در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

خط سیاسی امام(ره) برگرفته از اندیشه اسلامی است

خاستگاه اندیشه سیاسی امام(ره) در اعتقادات و اندیشه اسلامی است و ایشان بر مبنای اصولی كه در تعالیم اسلامی داریم اندیشه سیاسی خودشان را استوار كردند و برای نمونه بر اساس قاعده نفی سبیل، هر آن چیزی كه موجب تسلط بیگانه بر ایران را نفی می‌كنند.
خاستگاه اندیشه سیاسی امام(ره) در اعتقادات و اندیشه اسلامی است و ایشان بر مبنای اصولی كه در تعالیم اسلامی داریم اندیشه سیاسی خودشان را استوار كردند و برای نمونه بر اساس قاعده نفی سبیل، هر آن چیزی كه موجب تسلط بیگانه بر ایران را نفی می‌كنند.
کد خبر: ۱۴۱۱۳۱۱

به گزارش جام جم آنلاین، مسعود رضایی، پژوهشگر تاریخ و كارشناس سیاسی پیرامون رفتار و اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) قبل و بعد از انقلاب اسلامی گفت: امام (ره) شخصیت حوزوی بودند، از نوجوانی وارد مطالعات مسائل حوزوی و دینی شدند و نزد اساتید بزرگ تلمذ كردند و البته از استعداد و فهم عمیق در مسائل دینی برخوردار بودند و با طی‌كردن مدارج حوزوی به شخصیت والای دینی رسیدند.

وی افزود: امام (ره) دارای ویژگی‌های شخصی مانند شجاعت، علاقه‌مند و حساس به مسائل سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بودند كه در نتیجه شخصیت خاصی را شاهد بودیم و البته هم‌طراز امام (ره) در علوم حوزوی شخصیت‌های دیگری فعالیت داشتند؛ ولی این ویژگی‌های شخصیتی امام (ره) را كمتر در سایر افراد مشاهده می‌كنیم.

این پژوهشگر تاریخ اظهار كرد: مبنا و خاستگاه اندیشه سیاسی امام (ره) در اعتقادات و اندیشه اسلامی امام (ره) است و ایشان بر مبنای اصولی كه در تعالیم اسلامی داریم آن اندیشه سیاسی خودشان را استوار كردند و برای نمونه بر اساس قاعده نفی سبیل، هر آن چیزی كه موجب تسلط بیگانه بر ایران و امت اسلام می‌شود را نفی می‌كنند.

وی با بیان اینكه خاستگاه اندیشه سیاسی امام (ره) همان متن و سنت دینی با برداشت مترقی است افزود: برخی كشورها مدعی اسلامی بودن هستند؛ ولی مخالفتی با سلطه بیگانه بر كشور خودشان و سایر كشورهای اسلامی ندارند اگرچه به‌ظاهر اسلامی هستند و ظواهر را رعایت می‌كنند.

كارشناس سیاسی ادامه داد: امام خمینی (ره) در یادداشتی با موضوع قیام لله از همان سال ۱۳۲۳ و در چهل‌سالگی می‌توان رگه‌های اندیشه سیاسی امام را مشاهده كرد.

وی افزود: امام خمینی (ره) در زمان حیات آیت‌الله بروجردی با رعایت احترام مرجعیت تامه ایشان، بروز و ظهور فعالیت‌های خودشان را ندارند و بعد از رحلت آیت‌الله بروجردی فعالیت‌های سیاسی خود را آغاز می‌كنند.

رضایی تصریح كرد: خط سیاسی امام (ره) برگرفته از اندیشه‌های اسلامی ایشان است، یعنی مقابله با استبداد داخلی، انحرافات از موازین اسلامی و سلطه بیگانه صورت می‌گیرد.

وی افزود: حاكمیت وابسته پهلوی قرار است برنامه‌هایی كه از سوی غربی‌ها را در ایران اجرایی كند امام (ره) به رژیم پهلوی هشدار می‌دهند كه این قدر تابع اسرائیل و آمریكا نباشید؛ امام (ره) در سال ۱۳۴۳ حتی از اینكه شخص اول مملكت در برابر بیگانه تحقیر شود جلوگیری می‌كند و این وابستگی را نمی‌پذیرند.

این پژوهشگر تاریخ خاطرنشان كرد: ماجرای كاپیتولاسیون نقطه اوج حقارت پهلوی در برابر بیگانگان بود كه برای امام (ره) به لحاظ اندیشه سیاسی این موضوع قابل‌تحمل نبود و تقابل به‌صورت آشكار شكل گرفت.

وی با اشاره به اینكه امام (ره) بعد از موضع‌گیری در برابر كاپیتولاسیون از ایران تبعید می‌شوند افزود: بحث نظریه حكومت دینی درگذشته هم وجود داشته است و بحث دخالت روحانیت از موضع دین در امور سیاسی امر جدیدی نبود و پیش از آن هم وجود داشت؛ ورود میرزای شیرازی به موضوع تنباكو، ورود آیت‌الله مدرس به مجلس و دخالت در امور سیاسی و ورود علمای زمان مشروطه از جمله نمونه‌های دخالت دین در سیاست است.

كارشناس مسائل سیاسی گفت: اصل اجتهاد در تشیع زمینه نظریه‌پردازی را برای علمای شیعه باز می‌كند كه باعث بسط و محدودشدن نظریات گذشته توسط علمای مختلف شده است و نشان می‌دهد بر مبنای اجتهاد نظریات اجتهادی بیان می‌شود و امام (ره) نیز در همین مسیر است.

وی افزود: تاریخ فلسفه تاریخ اجتهاد است و نمی‌توان نظریات را بر اساس اینكه این نظریه نبوده و یا غیرمشهور بوده رد كرد و امام خمینی ره از ابتدا این نظریه را داشتند كه كشور اسلامی باید بر مبنای موازین اسلامی اداره شود و نصیحت به شاه را از موضع ولایت‌فقیه انجام می‌دهند و این حق توصیه‌كردن از نظریه ولایت‌فقیه است.

رضایی اظهار كرد: رژیم پهلوی كاپیتولاسیون را تصویب می‌كند و امام (ره) در دوران تبعید به تدوین دیدگاه كلی نظریه ولایت‌فقیه می‌پردازند.

وی افزود: اساس نظریه ولایت‌فقیه این است كه اسلام، دینی با ظرفیت‌های سیاسی برای اداره امور جامعه و امور جهانی است كه البته نیاز به اجتهاد توسط اندیشمندان اسلامی در چارچوب اصول دارد.

این پژوهشگر تاریخ ادامه داد: امام (ره) در درس‌گفتارهای ولایت‌فقیه این بحث را تبیین كردند و بین جامعه نیز مطرح می‌شود كه اندیشه سیاسی امام (ره) طرح می‌شود و فعالیت‌های سیاسی بر همین اساس ادامه می‌یابد.

وی با بیان اینكه امام (ره) در دوران شكل‌گیری نهضت و قیام ملت ایران بحث استقرار نظام اسلامی را در ایران مطرح می‌كنند افزود: امام خمینی (ره) رژیم پهلوی را غیرقابل‌اصلاح و وابسته به بیگانه می‌دانند كه عزت و كرامت مردم را نابود كرده است و تمام امور اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی كشور به بیگانه وابستگی دارد.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

دكتر سعید آجورلو استاد دانشگاه هدایت میز علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، دكتر حنیف غفاری و دكتر فاطمه نكو لعل آزاد كه از اساتید دانشگاه هستند هدایت میز روابط بین‌الملل، دكتر رضا گنجی هدایت میز تاریخ سیاسی و علی‌اكبر عبدالعلی‌زاده، عضو شورای سردبیری روزنامه جام‌جم هم هدایت میز جریان‌شناسی سیاسی فرهنگ را بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد و بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و گو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها