موفقیت فناوران یک شرکت دانش‌بنیان در تولید ماشین بیهوشی

خواب آسوده زیر تیغ جراحی

تولید تجهیزات پزشکی صددرصد ایرانی برای کمک به آسیب‌دیدگان ضایعات نخاعی

گام بلند تمام ایرانی

تصادف یا هر حادثه دلخراشی که به بدن انسان ضربه وارد کند، معمولا به‌سختی از ذهن افراد پاک می‌شود اما آنچه غیر از خاطره‌ای دردناک و دلهره‌آور، زندگی شخص را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محدودیت‌های حرکتی ناشی از آسیب‌های نخاعی است که امکان دارد تا مدت‌ها باقی بماند. برخی بیماری‎ها مانند ام‌اس هم تجربه‌ای مشابه را در محدودیت‌ فعالیت اندام‌های حرکتی برای افراد رقم می‌زند؛ اتفاقی تلخ که شاید از نگاه بسیاری، پایان استقلال فرد باشد. با این اوصاف به نظر می‌رسد فناوری‌های جدید و البته تلاش محققان قرار است ورق را به نفع این بیماران برگرداند.
کد خبر: ۱۴۲۶۰۵۱
نویسنده مریم ملی - روزنامه نگار
شرکت‎‌های دانش‌‎بنیان فعال در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی که تمرکز خود را روی تولید چنین ابزارهایی گذاشته، تلاش دارد با تولید کالای پزشکی باکیفیت، به نیاز کشور در این زمینه پاسخ دهد. در گفت‌وگو با پوریا میرعشقی، مدیرعامل این شرکت که در رشته الکترونیک در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده و از نخبگان کشور است، اهمیت تولید تجهیزات پزشکی متنوع در کشور را جویا شده‌ایم. داستان این شرکت از تولید محصولاتی برای اصلاح الگوی راه رفتن آغاز شد؛ محصولاتی که براساس نیازسنجی بیمارستان‌ها و پیشنهادهای متخصصان ایرانی تولید شد و سنگ بنایی برای شکل‎‌گیری کسب‎و‎کاری مبتنی بر دانش پزشکی فراهم کرد. این شرکت که از سال۸۵ فعالیت تحقیق و توسعه را آغاز کرده و از سال۹۶ موفق به اخذ گواهی دانش‌بنیان شده است، هم‎اکنون تجهیزات پزشکی متنوعی را به بازار عرضه می‎‌کند. 

گام‎ یار ایرانی با قیمت رقابتی و کیفیت بالا

سطح بومی‎سازی این محصولات نزدیک به صددرصد است و این نشان می‌دهد متخصصان ایرانی به جز در برخی از قطعات اولیه، مثل پردازنده‎ها، توانایی فنی قابل قبولی دارند. 
پوریا میرعشقی درباره کاربرد محصولات مهم این شرکت می‎‌گوید: «کاربرد تجهیزات تولیدی شرکت ما در حوزه بهبود الگوی راه رفتن، اصلاح عملکرد دست و زانوست. در واقع با کمک سیستم اعمال تحریک‌های الکتریکی می‌توان عصب پا و عضلات را در کسانی که دچار آسیب‎‌های نخاعی شده‌اند یا مشکلات حرکتی دارند، فعال کرد.»  
مدیرعامل این  شرکت در تکمیل توضیحاتش می‌افزاید: «گامیار با کمک اپلیکیشنی در گوشی‌های هوشمند تنظیم می‌شود و ارزیابی حرکتی را به بیمار ارائه می‌کند. استفاده از گامیار به فرد آسیب‎‌دیده کمک می‎کند راحت‌تر از پله بالا و پایین برود، جریان خون درپاهایش بهتر حرکت کند و دچار آتروفی عضلانی نشود و درمجموع اعتماد‎به‌‎نفس فرد در حرکاتش بیشتر ‎شود.»
به گفته میرعشقی از دیگر مزیت‎های قابل‌توجه این محصولات، قیمت رقابتی نسبت به نمونه خارجی آن است. قیمت نمونه‌ مشابه‌خارجی گامیار، حدود ۱۰هزاردلار است، درحالی که این محصول با همان کیفیت با قیمت ۵۰۰ دلارارائه می‎‌شود.

بهبود عملکرد دست آسیب‌دیده 

اختلالات سیستم عصبی مرکزی یا سکته، ممکن است باعث مشکلاتی در حرکت دست افراد شود و این مسأله کارایی فرد در انجام کارهای محوله یا امور روزمره‎اش را با دردسرهایی مواجه می‌کند. از دیگر محصولات کاربردی شرکت تیوان، دستگاه اصلاح عملکرد دست است که با ارسال تحریک الکتریکی به اعصاب کنترل‎کننده دست، حرکت آن را بهبود می‌بخشد.
به‌گفته میرعشقی، این دستگاه با اپلیکیشن مخصوص به گوشی‌هوشمند فرد متصل می‎‌شود تا بتواند شدت تحریک الکتریکی، زاویه و نوع عملکرد حرکتی را تنظیم کند. 

حمایت دولت؛ راه‌حل حفظ نخبگان و رشد صادرات

تولید محصول تخصصی پزشکی غیر از آن‌که جلوی خروج ارز از کشور را می‌گیرد، اگر به درستی مورد حمایت دولت قرار بگیرد، می‌تواند امکان صادرات پیدا  کند و این یعنی ارزآوری و اعتبارسازی برای کشور. میرعشقی معتقد است اگر حمایت مالی کافی دریافت کند، می‎تواند ضمن افزایش تولید محصول، آن را به کشورهای دیگر هم صادر کند.
او می‎‌گوید: «دریافت تاییدیه‌‎هایFDA و نشانCE هزینه دارد و اگر حمایت مالی داشته باشیم، مسیر توسعه را سریع‌تر و بهتر طی می‎‌کنیم، ضمن این‌که واحد تحقیق و توسعه در شرکت‌‎هایی مثل شرکت ما بخش بسیار مهمی است و باید مدام فعال باشد تا بتوان با فناوری‎‌های جدید پیش رفت و محصول تولید کرد و همه این موارد به حمایت نیاز دارد.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها