رییس پلیس امنیت عمومی تهران:

شرور خیابان پیروزی بازداشت شد

گزارش تپش از سریال حمله همراهان بیمار به کادردرمان

زخم شرارت بر چهره کادردرمان

برای درمان و گرفتن خدمات پزشکی می‌آیند اما هنوز دقایقی از حضورشان در درمانگاه، بیمارستان و گاهی مطب‌ها نگذشته که ایثار سفیدپوشان را فراموش کرده وبه قصد کشت با سلاح سردوگرم به جان آنها می‌افتند؛ افرادی که اغلب یا درحالت طبیعی نیستند یا برای زهرچشم گرفتن ازکادردرمان درمحیط بیمارستان دست به چاقو شده و حملات خونین علیه کادر درمان را رقم می‌زنند.‌
کد خبر: ۱۴۳۹۱۲۵
نویسنده مجید غمخوار - تپش
 
گاهی نیز با فوت بیمارشان‌، کادر درمان را مقصر مرگ او می‌دانند. اگراین روزها فضای مجازی را دنبال کنید، روزی نیست که خبر یا فیلمی ازحمله به کادردرمان منتشر نشود. تصاویری بسیار هولناک که علاوه برخطرات جانی برای مدافعان سلامت، باعث بی‌حرمتی به آنها می‌شود.این حملات گاهی آن‌قدرشدت می‌گیرد که پلیس و کارکنان حراست هم توانی دربرابرشان نیست. با افزایش حمله به کادر درمان در چند روز گذشته‌، دراین شماره به بررسی این حوادث تلخ پرداختیم.

حمله افغان‌های خشمگین به پزشک شیفت شب

درجدیدترین حمله به کادردرمان همین یک هفته پیش مردان افغان مسلحانه به درمانگاه امام حسن(ع) محله مهرآباد مشهد حمله کردند و با چاقو و قمه باعث ایجاد رعب ووحشت وآسیب به پزشک درمانگاه شدند. انتشار تصاویر حمله وحشیانه مردان افغان به کادردرمان باعث واکنش گسترده مردم شد. پلیس برای اینکه ممکن بود مردم خود برای ادب کردن این افراد وارد عمل شوند، خیلی زود مردان قمه و چاقو به دست را دستگیر کردند. عامل اصلی حمله به مرد پزشک در تحقیقات مدعی شد: ساعتی قبل از حادثه به پزشک مراجعه و اعلام کردم که روی کمر همسرم یک دمل چرکین ایجاد شده و از او خواستم بدون ویزیت و دیدن همسرم دارو بنویسد؛ دکتر گفت بدون ویزیت بیمار هیچ دارویی نمی‌نویسد که عصبانی شدم. به خانه آمدم و با بیان این مطلب با اعضای خانواده و فامیل تصمیم گرفتیم دکتر را ادب کنیم. چاقو و قمه برداشتیم و به درمانگاه رفتیم و همه چیز را خراب کردیم. روز بعد پلیس سراغ‌مان آمد و من و سه همراهم دستگیر شدیم. 
 
حمله به پزشک تبریزی به علت خصومت شخصی

گاهی درگیری‌های شخصی به محل کار کشیده می‌شود و امنیت روانی بیماران و کادردرمان را برهم می‌زند. هجدهم آذرماه امسال بود که خبر حمله به پزشک تبریزی در اورژانس بیمارستان منتشر شد. پلیس این بار سریع وارد عمل شد و متهم را یک ساعت پس از حمله دستگیر کرد و پزشک جوان با انتقال به اتاق عمل زنده ماند. ضارب با بیان اینکه با پزشک اختلاف شخصی داشته است، مدعی شد: من قصد حمله به کادردرمان را نداشتم. آقای دکتر را می‌شناسم و خصومت شخصی داریم. در اورژانس بیمارستان سراغش رفتم و با چاقو، ضربه‌ای به او زدم و فرار کردم. 
 
حمله به پرستار یاسوجی 
آذرماه را می‌توان ماه حملات خونین به کادردرمان دانست. درحادثه‌ای که نیمه آذر امسال در یاسوج رخ داد، پسر جوانی با مادرش به اورژانس بیمارستان شهید جلیل یاسوج رفته و۴۸ثانیه پس ازحضورش به یک پرستار مرد معترض می‌شود و با داد و بیداد و چاقو به تریاژ اورژانس حمله و چاقو رادرپهلوی پرستار فرو می‌کند. این پرستار سریع راهی اتاق عمل شده و از مرگ نجات یافت. با انتشار تصاویر این حمله، پسر جوان دستگیر وپرستاران و کادردرمان در اعتراض به نبود امنیت در حیاط دانشگاه علوم پزشکی تحصن کردند. مسئولان استانی درمیان معترضان حاضر وقول دادند امنیت کادردرمان را تامین کنند.  چندروز بعددوباره سه پسر جوان فردی زخمی را به همین بیمارستان رسانده و اعلام کردند که دوست‌شان در نزاع زخمی شده است. پس از تشکیل پرونده، آنها فهمیدند برای نزاع بیمه هیچ پولی پرداخت نمی‌کند برای همین از پرستار خواستند نزاع را از داخل پرونده حذف کند اما آقای پرستار خودداری کرد و سه پسر جوان با ضربات مشت مرد جوان را از ناحیه چشم مجروح و از بیمارستان فرار کردند. 
 
حمله به تکنیسین اورژانس
دهم آذرماه امسال از اورژانس گیلان درخواست می‌شود تا برای رسیدگی به وضعیت مرد سالخورده‌ای به یکی از مناطق شهر رشت اعزام شود. بلافاصله اولین آمبولانس به سمت آدرس اعلام شده حرکت کرد. با رسیدن تکنیسین‌های اورژانس به محل حادثه، آنها از خودرو پیاده شدند اما یکی از بستگان بیمار بدون هیچ توضیحی به سمت یکی از پرسنل اورژانس حمله و او را زیر مشت و لگد گرفت. با انتشار تصاویر این حمله سه نفر از افراد حاضر در آن صحنه مورد بازجویی قرار گرفته و فرد حمله‌کننده بازداشت شد. مرد میانسال مدعی شد استرس داشتم و فکر می‌کردم آنها دیرآمدند و برای آرام کردن خودم به آنها حمله کردم.
 
اورژانس، محل درگیری اراذل و اوباش

گاهی کادردرمان، قربانی تسویه‌حساب‌های اراذل و اوباش می‌شوند و اورژانس بیمارستان‌ها به محل تسویه‌های شخصی تبدیل می‌شود. اواخر آبان امسال بود که فیلمی از حمله به اتاق استراحت کادردرمان در بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص) بهشهر در فضای مجازی منتشر شد. دراین درگیری دو گروه اراذل و اوباش ساعتی قبل در شهر با یکدیگر درگیر شده بودند. یکی از اراذل برای درمان به اورژانس می‌آید اما طرف‌های درگیری برای زدن او وارد اورژانس شدند. پسر جوان از ترس وارد اتاق استراحت کادردرمان شده و بقیه قمه به دست به دنبالش رفتند. خوشبختانه در این حادثه به کادردرمان آسیب جسمی وارد نشد اما تعدادی از پرستاران از ترس دچار شوک شدند. با مداخله پلیس این اراذل و اوباش شناسایی و دستگیر شدند. 
 
حمله به اتاق پزشک به خاطر واکسن هاری 

در پرونده دیگری که ۱۲آبان‌ماه امسال رخ داد، دو مرد به خاطر گازگرفتگی توسط سگ به مرکزدرمانی دریکی از شهرهای اطراف مشهد مراجعه می‌کنند. پزشک زن به مصدوم می‌گوید برای دریافت واکسن هاری باید به مرکز درمانی دیگری در ۱۰کیلومتری آنجا برود که او و همراهش یکباره بعد ازخروج از اتاق پزشک با چاقو وچوب به سمت پذیرش مرکز درمانی حمله می‌کنند. کارمند پذیرش از ترس به اتاق پزشک رفته و در را قفل می‌کند. دو مرد عصبانی با چاقو به سمت اتاق پزشک حمله‌ور می‌شوند که نیروهای اورژانس کنار مرکز درمانی متوجه موضوع شده و با دخالت از وقوع یک فاجعه جلوگیری کرده و پس از آرام کردن دو مرد جوان آنها را تحویل پلیس می‌دهند.
 
چرا به کادردرمان حمله می‌کنند؟
یکی ازبیمارستان‌هایی که بیشترین حمله به کادردرمان را دارد، بیمارستان شهید جلیل یاسوج است. یکی ازپزشکان اورژانس این بیمارستان در موردچرایی حمله به کادردرمان می‌گوید: گاهی افراد حالت عادی ندارند وبا اولین برخورد یا تصور این‌که به آنها یا بیمارشان رسیدگی کافی نمی‌شود، به سمت کادردرمان حمله می‌کنند. این حملات بیشتر کلامی ودرحد تخریب وسایل داخل اورژانس است، اما گاهی متاسفانه این افراد با سلاح سرد به سمت کادردرمان حمله و آنها را مجروح یا  تایک قدمی مرگ می‌برند. متاسفانه افراد اراذل واوباش که کنترلی روی رفتار آنها نیست ادامه نزاع خود را به مراکز درمانی آورده و با کادردرمان هم درگیر می‌شوند. به گفته این پزشک گاهی کمبود امکانات درمراکزدرمانی باعث می‌شود روند درمان طولانی شود و افراد کنترل خشم خود را از دست داده وبه کادردرمان حمله کنند. درماه‌های اخیر چند موردحمله به کادردرمان در بیمارستان خودمان داشتیم که دریک مورد افراد شاهرگ پرستار را با سلاح سرد بریدند وهمکارمان تا یک قدمی مرگ رفت. این عضو کادردرمان با بیان این‌که مجازات نقدی وشلاق به خاطر حمله به کادردرمان بازدارنده نیست، تاکید کرد: پلیس و حراست فیزیکی مراکز درمانی باید بیشتر روی ورود وخروج افراد به ویژه دراورژانس نظارت کنندو قوه قضاییه هم مجازات بازدارنده برای افراد خاطی در نظر بگیرد تا این رفتارها به رویه‌ای همیشگی تبدیل نشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها