تیم ملی کشورمان در دیدار فینال تورنمنت کافا به مصاف تیم ازبکستان خواهد رفت.
کد خبر: ۱۴۱۲۷۱۸

به گزارش جام جم آنلاین، تیم ملی فوتبال کشورمان از ساعت 19 سه‌ شنبه در فینال اولین دوره تورنمنت کافا به میزبانی ورزشگاه ملی (بنیادکار) تاشکند مقابل ازبکستان قرار می ‌گیرد.

ملی پوشان ایران پس از کسب 2 پیروزی پرگل یعنی 6 بر یک مقابل افغانستان و 5 بر یک برابر قرقیزستان، با هدف کسب جام از بیشکک به ازبکستان سفر کرده‌ اند. و می توان گفت این سخت ترین دیدار ایران در این رقابت ها خواهد بود.

ازبک ها هم ازبکستان در جام کافا به ترتیب عمان را 3 بر صفر، ترکمنستان را 2 بر صفر و تاجیکستان را 5 بر یک شکست داده و آن‌ها نیز قصد دارند با ثبت دومین پیروزی تاریخ خود برابر ایران، کاپ قهرمانی اولین دوره کافا را به دست آورند.

ایران و ازبکستان تاکنون در 11 مسابقه به رقابت با یکدیگر پرداخته اند که در جریان این دیدار ها، ایران 9 بار و ازبک ها تنها یک بار موفق به پیروزی شده اند. همچنین ایران با 15 گل زده و 3 گل خورده عملکرد بهتری داشته است.

اولین بازی دو تیم در سال ۱۳۷۷ در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی بازی های آسیایی ۱۹۹۸ در بانکوک برگزار شد که با پیروزی چهار بر صفر ایران به پایان رسید. در آن بازی علی دایی و علی موسوی زننده گل های تیم ملی ایران بودند و منصور پورحیدری هدایت تیم ملی را بر عهده داشت همچنین گفتنی است علی دایی در این دیدار با به ثمر رساندن 3 گل هتریک کرد و به عنوان بهترین گلزن تاریخ تقابل‌ های 2 تیم لقب گرفت.

دومین بازی ایران و ازبکستان در سال 2007 و در جریان مسابقات جام ملت های آسیا رقم خورد. در این مسابقه ایران با نتیجه دو بر یک ازبکستان را شکست داد. اما نکته جالبی که وجود دارد این است که در آن سال، ایران با مربیگری جوان ترین مربی تاریخش ،امیر قلعه نویی در این رقابت ها حضور یافت و امسال هم پس از 16 سال مجددا امیرقلعه نویی روی نیمکت ایران حضور دارد. همچنین گفتنی است که گل ازبکستان در آن بازی، روی اشتباه رحمان رضایی(مربی فعلی تیم ایران) وارد دروازه ایران شد.

 سومین بازی تنها بازی ای بود که با نتیجه تساوی به پایان رسید. پنجمین دیدار ایران و ازبکستان در ورزشگاه آزادی برگزار شد و با نتیجه یک بر صفر به سود ازبکستانی ها به پایان رسید که این تنها برد آنها برابر ایران به شمار می رود.

پس از آن ایران در برابر ازبکستان هرگز شکست نخورد و 6 برد متوالی را به ثبت رساند.

این دوازدهمین دیدار ایران و ازبکستان خواهد بود و با وجود تقابل در خانه ازبکستان و حضور چیزی حدود 35 هزار تماشاگر این دیدار را می‌ توان سخت‌ ترین بازی ایران از زمان حضور مجدد قلعه‌ نویی دانست؛ حتی دیداری سخت‌ تر از روسیه. چرا که تیم ملی ازبکستان از 19 دیداری که سرتکو کاتانچ، سرمربی اسلوونیایی را روی نیمکت داشته‌ اند، 13 بار موفق به پیروزی شده، 2 بازی را با تساوی به اتمام رسانده و 4 بار شکست خورده‌ اند.

امیرقلعه نویی، سرمربی تیم ایران در نشست خبری پیش از دیدار برابر ازبکستان گفت: استنباط من این است که از نظر فنی و زیر ساختها ازبکستان خیلی پیشرفت کرده است. امیدوارم فردا فینال خوبی بین دو تیم برگزار شود چون هم ایران و هم ازبکستان تیم های خوب آسیا هستند و مطمئنم با حضور تماشاگران جذابیت این بازی دو چندان خواهد شد.

ایران به عنوان دومین تیم قاره کهن با ازبکستان که در رنکینگ 74 فیفا و دهم آسیا جای گرفته است، دیدار خواهد کرد. تاکنون فقط 2 بازیکن ازبکستانی یعنی اولوگبک باکائف و الدور شاهمرادف موفق به گلزنی مقابل ایران شده‌ اند و اگر ایران بتواند برخلاف بقیه بازی هایش در این تورنمنت کلین شیت کند، می‌ توان امیدوار بود که تعداد گلزنان و گل‌ های این تیم بیشتر نشود.

در این بازی اگر سردار آزمون، مهدی ترابی و مهدی طارمی موفق به گلزنی شوند به رکورد علی دایی خواهند رسید.

همچنین گفتنی است طارمی در رقابت های تورنمنت کافا با عملکرد عالی خود موفق شد در دو بازی متوالی مقابل افغانستان و قرقیزستان هتریک کند و به این ترتیب به دهمین بازیکن فوتبال در قرن 21 تبدیل شد که موفق شده در دو بازی متوالی هتریک کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها