سناریوهای جدید درباره رئیس آینده تشکیلات خودگردان

پسر به جای پدر

در حالی که از ماه‌ها قبل در داخل تشکیلات خودگردان فلسطین، رقابت شدیدی برای جانشینی محمود عباس در جریان است، اکنون با انتشار تصاویری از حضور پسر محمود عباس در نشست‌های این تشکیلات، فصل جدیدی از جنجال بر سر جانشینی رئیس تشکیلات خودگردان آغاز شده است.
کد خبر: ۱۴۲۳۴۱۳
محمود عباس، دومین رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین است که از ۱۵ژانویه۲۰۰۵ این منصب را در اختیار گرفت. دوره ریاست او ژانویه۲۰۰۹ به پایان رسیده اما به‌دلیل برگزارنشدن انتخابات فلسطین، هنوز در منصب خود باقی مانده است. رسانه‌های صهیونیستی از یک سال قبل از تحرکات غرب، برای انتخاب جایگزین محمود عباس خبر داده بودند. رام‌ا... سال گذشته شاهد دیدارهایی محرمانه بود که همه آنها یک هدف واحد و مشترک، یعنی تعیین جانشین برای عباس را دنبال می‌کرد. منابع صهیونیستی مدعی شدند که تعداد اسامی که برای جانشینی عباس معرفی شده‌اند، کم و محدود به تعدادی از سران فتح ازجمله ماجد فرج، مدیر دستگاه اطلاعات کل و حسین الشیخ، وزیر امورمدنی است. دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نیز به عباس دو سال مهلت داده تا انتقال قدرت در تشکیلات خودگردان را انجام دهد. خبرهای منتشرشده در ماه‌های گذشته، حکایت از این داشت که محمود عباس تلاش دارد تا از مسیری خارج از چارچوب قانونی، گزینه مدنظر خود را به ریاست آینده تشکیلات خودگردان بگمارد اما اکنون تصاویری از حضور پسر او در نشست‌های تشکیلات خودگردان، جنجال‌برانگیز شده است. 

حضور سوال‌برانگیز

افشاگری نشریه «تایمز اسرائیل» درباره مشارکت یاسر، پسر محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جنبش فتح، در نشست‌هایی که به میزبانی ریاض بین مقامات تشکیلات خودگردان، عربستان سعودی و آمریکا برای بررسی موضوع عادی‌سازی روابط ریاض با تل‌آویو برگزار شد، فرضیه تلاش او برای جانشینی پدرش را تقویت کرد.
تایمز اسرائیل، اطلاعاتی از دو منبع آگاه که نمی‌خواهد هویت‌شان را فاش کند را منتشر کرده که نشان می‌دهد یاسر عباس (۶۲ ساله)، در این نشست‌‌ها حضور داشته است. این حضور وی که در خارج از کرانه باختری اشغالی زندگی می‌کند و هیچ نقش رسمی در تشکیلات خودگردان فلسطین و دستگاه‌های رام‌ا... ندارد، در دیدار مقامات مسئول سعودی و آمریکایی، سوال‌برانگیز است. 
تایمز اسرائیل نوشت که برای دریافت پاسخ این سوال، به دفتر محمود عباس در رام‌ا... مراجعه کرده اما پاسخی درباره دلیل مشارکت عباس در این نشست‌ها دریافت نکرده است.
تایمز نوشت که رام‌ا...، ریاض و واشنگتن هیچ اظهار‌نظری درخصوص برگزاری این نشست‌ها یا انتشار تصاویری از آن که در هفته پیش برگزار شد، نکرده‌اند. امری که موجب شد تا نام یاسر عباس نیز در فهرست شرکت‌کنندگان در این نشست‌ها، گنجانده شود.
روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام مسئول عربی نوشت که سعودی‌ها به هیأت رام‌ا... وعده داده‌اند که قضیه فلسطین را در جریان مذاکرات با آمریکا، برای دستیابی به توافق احتمالی عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، کنار نمی‌گذارند. اما این مقام تایید کرد که ریاض به رام‌ا... به‌صراحت اطمینان خاطر داده که آماده خروج از موضع خود و رد عادی‌سازی روابط با اشغالگر در غیاب راه‌حل دو کشوری است.

سکوت تشکیلات خودگردان

روزنامه رأی‌الیوم، درپی درز این اطلاعات از دیدارهای محرمانه در سطح سیاسی به ریاست یاسر عباس به دور از چشم رسانه‌ها، نوشت: باوجود انتشار این اخبار در رسانه‌های داخلی، عبری و حتی بین‌المللی درخصوص این پرونده از چند روز پیش تاکنون، تشکیلات خودگردان فلسطین، هیچ واکنشی مبنی بر رد یا تایید این اخبار از خود نشان نداده است، امری که فرضیه صحیح بودن این خبر را تقویت می‌کند. در عین حال سوالات زیادی درباره دلیل ظهور نام «یاسر عباس» در مرحله‌ای که از کنار رفتن پدر او و یافتن جانشینی برای او سخن گفته‌ می‌شود، مطرح شده است. درسال۲۰۰۹، خبرگزاری رویترز فاش کرد که شرکت پیمانکاری الکترومکانیکی «فالکون» متعلق به یاسر عباس قراردادی به ارزش ۱.۸۹میلیون دلار با آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا (USAID) برای ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب در شهر الخلیل در جنوب کرانه باختری امضا کرده است. این قرارداد پنج ماه پس از تصدی پست ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین توسط محمود عباس امضا شد. هرچند که وکیل یاسر عباس مدعی شد که مزایده مربوط به عقد این قرارداد به پیش از دستیابی محمود عباس به پست ریاست در سال۲۰۰۵، برگزار شده بود. تشکیلات خودگردان فلسطین پیشتر از سفر یک هیأت از رام‌ا... به ریاض برای دیدار با مقامات سعودی بدون دیدار با مقامات آمریکایی خبر داده بود. شبکه بی‌بی‌سی نیز گزارش داد که این هیأت برای دیدار با مقامات سعودی، از عباس دستور گرفته بود. 
رای‌الیوم می‌نویسد که اکنون این سؤال مطرح است که آیا پسر عباس حق شرکت در این نشست‌ها را داشت؟ هدف از نشان دادن او و ترمیم وجهه او چیست؟ آیا وی جانشین احتمالی پدرش است؟
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها