ایسنا: آژانس بینالمللی انرژی اتمی در بیانیهای اعلام کرد، دبیرخانه این آژانس نامهای مورخ 27 اوت 2007 از دفتر نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در خصوص تفاهمنامه ایران با آژانس درباره مدالیته حل مسائل باقی مانده و جدول زمانی
کد خبر: ۱۴۳۸۲۱
برای همکاری با آژانس دریافت کرده است.
دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی در بیانیه خود عنوان داشته است:دفتر نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی متن جدول زمانی برای همکاری با آژانس را به دبیرخانه این آژانس ارایه داده و این متن با عنوان تفاهمنامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی درباره مدالیته حل و فصل مسایل برجسته در میان کشورهای عضو ارایه شده و به عنوان سند INFCIRC منتشر شده است.
دفتر نمایندگی دایم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بینالمللی انرژی اتمی از این فرصت برای یادآوری تعهد والای ایران استفاده میکند.
سخنگوی آژانس اتمی سازمان ملل از اظهار نظر درباره بیانیه تازه تهران خودداری کرد اما خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات نزدیک به آژانس نوشت که از این سوال که آیا ایران در دورهای اخیرتر از آنچه قبلا بیان داشته بود با پلوتونیوم آزمایشهایی انجام داده، رفع ابهام شده است.
همچنین آژانس پذیرفته است که بیانیههای قبلی ایران در ارتباط با مساله پلوتونیوم "با یافتههای آژانس همخوان است و بنابراین مساله حل شده است."
پیرو مذاکرات میان دکتر لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و دکتر البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین و به دنبال نشان دادن حسن نیت و ابتکار جمهوری اسلامی ایران و توافق حاصله، هیات عالی رتبه متشکل از مدیران فنی و حقوقی و دپارتمانهای سیاسی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در 11 و 12 ژوئیه 2007 به تهران سفر کردند و طی آن "تفاهمات جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره مدالیته حل و فصل مسائل برجسته مورخ 12 جولای 2007 " در تهران منعقد شد.
دومین نشست در 24 ژوئیه 2007 در وین انجام شد و پس از آن نشستهای دیگری در 20 و 21 اوت 2007 انجام شد.
هیات نمایندگی آژانس این فرصت را یافت که در طی دو سفرش به تهران با دکتر لاریجانی نشستهای را برگزار کند. به دنبال این سه نشست دو طرف به تفاهمات زیر دست یافتند:

I_ آخرین تحولات
براساس مدالیته توافق شده در 12 ژوئیه 2007 تصمیمات زیر اتخاذ شد:

1- مسائل کنونی
A - برنامه غنی سازی

آژانس و ایران توافق کردند که در زمینه تعیین یک رویکرد پادمانی برای تاسیسات غنی سازی سوخت نطنز مطابق با توافق پادلمانی جامع ایران و با یکدیگر همکاری داشته باشند. متن پیش نویس این رویکرد پادمانی و پیوست IRN facility در تاریخ 23 ژوئیه 2007 اعلام شد.
رویکرد پادمانی و پیوست مربوط به تاسیسات نطنز طی نشستهای فنی در ایران میان آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران از 6 تا 8 اوت 2007 مورد بحث قرار گرفت. گفت و گوهای بیشتر با هدف نهایی کردن تاسیسات وابسته تا پایان سپتامبر 2007 انجام خواهد شد.

B - راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک
ایران با درخواست آژانس برای بازدید از رآکتور تحقیقاتی آب سنگین در اراک موافقت کرده است. بازدید موفقیت آمیز در 30 ژوئیه 2007 انجام شد.

C- تعین بازرسیهای جدید
در 12 ژوئیه 2007 ایران با تعیین پنج بازرس بیشتر موافقت کرد.

D- مساله صدور ویزاهای بدون محدودیت
ایران در 12 ژوئیه 2007 با صدور ویزای یک ساله بدون محدودیت برای 14 بازرس و کارمند آژانس موافقت کرد.
2- مسائل باقی مانده از گذشته فعالیتهای هستهیی ایران
A- آزمایشات پلوتونیوم

به منظور نتیجه گیری و بستن پرونده مساله پلوتونیوم، آژانس سوالات باقیماندهی خود را 23 ژوئیه 2007 را در اختیار ایران قرار داد. در پی نشست نمایندگان آژانس و ایران در تهران، ایران نیز روشنگریهایی برای آژانس داشت که به توضیح سوالات باقی مانده کمک کرد. بعلاوه در 7 اوت 2007 ایران نامهای برای آژانس ارسال کرد که طی آن روشنگری بیشتری در خصوص برخی سوالات انجام شد.
در 20 اوت 2007 آژانس اعلام کرد اظهارات پیشین اعلام شده توسط ایران مطابق با یافتههای آژانس بوده و بنابراین این مساله حل و فصل شده است. این مساله رسما توسط آژانس از طریق نامه به ایران مکاتبه خواهد شد.

B- مساله P1-P2
براساس مدالیتههای توافق شده در 12 ژوئیه 2007 ایران و آژانس با برداشتن گامهای متوالی برای حل و فصل مساله P1-P2 موافقت کردند.
براساس جدول زمانی پیشنهاد شده به نظر میرسد آژانس خاتمه مساله مهم Pu را تا 31 اوت 2007 اعلام کند و متعاقب آن در گزارش سپتامبر 2007 مدیر کل به شورای حکام این مطالب اعلام شود.
آژانس تا 31 اوت 2007 به تمامی سوالات باقی مانده درباره این مساله پاسخ خواهد داد. ایران و آژانس در 24 و 25 سپتامبر 2007 برای پاسخگویی به سوالات به گفتوگو مینشینند. این نشست با نشستهای دیگر در اوایل اکتبر 2007 برای روشنگریهای بیشتر در خصوص سوالات مکتوب دنبال خواهد شد. تاریخ تعیین شده توسط آژانس برای این مساله نوامبر 2007 است.
C- منبع آلودگی
براساس مدالیتههای توافق شده در 12 ژوئیه 2007 و ارائه یافتههای آژانس که بیشتر از اظهارات پیشین ایران از ریشههای آلودگی های مشاهده شده HEU حمایت می کند، تنها مساله باقی مانده در خصوص آلودگیهای پیدا شده در دانشکده فنی تهران است.
ایران و آژانس با برداشتن گامهای متوالی برای بررسی این مساله به شرح زیر موافقت کردند:
آغاز انجام این اقدامات زمانی که مساله P1-P2 به نتیجه رسیده و این پرونده بسته شده است. آژانس مجددا سوالاتی را در خصوص آلودگیهای یافت شده در دانشگاههای فنی تهران تا 15 سپتامبر 2007 از ایران خواهد داشت. پس از دو هفته از بسته شدن مساله P1-P2 ایران و آژانس مذاکراتی را در خصوص این مساله در ایران انجام خواهند داد.

D- سند فلز اورانیوم
براساس درخواست آژانس، ایران با همکاری با آژانس در تسهیل مقایسه بخشهای مربوطه به این سند موافقت کرد ایران طرح های ارائه شده طی اولین نشست در 12 ژوئیه 2007 را مورد بازنگری قرار داده است. پس از این اقدام ایران آژانس اقدام به بستن این مساله خواهد کرد.

II_ مدالیته حل و فصل دیگر مسائل باقیمانده
PO210-A

براساس مدالیته توافق شده در 12 ژوئیه 2007 ایران با برخورد با این مساله زمانی که تمامی مسائل ذکر شده در بالا به نتیجه رسیده و پروندههای آنها بسته شده موافقت می کند. ایران و آژانس همچنین با برداشتن گامهای متوالی زیر موافقت کردند: با بررسی این مساله ، آژانس تمامی سوالات باقی مانده را به صورت مکتوب تا 15 سپتامبر 2007 در اختیار ایران قرار میدهد.
پس از دو هفته از نتیجهگیری و بستن مساله منابع آلودگی و فلز اورانیوم که در گزارش دبیرکل به شورای حکام اعلام شده ایران و آژانس مذاکراتی را در تهران خواهند داشت که متعاقب آن ایران توضیحاتی را در خصوص پلوتونیوم 210 ارائه خواهد داد.

B- معدن گچین
براساس مدالیته توافق شده در 12 ژوئیه 2007 ایران با برخورد با این مساله زمانی که مساله پلوتونیوم 210 به نتیجه رسید و پرونده آن بسته شد موافقت کرد. ایران و آژانس با برداشتن گامهای متوالی زیر موافقت کردند :
براساس این مساله آژانس تمامی سوالات باقی مانده را به صورت مکتوب تا 15 سپتامبر 2007 در اختیار ایران قرار می دهد.
پس از دو هفته از نتیجه گیری و بستن مساله پلوتونیوم 210 منعکس شده در گزارش دبیر کل به شورای حکام ایران و آژانس مذاکراتی را در تهران برگزار می کنند که طی آن ایران توضیحاتی در خصوص معدن گچین به آژانس خواهد داد.

III_ اتهامات مطرح شده در خصوص تحقیقات
ایران تصریح کرده است که مطالعات و بررسیهای ادعا شده با انگیزه سیاسی و اتهامات بی پایه و اساس انجام شده است. در هر حال آژانس به ایران امکان دسترسی به اسنادی که در این رابطه در اختیار دارد خواهد داد: پروژه نمک سبز ، آزمایش مواد منفجره با حساسیت بالا و تجهیزات "re-entry" موشک در اختیار این آژانس است.
به نشانه حسن نیت و همکاری با آژانس پس از دریافت اسناد مربوطه ایران آنها را مورد بازنگری قرار داده و ارزیابی خود را به اطلاع آژانس میرساند.

IV_ تفاهمات کلی
1- این مدالیتهها شامل تمامی مسائل باقی مانده می باشد و آژانس تایید می کند که مسالهِ وابهامات دیگری در خصوص برنامههای هستهای ایران و فعالیتهایش باقی نمانده است.
2- آژانس با ارائه تمامی سوالات باقی مانده در خصوص طرح کاری بالا به ایران موافقت کرده است. این بدان معنا است که پس از دریافت این سوالات دیگر هیچ سوالی باقی نخواهد ماند ایران نیز افشاگریها و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آژانس قرار خواهد داد.
3- هیات نمایندگی آژانس متعقد است که توافق در خصوص مسائل بالا میتواند به اجرای موثر پادمانها در ایران و تواناییاش در رسیدن به این نتیجه که فعالیتهای هسته ای ایران صلح آمیز است کمک کند.
4- آژانس می تواند چند بعدی نبودن مواد هستهیی اعلام شده در تاسیسات غنی سازی در ایران را تایید کند و بنابراین به این نتیجه برسد که آنها مصارف صلح آمیز دارند.
5- آژانس و ایران توافق کردند که پس از اجرای طرح کاری بالا و مدالیتههای توافق شده برای حل و فصل مسائل برجسته اجرای پادمان در ایران به شیوه معمول انجام شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها