ولایت عهدی امام هشتم و پاسخ به شبهات
ولایت‌عهدی امام رضا‌(ع) در کلام استاد شهید مرتضی مطهری

ولایت عهدی امام هشتم و پاسخ به شبهات

چگونه خشم خود را مدیریت کنیم؟

هیاهو برای هیچ

خیلی وقت‌ها ما اسیر احساسات خود می‌شویم و این مسأله به خصوص در کانون خانواده می‌تواند روابط ما را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از زوج‌ها به واسطه ناتوانی از کنترل خشم است که با یکدیگر درگیر شده و کارشان به مشاجرات جدی می‌کشد.
خیلی وقت‌ها ما اسیر احساسات خود می‌شویم و این مسأله به خصوص در کانون خانواده می‌تواند روابط ما را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از زوج‌ها به واسطه ناتوانی از کنترل خشم است که با یکدیگر درگیر شده و کارشان به مشاجرات جدی می‌کشد.
کد خبر: ۱۴۱۱۶۹۳
نویسنده امیر علوی - خبرنگار چاردیواری

اما اگر کنترل احساسات به ویژه کنترل خشم خود را بلد باشیم، این مسأله می‌تواند به کنترل روابط ما چه در خانواده و چه در سایر محیط‌های ارتباطی کمک کند. احساسات درست یعنی عواطف متناسب با شرایط شما. زمانی که احساسات خود را سرکوب می‌کنید، کسالت ایجاد می‌شود اما باید بدانید نتیجه این روند خارج شدن شما از کنترل و در نهایت بروز خشم است. هدف، رسیدن به تعادل است، نه نادیده گرفتن هیجانات. پس هر احساس در جای خودش، ارزش و اهمیتی خاص دارد. زندگی بدون شور و احساسات، خالی از لطف خواهدبود. باید در نظر داشته باشیم احساسات و واکنش‌های ما به وقایع باید از نظر نوع، میزان و شدت با شرایط متناسب باشد. در واقع همان گونه که افراط و تفریط در هیچ امری مناسب و سفارش شده نیست، در مورد احساسات و بروز یا عدم بروز آنها نیز این امر صادق است. در میان تمام حالات روحی و روانی که همه مردم تجربه می‌کنند اما سعی دارند از آن بگریزند، خشم ناسازگارترین‌شان است. خشم حالتی‌ است که اکثر مردم در کنترل آن ناتوان هستند. مشکل اغلب افراد این است که خشم از کنترل آنها خارج می‌شود و به گفته‌ ارسطو قادر نیستند خشم مناسب را به وجود خود راه دهند. بنیامین فرانکلین، نویسنده‌ مشهور آمریکایی نیز این مسأله را به خوبی بیان کرده است که: «خشم هیچ گاه بی‌دلیل نیست، اما به ندرت دلیل خوبی برای آن وجود دارد.»
بنابراین داغ‌ترین و پرشورترین احساسی که مردم در کنترل آن ناموفق هستند، خشم است؛ چرا که افراد حین بروز این احساس، برای توجیه آن متقاعدکننده‌ترین استدلال‌ها را بیان می‌کنند. به عنوان مثال معتقدند به وسیله‌ دیگران خشمگین و عصبانی می‌شوند. در حالی که واقعیت این است که شاید دیگران جرقه‌ نخست را زده باشند، اما این خود ما هستیم که می‌توانیم آتش آن را شعله‌ور‌تر یا آن را خاموش کنیم.
کتاب «هیاهو برای هیچ: بررسی خشم در خانواده و روابط زوجین» به قلم سیدمحمد حسینی و حبیب جوکار نخست شما را با مفهوم خشم آشنا کرده سپس با بیانی ساده و روان به بررسی راهکار‌های مختلف پیشگیری و کنترل آن در خانواده می‌پردازد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «خودگردانشی یکی دیگر از مؤلفه‌های هوش هیجانی است. خیلی از روان‌شناسان آن‌ را شرط بقا می‌نامند به عقیده‌ آنان انسان سالم هیچ کاری را بدون هدف از پیش تعیین شده انجام نمی‌دهد. برای رسیدن به هدف، حتی انتخاب هدف خود انگیزی لازم است. از نظر گلمن، خود انگیزی زبان سائق پیشرفت است. کوشش است در جهت رسیدن به حد مطلوبی از فضیلت افرادی که این خصیصه را زیاد دارند همیشه در کارهای خود نتیجه محور سائق زیادی در آنها برای رسیدن به اهداف و استانداردهای وجود دارد. این افراد اهداف چالش برانگیز را خیلی سریع مرتب و میزان مخاطرات آنها را حساب می‌کنند. اطلاعات و راهبردهایی را به کار می‌برند که باعث افزایش میزان اطمینان آنها و نیز عملکرد آنها شود. این افراد خیلی سریع یاد می‌گیرند چگونه بازده‌ کاری خود را افزایش دهند و خیلی سریع با اهداف گروه یا سازمان سازگار می‌شوند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها