده ازa برای خدمات مسافربری صحبت می‌کند. او هفت سال پیش نیز گفت که هزینه هر بلیت استارشیپ برای سفرهای داخل سیاره زمین می‌تواند به حدود یک بلیت هواپیمای معمولی برسد. ماسک البته به فناوری موردنیاز چنین سفرهایی نیز اشاره کرده است. او باهمان لحن همیشگی و طنزآمیز خود گفت سریع‌ترین راه برای رسیدن از این سمت زمین به‌سمت دیگر، موشک بالستیک قاره‌پیماست، اما فقط باید مطمئن شوید که هسته موشک را حذف کرده باشید و البته آن موشک باید بتواند فرود هم بیاید. اسپیس‌ایکس چند سال پیش نیز ویدیویی منتشر کرد که در آن مسافران سوار موشک بالستیکی می‌شوند و درکمتر از۴۰دقیقه به یک کشور دیگر سفر می‌کنند. در این ویدیو قید می‌شود که با چنین موشکی، سفر از نیویورک تا شانگهای تنها ۳۹دقیقه، لندن به دبی یا نیویورک در۲۹دقیقه و لس‌آنجلس به تورنتو در۲۴دقیقه امکان‌پذیر خواهد بود. البته خدمات مسافربری با استفاده از استارشیپ درسال‌های دور محقق خواهد شد. اکنون اسپیس‌ایکس همچنان درحال کار روی دستیابی به یک پرواز آزمایشی موفق با این موشک، پس از دو تلاش ناموفق برای رسیدن به مدار است. سومین پرواز آزمایشی استارشیپ ممکن است ماه آینده میلادی انجام شود. قبل از پروازهای مسافربری، اسپیس‌ایکس قصد دارد از استارشیپ برای حمل خدمه و محموله به ماه استفاده کند. ناسا به‌دنبال ایجاد پایگاه‌های دائمی روی ماه برای انسان است؛ همچنین از استارشیپ برای اولین پروازهای انسانی به مریخ استفاده خواهد شد.

عکس بارگذاری کنید و جواب‌تان را بگیرید
ویژگی جدید مبتنی‌برهوش مصنوعی به قابلیت‌های جست‌وجوی تصویری درGoogle Lens اضافه شده که با بارگذاری عکس می‌توانید سوالات خودتان درباره آن را بپرسید. این ویژگی به‌روزرسانی‌ای برای قابلیت‌های جست‌وجوی چندگانه در Lensاست که به کاربران وب امکان می‌دهد تاازمتن و تصاویرهمزمان برای جست‌وجو استفاده کنند. قبلا این نوع جست‌وجوها کاربران را به سایر موارد مشابه می‌برد؛ اما با ویژگی‌ای که امروز معرفی شد، نتایج و برداشت‌هایی از هوش مصنوعی مولد دریافت خواهید کرد. به‌عنوان مثال، گوگل پیشنهاد می‌دهد که از این ویژگی برای شناخت گیاه استفاده شود. با گرفتن عکس از گیاه و سپس پرسیدن «کی باید به آن آب بدهم؟» به‌جای نشان‌دادن تصاویر دیگر گیاه، آن را شناسایی می‌کند و به کاربر می‌گوید چقدر باید به این گیاه آب بدهید. این ویژگی بر اطلاعاتی تکیه می‌کند که از وب جمع‌آوری می‌شود؛ ازجمله اطلاعاتی که در وبسایت‌های محصولات و ویدئوها یافت می‌شود. این ویژگی با ویژگی‌های حرکتی جدید جست‌وجوی گوگل به نام «دایره برای جست‌وجو»(Circle to Search) نیز کار می‌کند. این یعنی شما می‌توانید این پرسش‌های هوش مصنوعی مولد را با یک حرکت آغاز کنید و سپس سؤالی درباره آیتمی که دور آن دایره و خط کشیده یا به هر شکل دیگری نشان داده‌اید، بپرسید تا بیشتر درباره آن یاد بگیرید. با ‌این‌حال، گوگل بیان کرد درحالی‌که ویژگی جست‌وجوی چندگانه درLensاطلاعات‌هوش‌مصنوعی مولدراارائه‌می‌دهد، این محصول با تجربه جست‌وجوی آزمایشی GenAI SGE) Search Generative Experience) گوگل کاملا متفاوت است و فقط برای کسانی دردستس است که تمایل دارند در آن شرکت کنند. هم‌اکنون برای همه کاربران در آمریکا خلاصه‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌منظور جست‌وجوی چندگانه درLens، به زبان انگلیسی عرضه می‌شود. برخلاف برخی ازآزمایش‌های هوش‌مصنوعی دیگر گوگل، این ویژگی به آزمایشگاه‌های گوگل محدود نیست. برای استفاده ازاین ویژگی، فقط کافی است روی آیکون دوربین Lensدربرنامه جست‌وجوی گوگل برای iOS یا اندروید یا در کادر جست‌وجوی گوشی اندرویدی خود کلیک کنید.

تقلید دستخط  با  هوش مصنوعی!
به‌ گزارش بلومبرگ محققان دانشکده هوش‌مصنوعی می‌گویند فناوری جدیدی توسعه داده‌اندکه می‌تواند از روی تنها چند پاراگراف که به دستخط یک نفرنوشته شده باشد، سبک نوشتاری او را تقلید کند. پژوهشگران برای انجام این کار از یک مدل ترنسفورمر (نوعی شبکه عصبی که طراحی شده است تا محتوا ومعنا را دردنباله‌ای ازداده‌ها متوجه شود)استفاده کردند. تیم MBZUAI که خود را به‌عنوان اولین دانشگاه هوش مصنوعی جهان معرفی می‌کند، برای این سیستم از آمریکا پتنت دریافت کرده است. محققان هنوز این فناوری را منتشر نکرده‌اند، اما دستاورد آنها می‌تواند گام مهمی دراین حوزه باشد. درحال‌حاضر هم اپ‌هایی وجود دارد که می‌تواند دستخط تولید کند، اما با کمک پیشرفت‌های اخیر هوش مصنوعی، بسیار بهتر می‌توان این کار را انجام داد.
 
تقلید دستخط افراد توسط هوش مصنوعی می‌تواند خطرناک باشد
این فناوری می‌تواند به کسانی که توانایی نوشتن راازدست داده‌اند،دوباره کمک کند تا امکان نوشتن داشته باشند اما درعین‌حال، می‌توان ریسک‌هایی را نیزبرای آن درنظر گرفت.دومحقق این پروژه درمصاحبه‌ای اعلام کرده‌اندکه جامعه باید آگاه شود و ابزارهایی برای مقابله با‌جعل اسناد داشته باشد.این‌هوش‌مصنوعی فعلا قادربه درک دستخط‌های انگلیسی وتاحدی فرانسوی است.

با گرمای بدن موبایل‌تان را شارژ کنید
محققان دانشگاه ساسکس و دانشگاه برایتون موفق شدند با استفاده از ورق‌های گرافنی با رسانایی بالا، گرما را به الکتریسیته تبدیل کنند. هدف آنها، ارتقای فناوری‌های ارزان و پایدار برای جذب و تبدیل گرما به الکتریسیته و همچنین دستیابی به درک جدیدی از نحوه رسانایی در نانومواد مبتنی بر گرافن است. این فناوری می‌تواند برای تولید ابزاری با قابلیت برداشت گرما از هر چیزی از جمله بدن انسان و تبدیل آن به الکتریسیته استفاده شود. این تیم از چند ورق گرافنی استفاده کردند تا موضوع جذب ترموالکتریک را بررسی کنند. انتظار آنها این بود که مجموعه ورق‌های بزرگ‌تر و ضخیم‌تر، بالاترین سطوح رسانایی را از خود نشان دهند، اما در واقع، نتیجه برخلاف انتظار آن‌ها بود. آنها دریافتند که ورق‌های کوچک‌تر و نازک‌تر به‌طور خود به خود آرایه‌های متراکم را تشکیل دادند و بهتر از نمونه‌های چند لایه عمل می‌کنند. نتایج این مطالعه، گروه را به این نتیجه رساند که در جایی که انتظار می‌رفت لایه‌های متراکم نانوصفحات با حمل و نقل الکتریکی بهبود یافته اثربخش باشند، با وجود تعداد بیشتر اتصالات بین نانوصفحات، لایه‌های کمتر، بهترعمل می‌کنند. کایران کلیفورد، محقق دوره دکتری ونویسنده اول مقاله مربوط به این پروژه، گفت: نتایج واقعا‌ شگفت‌انگیز بود. این اولین باری است که شبکه‌های نانومواد را به‌طور خاص از نقطه نظر چگونگی تأثیر ساختار وخواص آن‌ها بررسانایی الکتریکی موردبررسی قرار می‌دهیم. گرافن به عنوان ماده‌ای بسیار رسانا شناخته شده است، اما این ایده که فیلم‌هایی از نانوصفحات کوچک با اتصالات زیاد کارآمدتر از سیستم‌های حجیم‌تر و چند لایه هستند، نتیجه‌ای جدید است و راه را برای بسیاری از کاربرد‌ها باز می‌کند. این گروه یک پوشش مبتنی بر گرافن قابل چاپ برای بهره‌برداری از جذب ترموالکتریک ایجاد کرده است که امکان بازیافت گرمای هدر رفته را به انرژی الکتریکی می‌دهد.‌

عینکی که فکر می‌کند!
یک گجت جدید در نمایشگاه CES لاس وگاس معرفی شده است که برخلاف گجت‌هایی که روی مچ دست بسته می‌شوند و قدم‌ها را ردیابی می‌کنند، روی صورت قرار می‌گیرد وعملکرد مغز را ردیابی می‌کند. به نقل از دیلی‌میل، این دستگاه پوشیدنی که «میدلینک ایر»(MindLink Air) نام دارد، یک عینک است که ادعا می‌کند توجه کاربر را در طول روز بهینه می‌کند و زمان صرف شده در حالت شیفتگی را به حداکثر می‌رساند. تجربه اوج یا شیفتگی درروان‌شناسی به حالت ذهنی گفته می‌شود که در آن فرد به گونه‌ای روی یک کار متمرکز می‌شود که در حس پایبندی کامل به آن کار و خشنودی از فرآیند انجام آن غوطه‌ور می‌شود. این حالت زمانی که یک فرد به طور کامل در یک کار یا فعالیت غوطه‌ور می‌شود، احساس خلسه ایجاد می‌کند و به او اجازه می‌دهد کاملا بر آن لحظه تمرکز کند اما دانشمندان هنوز این تجربه را درک نکرده‌اند. در حالی که میدلینک ایر برای افزایش توجه طراحی شده است، این شرکت معتقد است که فناوری ردیابی چشم می‌تواند به تشخیص علائم اولیه بیماری مغزی نیز کمک کند.چندین مطالعه مشخص کرده‌اند که حرکات چشم ممکن است با زوال شناختی کُند شود و این شرکت معتقد است که عینک ۶۰۰ دلاری آنها می‌تواند این تغییرات ظریف را طی چند ماه استفاده تشخیص دهد. نیل سارکار(Neil Sarkar)، مدیر عامل شرکت میدلینک ایر می‌گوید: هرچه زودتر بتوانید بیماری مغزی را تشخیص دهید، احتمال این‌که اقدامات پیشگیرانه واقعا کارساز باشد، بیشتر می‌شود.
سارکار گفت که در طی ماه‌ها و سال‌ها استفاده، این عینک می‌تواند تغییرات کوچکی را درچشمان شما در طول زمان نشان دهد و هشدارهای اولیه را درموردزوال عقل، تشنج یاسایر بیماری‌های مغزی ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر درحین مطالعه، چشمان شما ۱۵میلی ثانیه بیشتر روی کلمات بماند، این می‌تواند یک علامت هشدار دهنده اولیه از زوال شناختی باشد. این کار با ترسیم و ردیابی چشمان با شش حسگر در حین استفاده از عینک انجام می‌شود و از آنجا که این حسگرها در پشت لنزها قرار دارند، می‌توانید از هر گونه لنزی از موارد نسخه‌ای گرفته تا آفتابی استفاده کنید.
سارکار می‌گوید: چشم‌ها راهی عالی برای ردیابی مغز هستند، زیرا چشمان ما یک خط مستقیم با مغز ما دارند. به همین دلیل است که پس از آسیب دیدگی به سر، پزشک چشم‌های شما را بررسی می‌کند یا در صورت بیهوشی، مردمک‌های چشم‌ها بررسی می‌شود. سارکار می‌گوید: به نظر می‌رسد می‌توانید پاسخ‌های مغزی با مرتبه بالاتر مانند عملکرد شناختی، خستگی و تمرکز را نیز با استفاده از چشم‌ها اندازه‌گیری کنید. روشی که محققان استفاده کردند با بهره‌گیری از نور مادون قرمز و حسگرهای نوری کوچک بود. وقتی عینک را به چشم می‌زنید، یک پرتو نور مادون قرمز در هر ثانیه چند بار روی چشمان شما می‌تابد. این نور از چشم شما منعکس می‌شود و توسط آشکارسازهای قاب عینک دریافت می‌شود. این دستگاه ۳۰۰‌میکرومتر ضخامت دارد و از موهای انسان نازک‌تر است بنابراین می‌تواند در فریم عینک جا شود. آشکارسازها یک مدل سه بعدی از چشم و تمام رفتارهای آن را ثبت می‌کنند که شامل گشاد شدن مردمک و انقباض آن، فاصله و سرعت حرکات پهلو به پهلو و طول و فرکانس چشمک زدن است.مجموع این معیارها مجموعه‌ای از داده‌ها را برای سارکار و همکارانش ارائه می‌دهد تا الگوها را استخراج کنند. به عنوان مثال، وقتی که زمان بیشتری را صرف یک کار می‌کنید، مدت پلک زدن شما می‌تواند به طور نامحسوس اما قابل‌توجهی طولانی‌تر شود. مشاهده چنین تغییرات کوچکی ممکن است دشوار باشد، اما عینک آن را تشخیص می‌دهد.

تعدیل کارمندان گوگل
براساس گزارشات منتشر شده، مدیرعامل گوگل در نامه‌ای به کارمندان نوشته است: «ما اهداف بلندپروازانه‌ای داریم و در سال جاری روی اولویت‌های بزرگ خود سرمایه گذاری خواهیم کرد. واقعیت این است که برای ایجاد ظرفیت موردنیاز این سرمایه‌گذاری، باید انتخاب‌های سختی داشته باشیم.» تاکنون، «انتخاب‌های سختی» که پیچای به آن اشاره کرده شامل اخراج کارمندان و سازماندهی مجدد تیم‌های سخت‌افزار، فروش تبلیغات، جستجو، خرید، نقشه‌ها، سیاست‌ها، مهندسی هسته و یوتیوب بوده است. «این اخراج‌ها در مقیاس سال گذشته نیستند و تمام تیم‌ها را تحت تأثیر قرار نخواهند داد اما می‌دانم که دیدن خروج همکاران و تیم‌ها بسیار دشوار است.» پیچای در ادامه می‌گوید که اخراج‌های سال جاری به‌دلیل «حذف لایه‌ها برای ساده‌سازی عملیات‌ها و افزایش سرعت برخی نقاط» انجام‌ شده است و تأیید کرد که در آینده نقش‌های بیشتری از ساختار گوگل حذف خواهند شد. گوگل در هفته گذشته، اعلام کرده بود که صدها هزار کارمند را در واحدهای دستیار صوتی، تیم‌های سخت‌افزاری مسئول پیکسل، نست و فیت بیت و همچنین تیم واقعیت افزوده، اخراج خواهد کرد.  در طول سال ۲۰۲۳ شرکت‌های زیادی تلاش کردند تا کارمندان خود را کاهش بدهند و گوگل که از سال گذشته تاکنون تمرکز زیادی روی هوش مصنوعی کرده نیز یکی از آنها بوده است. در سال ۲۰۲۴ نیز به‌نظر می‌رسد این مشکلات پایان نیافته باشد، زیرا گوگل سال جدید را نیز با تعدیل نیرو آغاز کرده است. البته شرکت‌های بزرگ دیگری نیز با این مشکل دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند، به‌عنوان مثال اخیرا‌ گفته شد که اپل در حال تعطیل‌کردن یک تیم ۱۲۱ نفره است که روی سیری و هوش مصنوعی کار می‌کنند.

برگ برنده‌ سامسونگ برای شکست آیفون 
گلکسی آنپکد ۲۰۲۴ به‌صورت کاملا ساختارشکنانه ظاهر شد، چون به‌نظر می‌رسید گوشی‌های جدید در خدمت هوش مصنوعی باشند. سامسونگ زمان زیادی از این مراسم حدودا یک‌ساعت‌ونیم‌دقیقه راصرف معرفی قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی در سریS۲۴ کرد که گل‌سرسبد آن‌ها«Circle to Search»است که باهمکاری گوگل محقق شده است. هوش مصنوعی گلکسی‌های جدید به‌لطف مدل زبانی جمنای وImoge ۲ گوگل ممکن شده و پردازش‌ها به‌صورت محلی و ابری است.  به‌نظر می‌رسد Galaxy AI خانواده‌ جدید گلکسی را به بهترین گوشی سامسونگ یا حتی بهترین گوشی دنیا تبدیل کند. البته استفاده از این‌ قابلیت‌ها فقط تا سال ۲۰۲۶ رایگان است و فعلا مشخص نیست هزینه استفاده از آن‌ها در آینده چقدر خواهد بود. غافلگیری بزرگ سامسونگ در مراسم آنپکد امسال رونمایی از گلکسی رینگ بود. اولین حلقه‌ هوشمند سامسونگ دستگاهی برای پایش سلامتی است و قابلیت‌هایی دارد که نمونه‌ آن‌ها را فعلا در اسمارت واچ‌ها ازجمله ساعت هوشمند سامسونگ و ساعت هوشمند اپل می‌بینیم. سامسونگ تأیید کردکه گلکسی رینگ ازSamsung Healthوهوش مصنوعی پشتیبانی خواهد کرد اما اطلاعات بیشتری از آن ارائه نداد. بااین‌حال، افشاگری در تردز ادعا کرد گلکسی رینگ وزن بسیار کمی دارد و در اندازه‌های مختلف و با رنگ‌های گوناگون عرضه خواهد شد. هنوز زمان عرضه‌ و قیمت گلکسی رینگ اعلام نشده است؛ اما احتمالا در رویداد آنپکد بعدی که معمولا در ماه آگوست (مرداد وشهریور) برگزار می‌شود، به‌طور کامل رونمایی خواهد شد

پیام اینستاگرام  به نوجوانان: برو بخواب  
اینستاگرام به نوجوانانی که این برنامه را استفاده می‌کنند یک یادآور می‌فرستد که ساعت خواب آنها گذشته است. اینستاگرام حالا به نوجوانانی که ازساعت۱۰شب به بعد بیشتر از۱۰دقیقه از اینستاگرام استفاده کند، هشدارمی‌دهد که داره دیر میشه و بهتر است اینستاگرام رو ببندند و بخوابند. این هشدار قابل غیرفعال کردن نیست و دراغلب اوقات هنگام استفاده از اینستاگرام در شب برای نوجوانان ظاهر می شود ولی کاربر میتواند ان را نادیده بگیرد و همچنان به استفاده از اینستاگرام ادامه دهد.

شماره خود را به کسی ندهید!
جلوگیری از وقوع جرم با سوءاستفاده از کد ملی، می‌تواند مهم‌ترین دلیل باشد که افراد کد ملی خود را به دیگران ندهند  چرا که با داشتن همان چند عدد می‌توان اطلاعات زیادی از فرد به دست آورد.کارت ملی مهم‌ترین مدرک هویتی است که اهمیت بسیار بالایی دارد. این کارت به شهروندان این امکان را می‌دهد تا هویت خود را ثابت کنند و از خدمات دولتی و سایر امور بهره‌مند شوند. به لحاظ امنیتی، حفظ و نگهداری از کارت ملی از اهمیت بالایی برخوردار است تا دربرابر هرگونه سوء‌استفاده جلوگیری شود. کارت ملی حاوی اطلاعات حساسی مانند کد ملی، تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی است و اگر این اطلاعات به دست فردی ناشناخته بیفتد، ممکن است از آن برای تخلفات مختلفی استفاده کند.

سوءاستفاده از هویت: اگر کد ملی شما به دست شخص دیگری بیفتد، ممکن است از هویت شما برای فعالیت‌های جنایی استفاده کنند و باعث آسیب رساندن شوند و مشکلات بسیار جدی به وجود بیاورند.

سوءاستفاده مالی: اگر کسی کد ملی شما را داشته باشد، ممکن است از آن برای سوءاستفاده مالی استفاده کند. این شامل باز کردن حساب‌های بانکی یا اعتبارات بدون اجازه شما، دریافت وام به نام شما و ایجاد بدهی‌های ناخواسته می‌شود.
 
سرقت هویت: کد ملی یکی از اطلاعات مهم در فرآیند سرقت هویت است. با داشتن این کد، فردی می‌تواند به نام شما تراکنش‌ها انجام دهد یا خدماتی را درخواست کند که برای شما ناخواسته و مخرب باشد.

تخلفات قانونی: اگر کسی کد ملی شما را به عنوان هویت خود استفاده کند و در ارتکاب تخلفات قانونی دست داشته باشد، ممکن است شما در پیگیری‌های قانونی به عنوان متهم یا شریک جرم معرفی شوید.

خسارت به اعتبار: اعطای کد ملی به دیگران ممکن است به اعتبار شما آسیب برساند، زیرا این اطلاعات در معاملات مختلف و فرآیندهای امنیتی استفاده می‌شود. اگر کد ملی شما در تراکنش‌های مشکوک یا نامتعارف دخالت داشته باشد، اعتبار شما ممکن است در معاملات آینده دچار مشکل شود.

حفظ حریم شخصی: حفظ حریم شخصی اطلاعات شما از اهمیت بسیاری برخوردار است. از این جهت افشای کد ملی به دیگران می‌تواند منجر به نقض حریم شخصی و امنیت شما شود.

مالیات: یکی ازمشکلاتی که می تواند برای افراد درصورت درز اطلاعات شخصی آن‌ها ایجاد شود، مسائل مالیاتی است. این مورد را نیز می توان به عنوان یکی از خطرات و کلاهبرداری با شماره کارت ملی دانست. در این صورت خریدهای عمده یا خرد به نام شماره ملی و مشخصات شما انجام شده و شما را درگیر پرونده‌های مالیاتی می‌کنند. بنابراین، بهترین راهکار این است که از ارائه کدملی خود به کسانی که نمی‌شناسید، سایت‌های نامعتبر و همچنین شرکت‌های غیرقانونی جلوگیری کنید.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها