در این نشست طاهره شهابی با اشاره به این که همواره دغدغه مخاطب را دارد گفت: تلاش دارم موضوعاتی را انتخاب کنم که برای مخاطب مساله است. در «من سنگ بودم» به موضوعاتی اشاره میکنم که از ازل دغدغه کودکان و نوجوانان است. اینطور نبود که شعرها بداهه باشد و ناگهانی سروده باشم. برای هر شعری زمان گذاشتم. مهمترین تلاش من این است که کاری کنم تا کودک و نوجوان به حواس پنجگانه خود توجه کند. خوب ببیند و خوب بشنود و امید داشته باشد تا بتواند با دغدغههایش کنار بیاید. همچنین طیبه شامانی در مورد کتاب «عشقم به تو بیاختیار است» بیان کرد: ۹۰درصد اشعار این کتاب عاشقانه است. در ادامه این نشست مصطفی رحماندوست با اشاره به روز فردوسی گفت: هرچه امروز در ادبیات داریم مدیون مقاومت فردوسی است. شعر امروز من اگر دنباله تلاش فردوسی نباشد من باختهام. شعر کودک و نوجوان باید وامدار ویژگی شعر زبان فارسی باشد و بچهها را با زبان فارسی آشنا کند. من از خوانش این دو کتاب جدید مهرک بسیار خوشحال شدم. چون شاعران آنها، از نسلی هستند که به دو اتفاق متعهدند. اول اینکه رنج بچههای امروز را میدانند و از آن میگویند و دو اینکه متعهد به زبان و ادبیات فارسیاند.
در پایان محمد دهریزی با بیان اینکه هر اتفاقی در حوزه کودک و نوجوان بیفتد اتفاق ارزشمندی است، عنوان کرد: مخاطب کودک و نوجوان، مخاطب ویژهای است و همانطور که مواجهه رفتاری با او مهارت میخواهد، نوشتن برای آنها نیز سخت است و مهارت میخواهد. آثار در چهار گروه دستهبندی میشوند. دسته اول کتابهایی هستند که هر موضوعی به چشم آمد دربارهاش نوشته شد. این یعنی موضوع مهمی نبوده و نمیتوان آنها را در دسته آثار ادبی دانست. دسته بعدی اینگونه است که موضوعات مهمیاند. این دسته میتواند جزو آثار ادبی باشد اما گاهی هم نه. برای اینکه جزو آثار ادبی باشد باید حرف مهمی نیز داشته باشد و آن را کشف کنیم که این دسته سوم است. برای اینکه یک اثر مهم ماندگار هم باشد باید آن حرف مهم را با زندگی مخاطب گره بزنیم و این دسته چهارم است. در این دو کتاب تازه خالقان اثر تلاش کردند تا حرف مهمی بزنند.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد