بوعلی سینای ماندگار

مجموعه تلویزیونی بو علی سینا به نویسندگی و کارگردانی مرحوم کیهان رهگذر یکی از مجموعه‌های ماندگار تلویزیون در دهه ۶۰ است که به زندگی دانشمند شهیر بوعلی سینا می‌پردازد.
کد خبر: ۱۴۳۳۱۷۷

این مجموعه سال ۱۳۶۴ جلوی دوربین رفت و زنده یاد امین تارخ در نقش بوعلی سینا در کنار بازیگرانی، چون زنده یاد فیروز بهجت محمدی، زنده‌یاد جمشید لایق، اسماعیل محرابی، چنگیز وثوقی، سرور نجات اللهی و. بازی کرده بود.

رهگذر در این اثر با محور قرار دادن زندگی بو علی سینا به افکار مختلف پادشاهان ایرانی و فقر و تنگدستی مردم ایران در دوره‌های مختلف پرداخته بود. این مجموعه نشان داد یکی از پایه‌های ایران متمدن بر اساس استاد و شاگردی و احترام شاگرد به استاد شکل گرفته است.

ایده تولید مجموعه بوعلی سینا در سال ۶۲ و بعد از برگزاری سمینار ابن سینا از سوی مسئولان صدا و سیما مطرح شد و به دنبال طرح این مسئله، کیهان رهگذر به عنوان نویسنده و کارگردان مراحل تحقیق و نگارش فیلمنامه بوعلی سینا را آغاز کرد و سرانجام این مجموعه سال ۶۴ در اقدسیه تهران کلید زده شد.

این کارگردان در زمان حیاتش درباره این اثر گفته بود که تهیه یک مجموعه که شخصیت‌های زیادی دارد منجر به پیش آمدن مشکلات زیادی می‌شود و در صورت متوقف شدن ضرر مالی زیادی ایجاد می‌شد، اما مجموعه تلویزیونی بوعلی سینا بدون وقفه انجام شد.

جهت مشاهده فیلم اینجا کلیک کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها