دستیار وزیر امور خارجه در برنامه رادیویی مقاومت بدون مرز:

فاطمیون و حیدریون آماده رزم در برابر اسرائیل هستند

گفت وگوی «جام‌جم» با دست‌اندرکاران رادیوفصلی‌ای که از مقاومت می‌گوید

رادیو مقاومت، صدای بصیرت ملت ایران

مقاومت بی‌سابقه ملت فلسطین و ضربات سخت اطلاعاتی ــ نظامی اخیر آن‌ها به رژیم موقت صهیونیستی، پیام راهبردی مهمی به این رژیم جعلی و حامیان غربی آن بوده است.
کد خبر: ۱۴۳۸۴۳۲

وجه بارز امروز جبهه مقاومت اسلامی، تهاجمی‌شدن در قبال دشمنان اشغالگر است. از یمن تا عراق، لبنان و درنهایت مرکز ثقل برون‌ایرانی مقاومت، یعنی ملت قهرمان فلسطین، این ادعا به‌درستی ظهور یافته که مهم‌ترین آن شکست غیرقابل‌ترمیم رژیم موقت صهیونیستی، در طوفان‌الاقصی و مقاومت امروز این ملت قهرمان در برابر یک جنگ تمام‌عیار رسانه‌ای ــ نظامی جهان غرب است.

فلسطین قهرمان امروز، نماد عینی از یک مقاومت بیش از ۷۰ ساله برای حفظ هویت اسلامی، دفاع از سرزمین و حراست از مسجدالاقصی قبله اول مسلمین است و در سه دهه گذشته نیز با شکل‌گیری جنبش‌های مقاومت، تحرک خود را برای نابودی اسرائیل قوت بی‌سابقه‌ای بخشیده‌اند. نکته قابل‌تامل، مقاومت امروز ملل اسلامی خاصه مردم فلسطین، مرهون انقلاب اسلامی و جانفشانی‌های بزرگمرد میدان و عرصه مقاومت، شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی است. مردی که با تعمیق گفتمان میدانی مقاومت، جبهه‌ای واحد از یمن و ایران تا فلسطین، عراق، لبنان و سایر بلاد اسلامی را به هم اتصال داد و سرانجام در این مسیر نیز شهادت را لبیک گفتند. امروزه بازتاب رسانه‌ای این اقتدار برای افکارعمومی امری ضروری است.

سپهر رسانه‌ای کشور خاصه رسانه‌ملی و به‌صورت متمرکز معاونت صدا، بعد از طوفان‌الاقصی، تصمیم به شروع به کار ۴۵ روز زودتر از موعد رادیومقاومت گرفت تا بتواند با معرفی چهار کلان‌محور گفتمان مقاومت، جبهه مقاومت، آرمان فلسطین و مکتب شهید سلیمانی، ضمن تبیین حقیقت این معانی، به خنثی‌سازی جنگ رسانه‌ای دشمن نیز اهتمام ورزید.

فعالیت بیش از دوماهه این شبکه رادیویی در حالی به اوج خود در روز‌های منتهی به سالگرد شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی و همراهانش می‌رسد که کارنامه عملکرد موفقی در حوزه تولیدمحتوا با تمرکز بر موضوع «مقاومت» داشته است و در این جنگ رسانه‌ای به تعبیر رهبر معظم انقلاب، «مقاومت برخلاف تسلیم، موجب عقب‌نشینی دشمن می‌شود.» که این اتفاق به اذعان جمیع رسانه‌های داخل و خارج محور اثبات‌شده است. شورای سردبیری و تیم برنامه‌سازان این شبکه رادیویی در گفتگو با خبرنگار روزنامه جام‌جم از مسیر طی‌شده این رسانه می‌گویند.

«بصیرت قاسم» دال مرکزی رادیومقاومت


رضا کوچک‌زاده مدیر شبکه رادیویی مقاومت به جام‌جم می‌گوید: روند برگزاری رادیومقاومت در سال‌های قبل، به مناسبت سالگشت شهادت سردار سلیمانی در دی‌ماه بود؛ اما امسال با توجه به رخداد طوفان شکوهمند الاقصی و مقاومت بی‌سابقه ملت مقاوم فلسطین در غزه، در یک بازه زمانی ۷۰ روزه فعال است. اگر مغزافزار گفتمان مقاومت را «استکبارستیزی» و «آرمان فلسطین» بدانیم، امروزه این مقاومت تمام‌قد به قیام ایستاده و در فلسطین، لبنان، عراق، ایران و سایر بلاد اسلامی برای تحقق آن‌ها تلاش می‌شود. اهدافی که شهید سلیمانی برای آن‌ها به شهادت رسید و امروزه مردم غزه این راه را طی می‌کنند؛ لذا پیوند بین مبارزه ملت فلسطین و مکتب شهید سلیمانی، باعت طولانی‌تر شدن رادیومقاومت در بستر تحولات امروزه منطقه شد تا تبیین مناسب‌تری از رخداد‌های جبهه مقاومت تقدیم مخاطبان و همراهان فرهیخته شود. رویکرد رادیومقاومت مبتنی بر جهاد تبیین و آگاهی‌بخشی و همچنین تبیین مکتب شهید سلیمانی در دفاع از مظلومین و مقابله با رژیم‌صهیونیستی است. اساس شکل‌گیری رادیومقاومت به احترام شخصیت شهید سلیمانی بوده، و هدف نهایی رادیومقاومت، تقویت شناخت نسبت به گفتمان‌های انقلاب اسلامی و مفاهیمی همچون مقاومت و جهاد، خودباوری ملی، استکبارستیزی، جایگاه مقاومت در منافع ملی و دشمن‌شناسی و بصیرت است. 

وی ادامه می‌دهد: همزمان با سالگرد شهادت حاج‌قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، از تاریخ شنبه ۹ دی‌ماه ۱۴۰۲ تا روز پنجشنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ به‌عنوان هفته «بصیرت قاسم» در رادیومقاومت نام‌گذاری شد، مفهوم اصلی و مرکزی در این هفته بر پایه تعریفی که از «ترکیب حاج‌قاسم به‌مثابه یک مکتب در کنار بصیرت، به‌عنوان بن‌مایه ایمانی شهید سلیمانی» شکل گرفته، استوار خواهد بود. اصل کلام در تعریف از بصیرت نزد شهید سلیمانی در فحوای مفهومی و فلسفی آن یعنی «دیدن حق و قدرت‌داشتن در انتخاب کردن حق و دوری جستن از ناحق» معنا می‌شود. بدین ترتیب رادیومقاومت در این هفته با تمرکز ویژه بر این مفهوم اقدام به برنامه‌سازی می‌کند.

مقاومت و تغییر بلوک‌بندی‌های جهان 

علیرضا داوودی، عضو شورای سیاست‌گذاری و سردبیری رادیومقاومت در گفتگو با جام‌جم عنوان می‌کند: صحبت از مقاومت، بیان از هویت و ماهیت جبهه‌ای است که توانسته وضعیت دنیا را هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی از تعاریفی که براساس قدرت و زور جریانات غربی، استعماری و استکباری نشأت می‌گرفت جدا کرده و فصل جدیدی در مسأله بلوک‌بندی‌ها و جبهه بندی‌های دنیا ایجاد کند.

وی توضیح می‌دهد: در جهان امروز برخلاف دوره‌های قبل که مسأله دو بلوک شرق و غرب و بحث نظم نوین جهانی و در ادامه آن کدخدایی آمریکا و متحدانش مطرح بود، یک بلوک سومی هم به وجود آمد و مترتب گزاره‌ای بود که تحت عنوان جبهه مقاومت و جبهه ضد مقاومت از آن یاد می‌کنیم. زمانی که از رسانه محور مقاومت صحبت می‌کنیم، صحبت از دانشگاه برای تربیت میداندار‌ها به وسعت تمام جغرافیای مدنظر مقاومت داریم؛ بنابراین مسئولیت بسیار خطیری بر دوش رسانه‌ای‌ها در محور مقاومت است. رسانه در محور مقاومت فقط به مثابه ابزار، امواج و پیام‌ها تلقی نمی‌شود بلکه به مثابه حرکت در چندین کیلومتر حتی جلوتر از خط مقدمی است که در میدان جغرافیایی و میدان عرضی اتفاق می‌افتد، یعنی اگر امروز مرز‌های محور مقاومت به اراضی اشغالی در میدان رسیده، شک نکنیم زمینی که رسانه به آن دست یافته به واشنگتن، نیویورک، پاریس و بسیاری از شهر‌ها و جا‌های دیگری که مسأله خیانت به بشریت با محوریت جبهه ضد مقاومت شکل می‌گیرد رسیده است، پس رسانه‌ها باید به مثابه آفند‌های هوشمند مقاومت عمل کنند.

نگاه ترغیبی و تشویقی بر نسل پنجمی‌ها

سید رحیم هاشمی جویباری، عضو شورای سردبیری رادیو مقاومت نیز به جام‌جم می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این شبکه نگاه دقیق به لحظه و کارشناسانه به رویداد‌ها و اتفاقات محور مقاومت است، به این ترتیب در طراحی جدول پخش رادیو مقاومت، هر روز ساعت ۷ تا ۹ صبح در «روی موج مقاومت» با رویکرد اطلاع‌رسانی در حوزه مقاومت به اخبار مربوط به تحولات اخیر فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی پرداخته و یک خبر مهم را نیز با حضور کارشناسان این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهیم. اما از نکات خاص بودن نگاه مقاومتی در رادیو مقاومت تمرکز ویژه بر موضوع زنان است، «در امتداد شقایق» نام برنامه‌ای است که تلاش دارد با نگاهی تخصصی به موضوع زنان و نقش کلیدی آنان در محور مقاومت و الگوسازی از مادران و خانواده شهدا برای بانوان در سراسر دنیا، به گفتگو با مادران، همسران، دختران و دیگر خانواده شهدا و البته متخصصان و فعالان حوزه مقاومت بپردازد. در این برنامه همچنین روند زحمات بانوان را هم به مخاطبان نشان می‌دهیم و میزبان نسل پنجمی‌هایی هستیم که نه‌فقط مقاومت را درک می‌کنند بلکه در سن و سال خود حتی می‌توانند الگو دهنده باشند، به این ترتیب نسل پنجمی‌ها در برنامه در امتداد شقایق با دوستان و همسالان خود ارتباط برقرار می‌کنند و دانشی را که از خانواده آموختند به آن‌ها منتقل می‌کنند.

عصر مقاومت؛ برنامه‌ای کنشگرانه 

سیدوحید موسوی، عضو شورا و سردبیر برنامه عصر مقاومت هم در این گفتگو بیان می‌کند: برنامه عصر مقاومت با توجه به روحیه‌ای که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه جوانان در این جبهه ایجاد کردند به صورت ویژه به نقش جوانان در حوزه مقاومت می‌پردازد. در این برنامه بررسی کردیم چرا اساسا این عملیات برای رژیم صهیونیستی گران تمام شد و چرا برای سرپوش گذاشتن بر شکست‌های خود به نسل کشی، کودک‌کشی و حمله به بیمارستان‌ها روی آورد که متأسفانه تعداد زیادی کودک، زن و خبرنگار به شهادت رسیدند. 

وی عنوان می‌کند: در برنامه «عصرمقاومت» در بخش هشتک فلسطین به رویکرد‌ها در فضای مجازی نسبت به تحولات فلسطین می‌پردازیم و مباحث حقوقی و قضایی درخصوص جنایات علیه جبهه مقاومت در غزه و نگاهی به پرونده ترور حاج قاسم سلیمانی و سرداران مقاومت را در بخش پیگیری مورد بررسی قرار می‌دهیم. در این بخش همچنین نگاهی داریم به جنایت‌هایی که گروهک تروریستی منافقین در قبال جبهه مقاومت و سران اسلامی داشتند. 

موسوی می‌گوید: با توجه به در پیش بودن سالگرد شهادت سردار سلیمانی و باتوجه به این‌که شعار شهید‌القدس به عنوان شعار محوری در نظر گرفته شده به صورت اختصاصی به این شعار می‌پردازیم و همچنین نگاهی داریم به تحولات ۹ دی روز بصیرت که چطور بصیرت در میان امت اسلامی و در جبهه مقاومت به عنوان یک اصل نهادینه شده است و حاج قاسم چطور به این مسائل نگاه می‌کردند. این برنامه به تهیه کنندگی بهزاد محمودزاده و اجرای احمدرضا صدر و فاطمه نیرومند هر روز ساعت ۱۴ تا ۱۵ روی آنتن رادیو مقاومت می‌رود.

بانوان، اساتید دانشگاه مقاومت‌ساز 

سیده فاطمه شعار، تهیه‌کننده برنامه در امتداد شقایق و عضو شورای سردبیری رادیو مقاومت هم به جام‌جم بیان می‌کند: یکی از نقاط قوت رادیو مقاومت پرداختن به جنبه‌های مختلف ارکان مقاومت است، تاکید بر حوزه سبک زندگی مقاومتی با محوریت تاثیر این سبک بر نوع زندگی ایرانی - اسلامی یا حتی عربی -اسلامی، تاکید بر نقش آفرینی زنان در تثبیت این سبک زندگی ونقش خانواده مستحکم و پایدار در محور مقاومت جزو مهمترین محور‌های برنامه درامتداد شقایق است که تلاش دارد، نقش زن به‌عنوان «قدرت موثر مقاومتی» را دانشگاه مادرانه مقاومت‌ساز نشان دهد. خانواده معظم شهدا، بانوان موثر در جبهه مقاومت در تمامی عرصه‌ها و همچنین نسل پنجمی‌ها مهمانان اصلی این برنامه هستند، نقشه راه برنامه در امتداد شقایق نشان می‌دهد، می‌توان در پایان رادیو مقاومت تصویر کاملی از یک زن مقاوم و کارآمد را به مخاطبان ارائه داد.

مثنوی حماسه راوی ادبیات مقاومت 

احمد یوسفی مقدم، عضو شورای سردبیری رادیو مقاومت هم توضیح می‌دهد: در برنامه «مثنوی حماسه» با حضور طیف وسیعی از هنرمندان، فیلمسازان و عکاسان گرفته تا نقاشان و کارتونیست‌ها و همچنین شعرا، داستان نویسان و منتقدان ادبی از یک سو و مدیران فرهنگی کشور که در این سال‌ها در مراکز مهمی مانند صدا وسیما، حوزه هنری، وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بوده‌اند و رایزن‌های فرهنگی به آسیب شناسی وضع موجود بپردازیم. بدون شک شعر مهم‌ترین قالب هنری ماست که در موضوع فلسطین پیشتاز بوده و در برنامه مثنوی حماسه به آن توجه ویژه شده است. در این برنامه هر شب شعرخوانی داریم و با حضور یک شاعر به تحلیل ادبی ماجرای غزه می‌پردازیم. برنامه مثنوی حماسه هر شب ساعت ۲۱ به مدت ۱۲۰ دقیقه روی آنتن رادیو مقاومت می‌رود.

موج جهاد تبیین برای تحلیل اخبار جبهه مقاومت 

نوشین رهگذر، تهیه‌کننده برنامه صبحگاهی «روی موج مقاومت» و عضو شورای سردبیری رادیو مقاومت هم به ما می‌گوید: در این برنامه آخرین اخبار منطقه و رویداد‌های محور مقاومت اطلاع‌رسانی می‌شود و یک خبر با توجه به اهمیت آن مورد تحلیل و بررسی کارشناسان قرار می‌گیرد. انتخاب کارشناسان براساس موضوع متغیر خواهد بود. همچنین در این برنامه به تحلیل رسانه‌های بیگانه و نگاه آن‌ها به حوزه مقاومت و با توجه به رخداد‌های روز در این حوزه می‌پردازیم. در بخش دیگر برنامه روی موج مقاومت به انعکاس راهپیمایی‌های داخل و خارج از کشور که با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین برگزار می‌شود، می‌پردازیم. برنامه روی موج مقاومت، شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ روی آنتن رادیو مقاومت می‌رود.

صحنه حضور مخاطبان پرسشگر 

حمید عبیری، گوینده برنامه روی موج مقاومت اظهار می‌کند: مشارکت مخاطبان با رادیو مقاومت عالی است که علت آن هم اطلاع‌رسانی دقیق و شفاف رسانه از وقایعی است که در محور مقاومت به‌ویژه غزه رخ می‌دهد. گوینده و مجری در این شبکه رادیویی اگر فضا و مفهوم مقاومت را درک نکند و مطالعه کافی نداشته باشد و شرایط و محور مقاومت را نداند و اطلاعات کافی نداشته باشد، اجرای خیلی سختی خواهد داشت. به همین دلیل گویندگان این شبکه، تلاش می‌کنند، اشراف اطلاعاتی به لحظه، مناسب، دقیق و البته عمیق از موضوعات محور مقاومت داشته باشند؛ که این نقطه‌قوت یک گوینده در رادیو مقاومت است.

از هم پاشیدن مرز‌های استکبار و صهیونیسم 

حسین ماکنعلی، تهیه‌کننده برنامه صدای مقاومت می‌گوید: با توجه به مقاومت دلیرانه رزمندگان حماس، برنامه صدای مقاومت با موضوع مقاومت تنها راه پیروزی بر اشغالگری صهیونیسم است که روز‌های یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۱۸ تا ۱۹ با اجرای محمد آقاتقی از رادیو مقاومت روی آنتن می‌رود. این برنامه به تبیین مبانی مقاومت و تاثیر عملیات طوفان‌الاقصی بر منطقه و جهان می‌پردازد و همچنین به این سؤال پاسخ می‌دهد که طوفان‌الاقصی چگونه مرز‌های استکبار و صهیونیسم را از هم پاشید و ذات اسرائیل و آمریکا را برای جهانیان آشکار ساخت.

سکوی تعامل هنرمندان ایرانی با سایر بلوک منطقه‌ای 

حامد حسینی، کارشناس مجری برنامه «مثنوی حماسه» هم می‌افزاید: این برنامه تلاش دارد ابعاد فرهنگی محور مقاومت را بررسی و تبیین کند که این موضوع در گفتگو با فعالان فرهنگی در حوزه‌های مختلف شعر، داستان، مستند، فیلم، موسیقی و... دنبال می‌شود. بررسی ویژگی‌های سینمای راهبردی، ضرورت تحول در تولیدات سینمایی و حرکت به سمت تولیدات فاخر و آسیب‌شناسی این مسیر از دیگر بخش‌های برنامه مثنوی حماسه است. این برنامه در گفتگو با رایزنان و وابسته‌های فرهنگی ایران در کشور‌های مختلف به بررسی راهکار‌های تقویت تعامل هنرمندان ایرانی و هنرمندان دیگر کشور‌ها و نیز چگونگی تبلیغ و ترویج فرهنگ مقاومت می‌پردازد.

سربازی در جبهه مقاومت

محمدرضا اشراقی، کارشناس‌مجری برنامه مقاومت بدون مرز عنوان می‌کند: مقاومت به معنای مقابله تمام‌قد با جبهه باطل معنا می‌شود و در این مسیر به‌طور حتم رسانه مهم‌ترین رکن تلقی می‌شود. رادیو نیز به لحاظ ساخت نوآورانه، توانسته پایداری موفقی در میان رسانه‌ها داشته باشد و امروز به شما این امکان را می‌دهد تا فارغ از مزاحمت‌های تصویری به استناد شنیدن و به اعتبار شنیدن بتوانید در مطالبی که می‌شنوید، مشارکت و هم‌افزایی داشته باشید. برنامه مقاومت بدون مرز نیز در جدول پخش رادیو مقاومت تلاش دارد با نگاهی فرامرزی به بلوک‌بندی‌های جدید نظام بین‌الملل و نظم نوین جهانی بپردازد و در این میان با تمامی فعالان حوزه مقاومت از همرزمان سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تا فعالان و کارشناسان روابط بین‌الملل برای تبیین کلان گفتمان مقاومت به گفتگو می‌نشیند. فرصت این قبیل مصاحبه‌ها، برای مجری‌های مثل ما زمان مغتنمی برای کسب تجربه، مهارت، دانش و البته سربازی در عرصه رسانه مقاومت محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها