برداشت وش پنبه در خراسان جنوبی

پیش بینی شده امسال از مزارع خراسان جنوبی ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن وش پنبه برداشت شود.
کد خبر: ۱۴۴۰۶۹۷

به گزارش جام جم آنلاین،مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان سطح قابل برداشت پنبه در استان را ۶هزار و ۶۵۲ هکتار اعلام کرد و گفت: عملیات برداشت از تاریخ ۱۵ مهر آغاز  و تا ۱۵ بهمن ادامه خواهد داشت.


محمد رزقی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود از این سطح ۱۷ هزار و ۲۵۰ تن، وش پنبه برداشت شود، افزود: عملیات برداشت بصورت دستی و با ۱۰ دستگاه کمباین در حال انجام است.


وی تعداد بهره بردار کشت پنبه استان را ۴هزار و ۶۹۳ نفر برشمرد گفت: تا کنون ۶۰۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از سطح زیر کشت برداشت شده است.

در واقع وش پنبه به محصولات دست نخورده گفته می شود که کاملاً طبیعی هستند و هیچ گونه مواد ناخالصی در آنها وجود ندارد.

بافت نرم و انعطاف پذیر، داشتن دوام و استحکام بالا، کاملا خالص و بدون هیچ گونه ماده اضافی برخی از خصوصیات وش پنبه است ؛ از صنایع پزشکی گرفته تا صنعت آرایشی و بهداشتی در حجم های عمده از این محصول استفاده می کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: با برنامه ابلاغی الگوی کشت و در راستای اجرای این قانون و همچنین تعادل بخشی به سفره‌های آب زیر زمینی، سطح زیر کشت سال جاری نسبت به سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است.

رزقی افزود: با توجه به اجرای برنامه بهره وری دراستان ومقابله با خشکسالی طرح کشاورزی حفاظتی در سطح ۵ هزار و ۲۷۸ هکتار از اراضی زیر کشت پنبه استان انجام شده که از این میزان ۲هزار و ۵۱ هکتار کشت مستقیم و ۳ هزار و ۲۲۷ هکتار کم خاکورزی وحفظ بقایای گیاهی است.


وی گفت:  درحال حاضردو کارخانه پنبه پاک کنی فعال در شهرستان‌های سرایان وبشرویه داریم که خرید توافقی محصول پنبه را با کشاورزان انجام می‌دهند.

وی افزود: محصول برداشت شده ۳۰ درصد جذب کارخانه‌های استان ومابقی به استان‌های خراسان رضوی و قم برای فرآوری ارسال می‌شود.

رزقی گفت: خرید پنبه در حال حاضر با در نظر گرفتن کیفیت بصورت توافقی بین ۳۹ تا ۴۰ هزار تومان صورت می‌گیرید.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: به منظور افزایش قیمت و سود به کشاورزان توصیه می‌شود تلاش کنند، برداشت با کیفیت صورت گیرد تا زمینه سود جویی دلالان به بهانه عدم کیفیت فراهم نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها