همه آنچه باید درباره نگهداری و تکثیر گیاه بنت‌قنسول بدانید

جلوه گل کریسمس به خانه

گیاهی زیبا با برگ‌های قرمز ودرخشان که می‌تواندجلوه‌ای خاص به خانه شما بدهد. گل بنت‌قنسول‌که درایران به گل کریسمس نیزمعروف است،بومی کشور مکزیک است.
کد خبر: ۱۴۳۸۷۰۷
نویسنده مریم احمدی - خبرنگار چاردیواری
جلوه گل کریسمس به خانه
 
برگ‌های قرمز بنت‌قنسول واقعا زیبا و خیره‌کننده است و این گل از جمله گیاهان ارزان‌قیمت و پرطرفدار محسوب می‌شود. این درختچه زیبا با قرارگرفتن در شرایط ایده‌آل تا ارتفاع ۳تا ۴.۵ متررشد می‌کند. در دمای زیر۱۰درجه گیاه آسیب می‌بیند، بنابراین به‌عنوان یک گیاه آپارتمانی عرضه می‌شود ودرتولید آن سعی شده گیاه کوتاه حدود ۴۵تا۶۰سانتی‌متر و برگ‌های فشرده و پرپشت بماند. گل‌های گیاه بنت‌قنسول کوچک و فاقدارزش زینتی است ولی برگ‌ها ودمبرگ‌های انتهایی گیاه به رنگ‌های قرمز، قرمز تیره، سفید، صورتی و کرم در می‌آید که اصطلاحا به آن گل می‌گویند.

برگ
۸۰درصد بنت‌قنسول‌ها قرمز بوده و بقیه صورتی، سفید یا کرم هستند. بنت‌قنسول‌های قرمز هشت هفته طول می‌کشد که از رنگ سبز به قرمز درآیند. برگ‌ها سرنیزه‌ای شکل بوده ودرزمستان براکته‌های قرمزرنگ آن ظاهر می‌شوند. لبه‌های برگ‌ها صاف یا گاهی دالبردار دیده می‌شوند.

نور
بنت‌قنسول به فضایی روشن نیاز دارد اما به دور از نورمستقیم. پس بهتره است که این گیاه را نزدیک پنجره قرار دهید. قرار گرفتن در زیر نور غیرمستقیم آفتاب به مدت شش‌ساعت در روز نیاز نوری این گیاه را برطرف می‌کند. پس بهتره است این گیاه را نزدیک پنجره، زیر نور غیر‌مستقیم آفتاب به‌مدت شش ساعت قرار دهید تا نیاز نوری گیاه برطرف ‌شود. اگر در روزهای سرد زمستان آن را کنار پنجره برای نورگیری قرار می‌دهید از برخورد آن به شیشه سرد پنجره جلوگیری کنید. از نور زیاد و مستقیم آفتاب و خشکی دور نگه داشته شود. نور کم محیط باعث کمرنگ شدن و زرد شدن برگ‌ها و ریزش برگ‌های گیاه می‌شود. میزان تاریکی مطلق شبانه ۱۴ ــ ۱۲ساعت در شبانه‌روز برای گیاه است.

گل
پروسه گلدهی ورنگ‌گیری برگ‌ها باطول کوتاه روزها درزمستان آغازمی‌شود ودرپاییز می‌توانید گل دادن آن رامشاهده کنید.

آبیاری
بنت‌قنسول گیاهی رطوبت دوست است. چون شرایط نگهداری از گل‌ها درمکان‌های مختلف، متفاوت است، پس نمی‌شود زمان دقیقی بین دو آبیاری ذکر کرد. به‌طور کل دو تا سه بار درهفته بسته به دمای اتاق یا هروقت سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

تکثیر
بهار و تابستان بهترین زمان برای تکثیر گل کریسمس است. تکثیر گیاه بنت‌قنسول از طریق قلمه صورت می‌گیرد وبهتر است که در فصل بهار وتابستان سرشاخه‌های جوان را جدا کنید وداخل محلول ریشه‌زا قرار دهید و بعد از ریشه زدن بکارید.

دما
دمای بالا مانع از گلدهی بنت‌قنسول می‌شود. بهترین دما برای این گل بین ۱۵ تا ۲۴ درجه سانتیگراد است و دماهای پایین‌تر باعث کندی رشد و دماهای بالاتر هم مانع گلدهی می‌شود یا گلدهی را به تاخیر می‌اندازد.
خاک: از خاکی با زهکش خوب استفاده کنید. نوع خاک باید به صورتی باشد که بعد از آبیاری گل‌آلود و غرقاب نماند. این گیاه زمانی که گل دارد نیازی به کوددهی ندارد.

کوددهی
درزمان گلدهی به‌هیچ عنوان کوددهی نکنید.هر‌دوهفته یک‌بار یاهر ماه ازکودهای کامل و مناسب گیاهانی که درخانه نگهداری می‌شوند برای کوددهی استفاده کنید. درصورتی که گیاه بنت‌قنسول در شرایط مناسب محیطی قرار گیرد باید بعد از چند‌هفته شروع به رشد کند. از کودی استفاده کنید که نیتروژن کمتر و پتاسیم بیشتری داشته باشد.
newsQrCode
برچسب ها: گل گیاه کریسمس
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها