تولید تجهیزات پزشکی صددرصد ایرانی برای کمک به آسیب‌دیدگان ضایعات نخاعی

گام بلند تمام ایرانی

موفقیت فناوران یک شرکت دانش‌بنیان در تولید ماشین بیهوشی

خواب آسوده زیر تیغ جراحی

از مهم‌ترین معیارهای پیشرفت هر جامعه‌ای، میزان رشد و پایداری سلامت آن است. وجود دارو و تجهیزات پزشکی مناسب و باکیفیت از عوامل مهم این پایداری به‌شمار می‌رود.
کد خبر: ۱۴۳۴۰۴۴
نویسنده امین رضا کیفرگیر - خبرنگار
 
تجهیزات درمانی ازجمله تجهیزات اتاق‌عمل از اهمیت وهمچنین حساسیت خاصی برخوردارند؛ به‌همین‌خاطر تولید آنها به فناوری‌های به‌روز نیاز دارد و همین امر هم موجب می‌شود تا گاه قیمت تمام‌شده این محصولات بسیار گران باشد. این موارد موجب می‌شود تا تولید چنین تجهیزاتی در کشور درطول دهه‌ها به هدفی مهم تبدیل شده باشد و دراین میان دانش‌بنیان‌ها هم سهم بسزایی در تحقق دستیابی به فناوری ساخت این تجهیزات دارند. درگفت‌وگو با مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان تولید این ماشین را بررسی کرده‌ایم.

برای کنترل تنفس بیمار در حین عمل جراحی و بیهوشی از ماشین بیهوشی استفاده می‌شود. سازوکار این دستگاه بدین صورت است که هنگام بیهوشی، اکسیژن و گازهای مورد نیاز برای تداوم بیهوشی را به بیمار منتقل و کربن دی‌اکسید اضافی را خارج می‌کند. به‌دلیل حساسیت بالای این فرآیند حین عمل جراحی، ایمنی بالای چنین دستگاهی بسیار مهم است و همین موضوع هم ساخت و تولید آن را بسیار پیچیده می‌کند.
 
واردات، سکویی برای تولید
شروع فعالیت این شرکت درواقع بر پایه چند دهه تجربه در همین زمینه به‌عنوان واردکننده چنین محصولاتی بوده است. هدف اصلی این شرکت دانش‌بنیان هنگام تاسیس به‌دست‌آوردن دانش فنی ساخت تجهیزات تنفسی، قلبی و تزریقی برای استفاده در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی کشور بود. محمدرضا کمپانی‌سعید، مدیرعامل این شرکت، در رابطه با ایده تاسیس شرکت می‌گوید: «در آن سال‌ها نیاز کشور به چنین محصولات پزشکی‌ای بسیار زیاد بود و عموما واردکننده این تجهیزات از کشورهای اروپایی و آمریکایی بودیم.» 
 
رفع وابستگی خارجی، تامین نیاز داخلی
مهندس کمپانی‌سعید در رابطه با این محصولات توضیح می‌دهد: «دستگاه بیهوشی به همراه ونتیلاتور بسیار هوشمند است. همچنین دستگاه پمپ سرنگ را تولید کرده‌ایم که برای تزریق محلول با سرنگ به بیمار برای مدت زمان طولانی، مثلا در بخش آی‌سی‌یو (ICU) و همچنین اتاق عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد.» 
او همچنین درباره بازار کشور توضیح می‌دهد: «در کنار محصولات داخلی، مسلما محصولات خارجی هم در بازار حضور دارند اما چند سالی است که با توجه به اهمیت تولید داخل و حمایت‌هایی که صورت گرفته، تولیدات شرکت تجهیزات مراقبت پزشکی الکترونیک برتر و همچنین چند شرکت داخلی دیگر که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند پاسخگوی نیازهای داخلی هستند.» مهندس کمپانی‌سعید در ادامه می‌افزاید: «درواقع با تولیدات داخلی دیگر حتی نیازی به واردات چنین محصولاتی از خارج نیست. ما خودمان هم موفق شده‌ایم با تامین نیازهای دولت و بی‌نیاز کردن آنها به واردات چنین تجهیزاتی به رشد قابل قبولی برسیم.» آن‌طور که مدیرعامل این شرکت می‌گوید قیمت تمام‌شده محصولات حدودا نصف قیمت محصولات وارداتی است. این شرکت دانش‌بنیان همچنین موفق شده تا حد بسیار خوبی محصولات خود را بومی‌سازی کند و صرفا تعداد کمی از قطعات محصولات‌شان وارداتی است. مدیرعامل این شرکت  تصریح می‌کند: «عمق فناوری ما در ساخت دستگاه‌ها حدود ۸۰درصد است و بیشتر قطعاتی که وارد می‌کنیم، قطعات الکترونیکی از قبیل آی‌سی‌، مقاومت‌ها، قطعات میکرو وحسگرهای بسیار حساس است.» در  مجموع حدود ۲۰درصد از قطعات مورد استفاده در محصولات این شرکت وارداتی است.
 
مسیر رشد دانش‌بنیانی
به گفته محمدرضا کمپانی‌سعید، این شرکت از اولین شرکت‌های تجهیزات پزشکی است که گواهی دانش‌بنیان دریافت کرده. او  می‌گوید: «از مهم‌ترین تسهیلات درنظرگرفته‌شده ایجاد سرمایه در گردش با بهره‌های پایین در جهت پیشبرد فعالیت شرکت‌هاست. حضور در نمایشگاه‌های داخلی و بین‌المللی نیز از دیگر خدمات باارزش درراستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان است.»
محمدرضا کمپانی‌سعید همچنین از مشکلات فعالیت به‌عنوان شرکت‌ دانش‌بنیان می‌گوید: «بسیاری از کارهای اداری خصوصا در دو سال گذشته خیلی وقت‌گیر شده‌ است.» وقت‌گیر بودن کارهای اداری و طولانی‌شدن چنین فرآیند‌هایی می‌تواند انرژی زیادی را از شرکت‌های دانش‌بنیان بگیرد؛ انرژی‌ای که می‌توانسته صرف توسعه امور مهم‌تری در راستای پیشرفت و اعتلای کشور شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها