گفت‌و‌گوی «جام‌جم» با زهره وکیلی، مجری برنامه آشپزی شبکه پویا

یک رقابت خوشمزه

در نشست خبری عوامل برنامه «یه خونه یه آشپزخونه» مطرح شد

اعتمادبه‌نفس بچه‌ها را بالا بردیم

عوامل برنامه «یه خونه یه آشپزخونه» شبکه پویا با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان ۱۶۲ به سوالات مخاطبان پاسخ دادند و سپس در نشست خبری با حضور حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما و همچنین اصحاب رسانه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.
عوامل برنامه «یه خونه یه آشپزخونه» شبکه پویا با حضور در واحد ارتباط با مخاطبان ۱۶۲ به سوالات مخاطبان پاسخ دادند و سپس در نشست خبری با حضور حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما و همچنین اصحاب رسانه، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شدند.
کد خبر: ۱۴۳۴۱۵۳
نویسنده زینب علیپور طهرانی - رسانه

در این نشست پریسا گرجی مدیر گروه خردسال شبکه پویا، مهدی نیک‌روش تهیه‌کننده، محمدحسین حبیبی نویسنده، محمد حاجی‌بابایی بازیگر نقش دایی‌رحمت و فهیمه مقدم‌دانا بازیگر خانم‌نعنا حضور داشتند و از تجربیات خوبی که در ارتباط با مخاطبان برنامه پیدا کرده بودند، گفتند.

در ابتدا پریسا گرجی، مدیر گروه خردسال شبکه پویا از شکل‌گیری ایده برنامه یه خونه یه آشپزخونه در سال ۱۳۹۶ گفت که به دلایلی به تولید نرسیده بود و اجرایی شدن آن چند سال به طول انجامیده بود. به این خاطر که این مقاومت وجود داشت که بحث آشپزی اصلا می‌تواند برای خردسالان مفید باشد. چون نکته‌ای بود که باید از آن کاملا دفاع می‌شد. این‌که بچه‌ها در این رده سنی هم می‌توانند آشپزی‌های ساده داشته باشند و در کنار آن بسیاری از محتوا‌ها و دانسته‌های رده سنی خودشان را کسب کنند. همین امر باعث شد سال ۱۴۰۰ طرح این برنامه تصویب شود.

وی افزود: هدف اصلی این برنامه صرفا آشپزی نبود و محتوا‌های دیگری هم در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم. در این برنامه سعی شده بچه‌ها خودشان محصولی را تولید کنند که معمولا بزرگ‌تر خانواده تولید می‌کرده است؛ بنابراین ما از این طریق سعی داشتیم اعتماد به نفس بچه‌ها را بالا ببریم. علاوه بر این، خود این امر باعث یک شعف و شور در بچه‌ها می‌شود که نیاز این رده سنی است. آموزه‌های دیگری هم داشتیم. یعنی بچه‌ها می‌توانستند ببینند یک محصول از ابتدا تا به مرحله تولید برسد، چه فرآیندی را طی می‌کند. ضمن این‌که آداب سفره را هم بچه‌ها یاد گرفتند. ما در این برنامه اشاره می‌کنیم که قبل از غذا باید از نام خدا استفاده کنند و در انتها تشکر کنند.

در ادامه مهدی نیک‌روش، تهیه‌کننده برنامه هم درباره سختی‌های کار برای بچه‌ها و متفاوت بودن آن به نسبت سایر کار‌ها توضیح داد: کار با بچه‌ها و برای بچه‌ها تجربه لذتبخشی است. من ۲۲ سال است که برای بچه‌ها کار می‌کنم و همواره هم سعی کرده‌ام به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنم که برای بچه‌ها کار کنم و خوشحالم که این رنج سنی را برای کار انتخاب کرده‌ام.

وی افزود: یه خونه یه آشپزخونه را خیلی دوست داشتم. چون همه اعضای تیم برای این برنامه زحمت کشیدند. ضمن این‌که بابت طراحی این برنامه، کارشناسان بسیاری با ما همکاری کردند.

محمدحسین حبیبی، نویسنده هم در بخش دیگری از این نشست گفت: من سابقه کار برای کودکان را داشتم و از این رو با خواسته‌ها و سلیقه‌های مخاطبان آشنایی داشتم. با این‌حال این برنامه برای من یک تجربه متفاوت بود. چون کار آموزشی انجام دادیم و یک سری نکات مثل مهارت، شکرگذاری و همین‌طور نکات دیگری را در کار لحاظ کردیم.

محمد حاجی‌بابایی، بازیگر نقش دایی‌رحمت هم از ارتباط تلفنی که با بچه‌ها داشت، ابراز خرسندی کرد و گفت: ارتباط تلفنی برنامه‌سازان و هنرمندان با مخاطبان اتفاق جذابی است که سال‌هاست در روابط‌عمومی رقم می‌خورد. درست است که مردم نظرات‌شان را درباره سریال‌ها و برنامه‌ها در کوچه و بازار به ما می‌دهند. اما این ارتباط جذاب‌تر است و ما بدون واسطه و بی‌تعارف از نظرات آن‌ها مطلع می‌شویم. من سال‌هاست برای بچه‌ها کار می‌کنم و تجربه‌های شیرینی هم در این زمینه دارم، اما این تجربه بسیار متفاوت‌تر و جذاب‌تر بود.

فهیمه مقدم‌دانا، بازیگر نقش خانم نعنا هم گفت: این برنامه برای من دستاورد و تجربه خوب، متفاوت و جذابی بود. حوزه کاری من و تخصصم در زمینه آشپزی است. البته در برنامه «سیمای خانواده» تجربه اجرا داشتم، اما یه خونه یه آشپزخونه، نخستین تجربه من در زمینه کار با کودکان بود.

وی ادامه داد: خوشحالم که بگویم خانم نعنا خوب دیده و شناخته شد و بچه‌ها نسبت به این کاراکتر واکنش‌های خوبی دارند.

در بخش دیگری از این نشست هم نیک‌روش بیان کرد: ما ۱۴۰۰۰ عضو در کانال داریم که برای کانال کودک آمار بسیار خوبی است.

وی درباره فصل دوم این برنامه هم گفت: ما آمادگی تولید ۶۵ قسمت دیگر را برای فصل دوم داریم. همچنین در تدارک انتشار کتاب «یه خونه یه آشپزخونه» هستیم.

پیشبرد برنامه‌ها در چارچوب علمی

مدیر گروه خردسال شبکه پویا در پاسخ به سؤال جام‌جم درباره تولیدات دیگر شبکه برای این گروه سنی عنوان کرد: دغدغه من این است که برنامه‌ها در چارچوب علمی جلو برود. متن‌ها کاملا در گروه خوانده می‌شود و اصلا اینگونه نیست که بازیگر‌ها بداهه بروند. همه چیز از متن و شعر‌ها و دستور غذا‌ها با مطالعه جلو بروند.

وی افزود: ما دو برنامه در حال تولید داریم. «آفتاب مهتاب» و «پاشو پاشو قهرمان» که برای این گروه سنی داریم.

وی درباره سری جدید این برنامه هم گفت: طرح سری جدید در گروه مطرح شده، خانم مقدم فهرست غذا‌های جدید را اعلام کرده و ما بررسی‌ها را انجام دادیم و منتظر مجوز ساخت سری جدید با اتفاقات خوب و فرمت جدید هستیم. چون از استان‌های مختلف با ما تماس گرفتند و تمایل برای حضور در برنامه داشتند؛ بنابراین تدبیری که داریم، اینگونه است که بتوانیم حدود ۹ بچه را در استودیو داشته باشیم که از شهر‌های مختلف ایران هستند.

تهیه‌کننده برنامه هم درباره تاثیرات برنامه روی خانواده و راه‌اندازی پویش برای مخاطبان برنامه به جام‌جم گفت: در فصل اول، فرصت زیادی برای این کار نداشتیم، این حرکت را برای فصل دوم گذاشتیم و برایش جایگاهی تعریف کردیم. درباره تاثیر برنامه روی والدین بچه‌ها هم باید بگویم این نکته را در تماس با مخاطبان داشتیم؛ این‌که مادر‌ها گفتند از بچه‌ها خواستیم که در آشپزخانه به کمک ما بیاید؛ بنابراین تاثیرات برنامه را هم روی بچه‌ها دیدم و شنیدم و هم روی والدین. می‌خواهیم با جمع‌آوری یک مجموعه برای این برنامه، تاثیرات بیشتری روی مخاطبان بگذاریم.

در انتهای این نشست حسین قرایی، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما از عوامل این برنامه تقدیر کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها