بیتا فرهی درگذشت

بیتا فرهی بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون پس از مدتی درگیری با عوارض بیماری ریوی دارفانی را وداع گفت.
کد خبر: ۱۴۳۲۵۷۴

بیتا فرهی درگذشت

به گزارش جام جم آنلاین، بیتا فرهی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون که از مدتی قبل به دلیل عوارض بیماری ریوی، در بیمارستان بستری شده بود، امروز ۴ آذر ماه درگذشت.

آزیتا موگویی از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما و از دوستان این هنرمند این خبر را تایید کرد.

بیتا فرهی پیش از این در آثاری همچون «بانو» «هامون»، «کیمیا»، «خون بازی»، «پارک وی»، «اعتراض»، «سرزمین سبز»، «سرزمین مادری» و … به ایفای نقش پرداخته بود.

بیتا فرهی، بازیگر سینما و تلویزیون، در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۳۷ در تهران و در خانواده متوسط نه پولدار، اما با فرهنگ و اصیل به دنیا آمد. او در سال ۱۳۵۹ از مدرسه هنر جان پاورس آمریکا با رشته هنر فارغ التحصیل شد.

در سن ۳۱ سالگی، با حضور در فیلم «هامون» به عنوان بازیگر، به دنیای سینما وارد شد و از آن زمان به همراه خسرو شکیبایی، در طول سال‌ها در پروژه‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی به چشم‌انداز بازیگری خود روشنی بخشید.

تحصیل در آمریکا و بازگشت به ایران

سال ۵۷ به آمریکا رفتم و مدتی بعد وارد مدرسه هنری شدم در آن زمان هدفی برای بازیگری نداشتم و در نهایت بعد از سه سال در سال ۱۳۶۰ به ایران بازگشتم.

بیتا فرهی در جوانی ازدواج کرد و صاحب دختری بنام مهسا شد. مهسا قریشی دختر بیتا فرهی متاهل است و فرزند دختری بنام تسا دارد. تسا نوه بیتا فرهی، هدیه‌ای بود که خداوند همزمان با درگذشت مادر بیتا فرهی به آن‌ها داد تا شرایط قابل تحمل‌تر شود.

تنها فرزند بیتا فرهی در پاریس زندگی می‌کند و این بازیگر زن برای دیدار با آن‌ها مرتب در حال سفر است که همین مسئله چندین بار باعث شده تا او پیشنهادات کاری خود را رد کند.

شروع بازیگری با نقش مهشید فیلم هامون داریوش مهرجویی

بیتا فرهی برای اولین بار در سال ۱۳۶۸، در سن ۳۱ سالگی، با فیلم «هامون» به نقش «مهشید» در کنار هنرمندان برجسته‌ای همچون خسرو شکیبایی و عزت الله انتظامی، جلوی دوربین رفت. او تازه‌ترین تجربه حضور در عرصه سینما را از طریق دیدگاه خانه دایی‌اش، آقای ناصر چشم آذر، به دست آورد. آقای چشم آذر، با دیدن بازی فرهی، او را به آقای داریوش مهرجویی (کارگردان) معرفی کرد و پس از گذراندن آزمون با موفقیت، به سرعت برای نقش جدید در پروژه‌های جدید تایید شد.

همکاری بیتا فرهی و خسرو شکیبایی در فیلم بانو

بعد از هامون، مهرجویی بلافاصله دست به کار ساخت بانو شد. او در جایی گفته است که فیلمنامه این کار را بر اساس شخصیت بیتا فرهی نوشت. شاید شخصیت بانو را به فرهی نزدیک دیده و با شناختی که از او داشت، این نقش را به فرهی پیشنهاد کرد و این چنین بود که فرهی، شکیبایی و انتظامی بار دیگر همبازی شدند. بانو ساخته شد، اما هفت سال منتظر ماند تا روی پرده نقره‌ای جان بگیرد.

بیتا فرهی در فیلم‌های سیروس الوند و مسعود کیمیایی

در سال‌های بعدی از دهه ۷۰، بیتا فرهی فعالیت هنری خود را با همکاری با کارگردانان بزرگی همچون احمدرضا درویش، بهمن فرمان آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی اعتماد ادامه داد. او به همراه خسرو شکیبایی، هنرمند برجسته دهه ۷۰، یکی از مشهورترین و محبوب‌ترین زوج‌های هنری این دهه را تشکیل دادند.

بیتا فرهی پس از حضور در فیلم «هتل کارتن» با کارگردانی سیروس الوند در سال ۱۳۷۵، به فعالیت خود در عرصه سینما ادامه داد. در سال ۱۳۷۸، در فیلم «اعتراض» به کارگردانی مسعود کیمیایی نیز نقش‌آفرینی کرد و با بازی در این پروژه‌های متنوع، به تنوع و تاریخچه‌ی بازیگری خود افزود.

در سال ۱۳۷۹، بیتا فرهی با حضور در سریال تلویزیونی ولایت عشق به کارگردانی مهدی فخیم‌زاده، نقش آذردخت را بازی کرد و وارد صحنه تلویزیون شد. سپس در سال ۱۳۸۱، در سریال «پدر خاک» و در سال ۱۳۸۳، در مجموعه «طلسم شدگان» نیز نقش‌آفرینی کرد.
بیماری بیتا فرهی و بستری شدن در بیمارستان

متاسفانه بیتا فرهی این روز‌ها در بستر بیماری بسر می‌برد. در روز یکشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۲، بهاره افشاری اخباری از بستری شدن بیتا فرهی در بیمارستان را در صفحه شخصی خود منتشر کرد. بعداً مشخص شد که این بازیگر به دلیل مشکلات ریوی، در حال حاضر در واحد مراقبت ویژه سی سی یو بستری و تحت درمان قرار دارد.

جوایز بیتا فرهی

 نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی امین جشنواره فیلم فجر برای فیلم در انتظار معجزه
 برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم کراچی برای بازی در فیلم خون بازی
 برنده جایزه بهترین بازیگر زن از سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم پیونگ یانگ برای بازی در فیلم خون بازی
 نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر به خاطر فبلم خون بازی
 نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم خانه‌ای روی آب
 نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر برای فیلم کیمیا
 برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم هامون
 برنده بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی از جشنواره دنیای تصویر برای بازی در سریال طلسم شدگان

فیلم‌های سینمایی بیتا فرهی

 ۱۳۹۴ - قشنگ و فرنگ
 ۱۳۹۴ - برادرم خسرو
 ۱۳۹۳ - دوران عاشقی
 ۱۳۹۱ - بشارت به یک شهروند هزاره سوم
 ۱۳۸۹ - شیش و بش
 ۱۳۸۹ - در انتظار معجزه
 ۱۳۸۶ - خاک آشنا
 ۱۳۸۶ - پارک وی
 ۱۳۸۵ - خون بازی
 ۱۳۸۰ - خانه‌ای روی آب
 ۱۳۷۹ - اعتراض
 ۱۳۷۶ - زندگی
 ۱۳۷۵ - هتل کارتن
 ۱۳۷۳ - کیمیا
 ۱۳۷۰ - بانو
 ۱۳۶۸ - هامون

سریال و مجموعه‌های تلویزیونی بیتا فرهی

 ۱۳۹۳ - یادگاری
 ۱۳۹۰ - خراش
 ۱۳۸۹ - خاطره آن شب بارانی
 ۱۳۸۷–۸۸ - سرزمین کهن
 ۱۳۸۳ - طلسم شدگان
 ۱۳۸۱ - پدر خاک
 ۱۳۸۰ - ولایت عشق
 ۱۳۷۶ - سرزمین سبز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها